Pradinių klasių mokinių produktyvusis mokymas(is), kaip ugdymo individualizavimas pasaulio pažinimo ir technologijų pamokose
Babickienė, Jūratė |
Produktyvusis mokymas(is) yra vienas iš naujausių mokymo būdų ir Lietuvoje nėra plačiai taikomas. Produktyvusis mokymas(is) daugiausia skirtas mokiniams, turintiems mokymosi sunkumų, kurie nepakankamai motyvuoti ar nori mokytis kitaip. Šiandien taip pat nemažai skatinamas mokymo individualizavimas atsižvelgiant į vaiko poreikius. Mokymo individualizavimas remiasi mokinio pažinimu, kas leidžia suprasti jo asmenybę ir pagal tai organizuoti mokymo procesą, jog mokinys ne vien efektyviai perimtų žinias, tačiau būtų skatinama jo savirealizacija. Technologinis ugdymas yra viena iš potencialių produktyvaus ir individualizuoto mokymo sričių, tačiau pasigendama mokslinių tyrimų, analizuojančių individualizuoto mokymo sistemos komponentų bei technologijų mokymo(si) motyvacijos sąsajas. Tyrimo problema– kaip organizuoti pradinių klasių mokinių ir mokytojų veiklas pasaulio pažinimo ir technologijų pamokose, kad būtų sudarytos galimybės individualizuoti ugdymą ir produktyvųjį mokymą(si). Tyrimo objektas – produktyvusis mokymasis, kaip ugdymo individualizavimas. Tyrimo tikslas – atskleisti pradinių klasių mokinių produktyviojo mokymo(si), kaip ugdymo individualizavimo raišką pasaulio pažinimo ir technologijų pamokose. Tyrimo uždaviniai:
- Remiantis mokslinės literatūros ir LR švietimą reglamentuojančių dokumentų analize, atskleisti produktyviojo mokymo(si) ir individualizavimo teorinius aspektus.
- Nustatyti mokinių mokymo(si) proceso: mokymosi turinio, metodų, vertinimo būdų ypatumus pradinių klasių mokinių pasaulio pažinimo ir technologijų pamokose.
- Išsiaiškinti mokytojų veiklos patirtį, taikant produktyvųjį mokymą(si), kaip ugdymo individualizavimo būdą pasaulio pažinimo ir technologijų pamokose pradinių klasių mokinių ugdyme. Tyrimo metodai. Mokslinės literatūros analizė, giluminis interviu ir kokybinis turinio analizės metodas, stebėjimo protokolai ir analitinis metodas. Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad pasaulio pažinimo ir technologijų pamokos yra ideali terpė taikyti produktyvųjį individualizuotą mokymą, nes jose sudaromos galimybės atlikti kūrybiškus praktinius užsiėmimus. Pagrindinė problema tokio mokymo įgyvendinimui yra netinkamai paskirstomas mokytojų darbo krūvis bei nepalankios fizinės galimybės užtektinai dirbti su kiekvienu vaiku individualiai. Raktiniai žodžiai. Produktyvusis mokymasis, individualizuotas mokymasis, lavinimas
Productive learning is one of the latest teaching methods but is not widely applied in Lithuania. Productive learning is mainly for students with learning difficulties who are not motivated or want to learn differently. Today, the individualisation of learning is also strongly encouraged, which considers the needs of the child. The personalized learning is based on the understanding of child’s personality and organizing the learning process accordingly, so that the learner not only takes knowledge effectively but also gains self–realization. Technological education is one of the potential areas of productive and personalized learning, but there is a lack of research that analyses the links between personalized learning system components and technology teaching/learning motivation. Research problem– how to organize primary school and teacher activities in technology classes to enable personalized learning and productive learning? The object of the research is productive learning as personalized learning. The aim of the study is to reveal the possibilities of productive teaching of primary school children in the technology classes as personalized learning. Research tasks:
- Based on the analysis of scientific literature and documents regulating education in the Republic of Lithuania, reveal theoretical aspects of productivity learning and individualiztion.
- Establish the learning process of students: learning substance, methods, Peculiarities of Assessment ways in Primary School Students Worlds knowledge and Technology Lessons.
- Find out the experience of teachers in teaching as a way of personalizing education in the worlds knowledge and Technology Lessons in primary school education. Research methods. Analysis of scientific literature, in-depth interview and qualitative method of content analysis, observation protocols and analytical method. The study revealed that the technological classes are the ideal area for applying productive personalized learning, as it enables creative practical classes. The main problem in implementing such training is the inadequate distribution of teachers' workload and the unfavourable physical conditions to work individually with each child. Key words. Productive learning, personalized learning, education