Mokytojų edukacinių problemų sprendimo gebėjimai ir lyderystė mokymuisi
Žukaitienė, Viktorija |
Daugelyje pasaulio šalių, problemų sprendimo procesas, laikomas centrine veikla švietimo programose (Arikan ir Ünal, 2015). Tad aukšto lygio gebėjimai: savarankiškas problemų sprendimas, racionalus kritinis mąstymas bei gebėjimas prisitaikyti ir bendradarbiauti nuolat kintančioje aplinkoje, yra svarbiausi šių dienų ekonomikos augimo veiksniai (Puntis ir Beard, 2015). Keičiantis visuomenei, neišvengiamai kito ir mokytojų vaidmenys bei pareigos, kuriose išryškėjo veiksminga pedagogų mokymosi reikšmė. Taigi, mokymasis ir lyderystė glaudžiai siejasi tarpusavyje, nes lyderystė – tai tikslingas, abipusis mokymasis bendruomenėje (Martusevičienė, 2014). Tyrimo tikslas – nustatyti, kaip mokytojų edukacinių problemų sprendimų gebėjimai yra susiję su lyderyste mokymuisi. Tyrime naudoti du instrumentai: mokytojų lyderystės mokymuisi klausimynas (pg. Valuckienė, Balčiūnas, Katiliūtė, Simonaitienė ir Stanikūnienė, (2015) ir mokytojų problemų sprendimo gebėjimų klausimynas, sudarytas pagal teorinius Robinson (2010), Leithwood ir Steinbach (1993) problemų sprendimo konstruktus. Bendras abiejų skalių vidinis suderinamumas yra geras, Cronbach alfa koeficientas didesnis už 0,9. Aprašomajai statistikai buvo skaičiuojami procentiniai dažniai, vidurkiai, naudojamas Stjudento t kriterijus nepriklausomoms imtims, daugiau nei dviem grupėms lyginti naudojama vieno faktoriaus dispersinė analizė (ANOVA). Tiriamųjų reiškinių sąsajos buvo vertinamos remiantis Spearmen korealiacijos koeficientu. Tyrimo imtis - 119 respondentai. Atlikto tyrimo rezultatai parodė, kad mokytojų teigimu, dauguma jų moka formuluoti problemą, ją spręsti, tai daro poveikį jų asmeniniams sprendimams. Lyderystės mokymosi raiška yra šiek tiek mažesnė – du trečdaliai mokytojų teigia, kad jie siekia iniciatyviai veikti, orientuojasi į mokinių sėkmę ir pripažįsta kitų mokytojų lyderystę ir ją palaiko. Tyrimo rezultatai leidžia teigti, kad dauguma mokytojų edukacinių problemų sprendimų gebėjimų yra tiesiogiai susiję su lyderyste mokymuisi. Taip pat išryškėjo, kad mokytojų lytis, amžius, kvalifikacinė kategorija ir darbo vieta nėra veiksniai, darantys įtaką jų edukacinių problemų sprendimo gebėjimams ir lyderystės mokymuisi raiškai.
Raktiniai žodžiai: edukacinių problemų sprendimo gebėjimai, lyderystė mokymuisi.
In the majority of countries all around the world, the problem solving process is considered to be the key activity of the educational curriculum (Arikan, Ünal, 2015). As a consequence, high level skills such as: independent problem solving, rational critical thinking and the ability to adapt and collaborate in a constantly changing environment, are the most significant factors for the growth of the economy nowadays (Puntis, Beard, 2015). Due to the change of society, the roles and duties that teachers must possess changed as well, so the effective significance of teacher learning became apparent. So, there is a close bond between leadership and learning as leadership is an accurate, mutual learning in the community (Martusevičienė, 2014). The aim of the research is to determine the way how teachers’ educational problem-solving skills are related to leadership for learning. In order to carry out the study, two research instruments were used: the teacher leadership for learning questionnaire (pg. Valuckienė et al. (2015)) and the teacher problem-solving abilities questionnaire based on the theoretical problem-solving constructs of Robinson (2010), Leithwood, Kenneth et al. (1993).The overall internal consistency of both scales is good, with a Cronbach’s alpha coefficient greater than 0.9. For descriptive statistics, percentage frequencies, means were used. Student's t criterion was employed for independent samples. One – way analysis of variance (ANOVA) was used to compare more than two groups. The correlations of the investigated phenomena were evaluated according to the Spearman correlation coefficient. The scope of the research – 119 respondents. The research results demonstrate that teachers claim their ability to formulate a problem, to solve it and it affects their personal decisions. The expression of leadership for learning is slightly lower - two-thirds of teachers stated that they are proactive, put focus on student success, recognize and support the leadership of other teachers. The research results revealed that the majority of teachers’ educational problem solving skills are directly related to leadership for learning. Moreover, as the research results suggest, the gender, age, qualification category, and workplace of the teacher do not influence their educational problem solving skills and leadership expression.
Key words: educational problem solving skills, leadership for learning.