International students‘ expectations towards key competency acquisition during their tertiary studies abroad and their implications for higher education institutions
Wodzinski, Tilo Karl |
Universiteto studentų įgytos bendrosios kompetencijos yra neatsiejama jų studijų dalis ir padeda jiems būti geriau pasirengusiems po studijų baigimo tapti sėkmingais visuomenės nariais. Taigi aukštosios mokyklos vaidina svarbų vaidmenį padėdamos studentams įgyti ir tobulinti bendrąsias kompetencijas. Neseniai pasikeitus tarptautinių studentų studentų skaičiui Europos Sąjungoje ir didėjant trečiųjų šalių iš buvusio komunistinio bloko piliečių tendencijai stoti į ES universitetus studijoms, svarbu ištirti ir įvertinti šios diėjančios studentų dalies lūkesčius ir poreikius, susijusius su bendrųjų kompetencijų lavinimu studijų proceso metu. Todėl šio tyrimo tikslas yra nustatyti ir įvertinti tarptautinių studentų lūkesčius įgyti bendrąsias kompetencijas, remiantis ES mokymosi visą gyvenimą bendrųjų kompetencijų sandara bei pateikti rekomendacijas universitetams dėl šių lūkesčių patenkinimo.
Key competence acquisition by university students is an integral aspect of their studies and supports them to be better prepared for their time after graduation to become a successful member of society. Thus, higher education institutions play an important role in supporting their students’ learning to also develop and improve a variety of their competences. Recent changes of the characteristics of the student population of international students in the European Union and the increasing trend for third country, post-soviet nationals to enrol in universities in the EU for their degree studies necessitate further research and analysis of this growing share among international students, to further understand their expectations and needs towards the acquisition of key competences. This research project explores these international students’ expectations towards their acquisition of key competences based on the EU’s framework on key competences for lifelong learning and outlines recommendations for universities in this context.