Muzikinis ugdymas 5–8 klasėse įtraukiojo ugdymo kontekste
Emilija Klimašauskaitė |
Muzikinis ugdymas yra neatsiejama kiekvieno mokinio ugdymo dalis, o švietimo sistema yra atsakinga už kiekvieno visuomenės nario sėkmingą įsitraukimą į ugdymo procesą – tai apibrėžiama švietimo dokumentuose, todėl muzikinis ugdymas įtraukiojo ugdymo kontekste taip pat tampa itin svarbus šiai sėkmei pasiekti. Tyrimo problema apibrėžiama tyrimo klausimais: kaip atsiskleidžia įtraukiojo ugdymo specifiškumas muzikos pamokose; koks muzikos mokytojų požiūris į įtraukųjį muzikinį ugdymą 5– 8 klasėse; kaip ugdomi šių klasių mokiniai, turintys specialiųjų ugdymosi poreikių, muzikos pamokose? Tyrimo objektas – muzikinis ugdymas 5–8 klasėse įtraukiojo ugdymo kontekste. Tyrimo tikslas – atskleisti įtraukiojo muzikinio ugdymo 5–8 klasėse ypatumus. Tyrimo uždaviniai: 1. Pateikti įtraukiojo muzikinio ugdymo teorinę sampratą, atlikus mokslinės literatūros ir švietimo dokumentų analizę. 2. Išanalizuoti muzikos mokytojų požiūrį į įtraukųjį muzikinį ugdymą. 3. Išsiaiškinti muzikinio ugdymo ypatumus 5–8 klasėse įtraukiojo ugdymo kontekste. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros ir švietimo dokumentų analizė; naudojami kokybiniai tyrimo metodai – muzikos pamokų stebėjimas 5–8 klasėse; pusiau struktūruotas interviu su muzikos mokytojais; turinio (kontentinė) analizė. Pagrindinės išvados: 1) Įtraukiajam muzikiniam ugdymui 5–8 klasėse ypač svarbi emociškai pozityvi pedagogo ir ugdytinio sąveika. Pamokose svarbu remtis Universalaus dizaino mokymuisi modeliu, kad būtų atliepti visų klasėje besimokančiųjų poreikiai. Sėkmingam ugdymui pasiekti gali būti naudojami ir muzikos terapijos edukaciniai elementai; 2) Muzikos mokytojai teigia, kad vienas svarbiausių įtraukaus muzikinio ugdymo elementų – asmeninio ryšio, emocinio saugumo sukūrimas. Mokytojai linkę ugdymą organizuoti, remdamiesi mokinių saviraiškos skatinimu, ir sutinka, kad edukaciniai muzikos terapijos elementai – puikus įrankis tai padaryti, prie įtraukiojo muzikinio ugdymo sėkmės gali prisidėti ir IKT priemonės; 3) Keliantis sunkumų kitiems mokinių elgesys bei emocinio saugumo pamokose trūkumas būdingi muzikiniame ugdyme įtraukiojo ugdymo kontekste. Ugdymo procesą apsunkina dėmesio koncentracijos problemos, dažniausiai pasitaikančios tarp specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių, o tai daro įtaką visos klasės darniam darbui.
Music education is an integral part of every school learner’s education, and the educational system is responsible for the successful inclusion of every member of society in the learning process as defined in the documents of educational policy. Therefore, music education in the context of inclusive education also becomes particularly important in achieving this success. The research problem is defined by the following research questions: how is the specificity of inclusive education reflected in music lessons; what are the attitudes of music teachers towards inclusive music education in grades 5–8; how are learners with special educational needs in these grades educated during music lessons? The research object: music education in grades 5–8 in the context of inclusive education. The research aim: to reveal the characteristics of inclusive music education in grades 5–8. The research objectives:1. To present the theoretical concept of inclusive music education by analysing scientific literature and educational policy documents. 2. To analyse music teachers’ attitudes towards inclusive music education. 3. To identify the characteristics of music education in grades 5–8 in the context of inclusive education. The research methods: analysis of scientific literature and educational policy documents; qualitative research methods are applied: observation of music lessons in grades 5–8, semi-structured interviews with music teachers, and content analysis. The main conclusions: 1) Emotionally positive interaction between the teacher and the school learner is particularly important for inclusive music education in grades 5–8. In lessons, it is essential to apply the model of Universal Design for Learning to meet the needs of all learners in the classroom. Educational elements of music therapy can also contribute to successful learning; 2) Music teachers state that one of the most important elements of inclusive music education is establishing a personal connection and ensuring emotional safety. Teachers tend to organise the learning process by encouraging their learners' self-expression and agree that educational elements of music therapy are an excellent tool for this. ICT tools can also contribute to the success of inclusive music education; 3) Behavioural challenges and a lack of emotional safety in lessons are common in inclusive music education. The learning process is made more difficult by attention and concentration issues, which are most often observed among learners with special educational needs, and this affects the harmonious work of the whole class.