Neviešo pobūdžio procesinių prievartos priemonių ir kriminalinės žvalgybos veiksmų teisėtumo užtikrinimas bei su tuo susijusios problemos
Kairys, Tadas |
Šiame darbe analizuojamos problemos, kylančios užtikrinant teisėtumo užtikrinimą taikant neviešas procesines prievartos priemones ir kriminalinės žvalgybos veiksmus, kurie pasižymi ypatingu specifiškumu, nes veikiama slaptai, asmeniui net neįtariant, kad jie patiria intervenciją į privatų gyvenimą. Ši asmens teisė yra garantuojama Konstitucijos, tačiau nėra absoliuti, todėl jeigu asmuo nesilaiko įstatymų, ši jo teisė gali būti ribojama neviešais tyrimo veiksmais. Pirmojoje bakalauro darbo dalyje analizuojama neviešo pobūdžio procesinių prievartos priemonių ir kriminalinės žvalgybos veiksmų samprata. Taip pat nurodomas ir santykis tarp kriminalinės žvalgybos ir ikiteisminio tyrimo. Antrojoje dalyje analizuojama, kokios problemos pasitaiko sankcionuojant neviešus tyrimo veiksmus. Sankcija turi būti aiški, motyvuota, informatyvi, kad pareigūnams nebūtų palikta vietos galimam piktnaudžiavimui ar savivalei, įgyvendinant veiksmus. Sankcionuojanti institucija turi atstovauti asmens teisėms dėl to, kad asmuo pats negali dalyvauti sankcionavimo procese. Trečioje darbo dalyje analizuojama neviešo pobūdžio tyrimo veiksmų įgyvendinimo problema, susijusi su per ilgu asmens privataus gyvenimo kontroliavimu. Lietuvoje nėra įtvirtintų terminų, kiek lako galima vykdyti neviešo pobūdžio procesines prievartos priemones ir kriminalinės žvalgybos veiksmus, tačiau jie negali trukti neribotą laiką, nes priešingu atveju per ilgai trunkantys pareigūnų veiksmai gali būti prilyginti provokacijai. Paskutinėje darbo dalyje analizuojamos kriminalinės žvalgybos veiksmų apskundimo galimybės, kurios yra labai menkos ir neatitinkančios tarptautinių teisės aktų keliamų reikalavimų. Taip pat nėra efektyvios kontrolės institucijos, kuri galėtų prižiūrėti, kad būtų laikomasi teisėtumo užtikrinimo apsaugant asmens teises ir laisves. Parlamentinė kontrolė nėra kompetetinga tikrinti kriminalinės žvalgybos subjektų subjektų veiklos teisėtumą ir atitiktį asmens teisių ir laisvių apsaugai. Galiausiai, apibendrinus visą darbą ir jame nagrinėtas problemas, nustatyta, kad teisėtumo užtikrinimas taikant neviešo pobūdžio procesines prievartos priemones ir kriminalinės žvalgybos veiksmus, nėra užtikrinamas. Darbo pabaigoje pateikti pasiūlymai, kaip šią situaciją pagerinti.
This thesis analyzes the problems that arise in ensuring the legitimacy of non-public procedural coercive measures and criminal intelligence actions, which have a special specificity because they are operated in secret, without the person even suspecting that his private life is being interfered. This personal right is guaranteed by the Constitution, but it is not absolute, which means the fact that if a person disregards the laws of the state, this right may be restricted. The first part of the bachelor's thesis analyzes the concept of non-public procedural coercive measures and criminal intelligence actions. The relationship between criminal intelligence and pre-trial investigation is also indicated. The second part analyzes the problems encountered in sanctioning non-public investigative actions. It has been clarified that the sanctioning authority must guarantee the personal rights and freedoms of a person, who is unable to participate in the sanctioning process. In the third part of the thesis, the problem of implementation of covert investigative actions related to long control over a person's private life is analyzed. There are no established deadlines in Lithuania for how long such actions can be carried out, but this cannot last indefinitely, because otherwise secret actions that last too long resemble a person's provocation. The last part of the thesis analyzes the possibilities of appealing to criminal intelligence actions, which are very small and do not meet the requirements of international law. There is also no effective control that can monitor compliance with the rule of law in the protection of personal rights and freedoms.Parliamentary control is not competent to check the legality of the activities of criminal intelligence entities and compliance with the protection of personal rights and freedoms. Finally, a summary of the thesis indicates that the legitimacy of non-public coercive procedural measures and criminal intelligence is not guaranteed. At the end of the thesis, suggestions are made on how to improve this situation.