STEAM, kaip inovatyvios ugdymo strategijos, kūrimas ir diegimas ikimokyklinėje įstaigoje
Bielienė, Renata |
Švietimas, kaip socialinė institucija, tarnaujanti visuomenės poreikiams, yra būtina visuomenės išlikimui ir klestėjimui. Jis turėtų būti ne tik visapusiškas, tvarus ir geras, bet ir nuolat tobulinamas, kad atitiktų greitai besikeičiančio ir nenuspėjamo globalizuoto pasaulio iššūkius. Todėl politikos formuotojai vis labiau domisi geriausiais sprendimais, skatinančiais naujoves, daugiausia dėmesio skirdami naujoviškesnės mokymo ir mokymosi aplinkos sukūrimui. Viena iš tokių aplinkų – STEAM aplinka. Tai inovatyvus ugdymas, kur visos ugdymosi sritys yra glaudžiai susijusios tarpusavyje. Todėl galima teigti, jog STEAM yra kompleksinis reiškinys, apimantis visų bendrųjų kompetencijų ugdymą. Pastaruoju metu ši ugdymo strategija labai populiarėja ir Lietuvos ikimokyklinėse įstaigose, kadangi pastebėta, jog taikant ją, ugdymas tampa patrauklus, padidėja vaikų motyvacija, ugdomas vaikų kūrybiškumas. Tačiau, diegiant STEAM ugdymo strategiją į ikimokyklines įstaigas, susiduriama su įvairiomis problemomis: lėšų stygius, nėra sukuriama palanki aplinka STEAM ugdymui ir kt. Todėl kyla probleminių tyrimo klausimų. Kaip inicijuojamas STEAM strategijos kūrimas ir diegimas ikimokyklinėje įstaigoje? Su kokiomis problemomis susiduria ikimokyklinės įstaigos kurdamos ir diegdamos STEAM strategiją? Tyrimo objektas. STEAM strategijos kūrimas ir diegimas ikimokyklinėje įstaigoje. Tyrimo tikslas. Atskleisti STEAM strategijos kūrimo ir diegimo galimybes ikimokyklinio ugdymo įstaigose. Tyrimo uždaviniai: 1) Apibrėžti inovacijos sampratą; 2) Išryškinti STEAM strategijos integravimo į ikimokyklinį ugdymą teorines prielaidas; 3) Apibūdinti STEAM strategijos kūrimo ir diegimo ikimokyklinėje įstaigoje procesą. 4) Nustatyti problemines sritis, su kuriomis susiduriama ikimokyklinėje įstaigoje diegiant STEAM. Išvados. 1. Inovacija suprantama kaip naujas produktas, paslauga, instrumentas įgyvendinti pokyčius, idėja, išradimas ar naujos žinios, vykstantis procesas, integruojamos į švietimo įstaigos veiklą. 2. STEM, STEAM ir STRREAM ugdymo strategijos yra vienos iš inovatyviausių ugdymo strategijų, siekiant pokyčių ugdymo įstaigose gerinant ne tik ugdymo (-si) kokybę, bet ir gerinant mokymo rezultatus. 3. Diegiant STEAM strategiją ikimokyklinėje įstaigoje pirmiausia yra vykdomos įvairios konsultacijos su kitomis ikimokyklinėmis įstaigomis, kitu etapu sudaromas veiklos planas: komandos sukūrimas, kuriamų aplinkų plano sudarymas, kalendoriaus sudarymas iki kada bus įkurtos aplinkos, priemonių įsigijimas, nuolatinis įkurtų aplinkų tobulinimas. 4. Kaip vieną iš teigiamų patirčių, diegiant STEAM, būtų galima įvardinti administracijos, ugdytinių tėvelių teigiamą požiūrį į šią strategiją, pedagogo motyvaciją siekiant ją kurti ir įdiegti ikimokyklinėje įstaigoje, bei gerosios patirties sklaidą kitoms ikimokyklinėms įstaigoms. Kaip sunkumus būtų galima įvardinti įstaigos darbuotojų priešiškumą, kurio pagrindinė priežastis – nenoras pakeisti požiūrio į ugdymo procesą, nenorą dirbti kitaip, finansinių išteklių stoką, pedagogų žinių trūkumą diegiant STEAM strategiją
Education, as a social institution serving to the needs of the society, is essential to the survival and prosperity of society. It should not only be comprehensive, sustainable, and excellent, but also constantly evolve to meet the challenges of a rapidly changing and unpredictable globalised world. Therefore, policy makers are becoming increasingly interested in the best solutions, fostering innovations, focusing on how to create a more innovative teaching and learning environment. One such environments is the STEAM environment. It is an innovative education where all areas of education are closely interlinked. Therefore, it can be stated that STEAM is a complex phenomenon involving the development of all general competencies. Recently, this educational strategy has become very popular in Lithuanian preschool institutions, as it has been noticed that by implementing it, education becomes more attractive, childrens’ motivation increases, and childrens’ creativity is developed. However, the implementation of the STEAM education strategy in preschool institutions faces various problems, including the lack of funds, a favourable environment for STEAM education is not created, etc. Therefore, the following problematic research questions arise. How is the development and implementation of the STEAM strategy is initiated in a preschool institution? What challenges do preschool institutions face during the development and implementation of the STEAM strategy? Research Object. Development and implementation of the STEAM strategy in a preschool institution. The Aim of the Research. To reveal the possibilities of the development and implementation of STEAM strategy in pre-school education institutions. The objectives of the Research. 1) Define the concept of the innovation; 2) Highlight the theoretical preconditions for the integration of the STEAM strategy into preschool education; 3) Describe the process of the STEAM strategy development and implementation at a preschool institution. 4) Identify problem areas encountered during the implementation of STEAM in preschool institution. Conclusions. 1. Innovation is understood as a new product, service, tool for implementing changes, idea, invention or new knowledge, an ongoing process, integrated into the activities of an educational institution.2. STEM, STEAM and STRREAM educational strategies are one of the most innovative educational strategies for change in educational institutions, not only improving the quality of education, but also improving learning outcomes. 3. When implementing the STEAM strategy in a pre-school institution, various consultations with other pre-school institutions are carried out first, in the next stage an activity plan is drawn up: creation of a team, creation of a plan for the environments to be created, compiling a calendar until when the environments will be established, acquisition of tools, continuous improvement of the established environments. 4. One of the positive experiences from the implementation of STEAM could be the positive attitude of the administration and parents of pupils towards this strategy, the motivation of the pedagogue in order to develop and implement it in a preschool institution and the dissemination of good practice to other preschool institutions. Difficulties include the hostility of the employees of the institution, the main reason for this is the reluctance to change attitudes towards the educational process, reluctance to work differently, lack of financial resources, insufficient knowledge of pedagogues in the implementation of the STEAM strategy.