Moteriškumo įvaizdžio formavimas Hayao Miyazaki filmuose. „Princesės Mononokės“ atvejis
Gliaudelytė, Karolina |
Bakalauro darbo tema ir pagrindinis objektas yra moteriškumo įvaizdžio formavimas Hayao Miyazaki filmuose, kai tiriamasis šaltinis yra Hayao Miyazaki filmas „Princesė Mononokė“. Šiame darbe yra keliama mokslinė problema, kaip formuojamas moteriškumo įvaizdis Hayao Miyazaki filme „Princesė Mononokė“? Tikslas - išanalizuoti ir įvertinti moteriškumo įvaizdžio formavimą Hayao Miyazaki filme „Princesė Mononokė”. Tikslui pasiekti suformuluoti uždaviniai: 1) Naudojantis moksline literatūra ir šaltiniais, apibūdinti XXI amžiaus pradžios moterų padėtį bei tradicinio moteriškumo įvaizdžio formavimą japonų kultūroje iš socialinio konstruktyvizmo perspektyvos; 2) Aptarti režisieriaus Hayao Miyazaki filmus bei moteriškumo įvaizdžio formavimą jo filmuose; 3) Remiantis režisieriaus Hayao Miyazaki filmu „Princesė Mononokė“, išanalizuoti moteriškumo įvaizdžio elementus. Darbo struktūra: įvadas, trys dėstymo dalys, išvados, literatūros bei šaltinių sąrašas. Pirmoji darbo dalis skirta moteriškumo įvaizdžio formavimo ir sampratos Japonijoje bei animėje nagrinėjimui, ir socialinio lyties sampratos konstravimo aptarimui. Antrojoje darbo dalyje pristatomas režisierius Hayao Miyazaki, jo kūryba bei analizuojamas moteriškumo formavimas režisieriaus filmuose. Trečioji darbo dalis skirta empiriniam tyrimui. Analizuojamas filmas “Princesė Mononokė” pasitelkiant vizualinę analizę ir tiriami objektai per socialinį lyties sampratos konstravimą bei kultūrinį ir socialinį kontekstą. Darbo pabaigoje pateikiamos išvados. Darbo metodai: mokslinės literatūros, straipsnių ir internetinių portalų analizė siekiant aptarti kasdienę moterų padėtį bei tradicinio moteriškumo įvaizdžio formavimą Japonų kultūroje, pasitelkiant socialinį lyties sampratos konstravimą bei moteriškumo įvaizdžio formavimo sampratą animėje. Empirinio tyrimo dalį sudaro filmo “Princesė Mononokė” (Miyazaki 1997) vizualinė analizė, kurioje objektai tiriami pasitelkus socialinį lyties sampratos konstravimą bei kultūrinį ir socialinį kontekstą. Atlikto darbo metu gauti rezultatai parodė, jog išnagrinėjus filmą „Princesė Mononokė“ darytina išvada, kad moterų personažai filme yra nevaržomi moteriškų stereotipų, tačiau pilnos vyriškų bruožų. Kadangi Miyazaki moterys bei merginos yra veikiamos socialinio lyties sampratos konstravimo bei stereotipų dekonstravimo, toks vaizdavimas yra labiau teigiamas. Galiausiai, daugelyje scenų režisierius vėl sukonstruoja lyčių stereotipus perkeldamas vyriškus stereotipus moterims, todėl galima teigti, jog Hayao Miyazaki renkasi dvipusį - tiek teigiamą, tiek neigiamą moteriškumo vaizdavimą.
The topic and main object of this work is the femininity’s image formation in Hayao Miyazaki's movies when the research source is Hayao Miyazaki’s movie Princess Monononoke. In this work, a scientific problem is raised, how the femininity’s image is formed in Hayao Miyazaki's movie Princess Mononoke. The goal is to analyse and evaluate femininity’s image formation in Hayao Miyazaki's movie Princess Mononoke. To achieve the goal, the following tasks are set to fulfil: 1) Using scientific literature and sources to describe the situation of women of the early XXIst century and the formation of the traditional image of woman in Japanese culture through the perspective of social construction of gender; 2) To discuss director Hayao Miyazaki's movies and femininity’s image formation in his movies; 3) Based on the movie Princess Mononoke by director Hayao Miyazaki, analyse femininity’s image elements. The structure of the work: introduction, three main parts, conclusions, list of literature and sources. The first part of the work is devoted to the study of the femininity’s image formation and concept in Japan and in anime, and to the discussion of the of social gender construction. The second part of the work presents the director Hayao Miyazaki, his work and analyses femininity’s image formation in the director's movies. The third part of the work is devoted to empirical research. The movie Princess Mononoke is analysed with the help of visual analysis and the objects are studied through the social construction of gender and the cultural and social context. At the end of the work, the presented conclusions are formulated. Work methods: analysis of scientific literature, articles, and online portals to discuss the everyday situation of women and traditional femininity’s image formation in Japanese culture through the concept of the social construct of gender and the concept of femininity’s image formation in anime. Empirical study consists of visual analysis of the movie Princess Mononoke (Miyazaki 1997), in which objects are studied using concept of social gender construction as well as cultural and social context. The results obtained during the work showed that an examination of the film "Princess Mononoke" leads to the conclusion that the female characters in the film are unrestrained by female stereotypes but full of masculine traits. Since Miyazaki women and girls are exposed to the construction of the social concept of gender and the deconstruction of stereotypes, this portrayal is more positive. Finally, in many scenes, the director again constructs gender stereotypes by conveying masculine stereotypes to women, so it can be argued that Hayao Miyazaki prefers a two-way - both positive and negative portrayal of femininity.