Suskystintų gamtinių dujų terminalo veiksnys Baltijos valstybių santykiuose
Bernotas, Aidas |
Bakalauro baigiamajame darbe nagrinėjamas SGD terminalo veiksnys Baltijos valstybių santykiuose. Apžvelgiami Lietuvos, Latvijos ir Estijos argumentai dėl šio projekto įgyvendinimo bei Europos Komisijos pozicija dėl šio projekto vietos pasirinkimo. Taip pat darbe apžvelgiamos priežastys nulėmusios SGD terminalo projekto įgyvendinimą Lietuvoje bei Baltijos valstybių santykių kaita šio projekto kontekste. Remiantis dokumentų bei mokslinės literatūros analize, antrinių duomenų analize ir pusiau struktūruotų interviu tyrimo metodu išsiaiškinama, jog nepaisant SGD terminalo reikalingumo regionui, Baltijos valstybės skirtingai suvokia šio projekto svarbą. Tai nulemia, jog visos trys valstybės turi savų argumentų, kodėl šis projektas turi būti įgyvendinamas jų valstybėje, todėl pasiekti bendrą susitarimą dėl regioninio projekto nepavyksta net ir įsikišus Europos Komisijai, kurios užsakymu buvo parengta studija dėl šio projekto įgyvendinimo. To pasėkoje, siekdama kaip įmanoma greičiau pagerinti šalies energetinį saugumą bei nutraukti Rusijos monopoliją dujų rinkoje, Lietuva nusprendžia įgyvendinti SGD terminalo projektą savarankiškai. Šis projektas ne tik suteikia naudos visam regionui, bet ir apsunkina santykius su Latvija bei Estija. Dėl nesuderintos valstybių politikos bei skirtingo šio projekto naudos suvokimo Latvija ir Estija neliko patenkintos tokiu Lietuvos elgesiu. Atšalę tarpusavio santykiai apsunkino SGD infrastruktūros bei bendros dujų rinkos plėtrą. Tačiau šis santykiu atšalimas nebuvo drastiškas, o vis besitęsiantys, nors neretai ir nesėkmingi, Lietuvos, Latvijos ir Estijos mėginimai bendradarbiauti, leidžia tikėtis, jog ateityje šioms valstybėms pavyks išvengti tokių nepavykusių regioninių projektų bei nesėkmingo bendradarbiavimo periodų.
The bachelor's thesis examines the factor of the LNG terminal in the relations between the Baltic States. The arguments of Lithuania, Latvia and Estonia regarding the implementation of this project in their countries, as well as the arguments of the European Commission regarding the best place for the implementation of this project are reviewed. The paper also reviews the reasons that determined the implementation of the LNG terminal project in Lithuania, as well as the implications of this project for the relations between the Baltic States. Based on the analysis of documents and scientific literature, the analysis of secondary data, and the research method of semi-structured interviews, it is clarified that despite the need for an LNG terminal in the region, the Baltic States perceive the importance of this project differently. This means that all three countries have their own arguments as to why this project should be implemented in their country, so it is not possible to reach a general agreement on a regional project, even with the intervention of the European Commission, which commissioned a study. As a result, in order to improve its energy situation as soon as possible and to end Gazprom’s monopoly in the gas market, Lithuania decides to implement the LNG terminal project independently. This project not only benefited the whole region, but also complicated relations with Latvia and Estonia. Due to uncoordinated state policy and different perceptions of the benefits of this project, Latvia and Estonia were not satisfied with such behavior of Lithuania. Cold relations have hampered the development of LNG infrastructure and common natural gas market. However, this cooling of relations was not drastic, and the continuing, albeit often unsuccessful, Lithuanian-Latvian and Estonian attempts to co-operate suggest that in the future these countries will succeed in avoiding such failed regional projects and periods of unsuccessful co-operation.