Ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovų pasidalytosios lyderystės patirtys formuojant mokytojų profesinę motyvaciją
Jociutė, Akvilė |
Tyrimo problema: Didėjantis ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovų pasidalytosios lyderystės aktualumas bei mokytojo kaip motyvuoto darbuotojo reikalingumas (Židonis, Andriuškevičienė, 2019 ) sudarė prielaidas tyrimo problemai – išsiaiškinti, kokie ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovų pasidalytosios lyderystės patirtys daro įtaką mokytojų profesinei motyvacijai. Lyderystės tyrimų ikimokyklinio ugdymo įstaigose nėra itin daug, todėl iškeliami šie tyrimo klausimai – Kokie bruožai būdingi vadovo lyderystės modeliui? Kokie metodai taikomi, norint įtraukti mokytojus planuoti įstaigos veiklą ir siekiant bendrų tikslų? Kaip skatinamas mokytojų iniciatyvumas ir kūrybiškumas, motyvacija? Tyrimo objektas. Ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovų pasidalytosios lyderystės patirtys. Tyrimo tikslas. Atskleisti ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovų pasidalytosios lyderystės patirtis, skatinančias mokytojų profesinę motyvaciją. Tyrimo išvados. Išanalizavus empirinio tyrimo duomenis išskirtos 35 subkategorijos, kurios suskirstytos į 7 pagrindines temas. Sujungus visas septynias temas, buvo atskleista pagrindinė tyrimo tema – „Ikimokyklinio ugdymo įstaigos vadovų pasidalytosios lyderystės patirtys formuojant mokytojų profesinę motyvaciją“. Tyrimo rezultatai parodė, kad svarbiausi mokytojų profesinę motyvaciją ikimokyklinio ugdymo įstaigoje lemiantys veiksniai yra darbuotojų vertinimas, vadovų palaikymas, finansiniai ir nefinansiniai motyvavimo būdai bei palanki organizacinė kultūra. Mokytojų profesinei motyvacijai daro įtaką darbo sąlygos, atvira komunikacija ir pasitikėjimas bendradarbiais. Kai įstaigai vadovauja vadovai, kuriems yra svarbu empatija, komandinio darbo skatinimas, profesinių kompetencijų gilinimas ir atviras bendravimas, tai sukuriama aplinka, kurioje darbuotojai jaučiasi svarbūs, prisiima atsakomybę už atliekamą darbą ir rezultatus. Tyrimas įrodo, kad pasidalytosios lyderystės modelis, kai vadovas ne tik priima sprendimus, bet ir aktyviai dalijasi atsakomybe su mokytojais, sukuria sąlygas, kurios prisideda prie sėkmingo ugdymo proceso ir bendruomenės stiprinimo bei įstaigos kultūros augimo.
The problem of the research. Increasing relevance of shared leadership and the need of a teacher as a motivated employee (Židonis, Andriuškevičienė, 2019 ) have formed the basis for this research – observe what experiences of shared leadership influence teachers‘ professional motivation. The number of research in the field of leadership in pre-school educational institutions is limited and therefore the following questions are raised – What characteristics define the leadership model of an institution head? What methods are applied to involve the teachers in planning the activities of the institution and aiming the same objectives? In what ways are the initiative, creativity and motivation of the teachers encouraged? The object of the research. The experiences of shared leadership among heads of pre-school education institutions. The aim of the research. To reveal the experiences of shared leadership among heads of pre-school education institutions which promote teachers‘ professional motivation. The findings of the research. Through text analysis, 35 subcategories were identified and divided into 7 main themes. All 7 themes were integrated and the core theme of the research was revealed – „Experiences of shared leadership among heads of pre-school education institutions in shaping teachers‘ professional motivation“. The results of the research indicate that the key elements influencing teachers‘ professional motivation at a pre-school education institution are employee recognition, supportive leadership, financial and non-financial motivation and a favorable organizational culture. Working conditions, respectful communication and trust in co-workers influence teachers' professional motivation and commitment to shared goals. Leaders who base their leadership on empathy, teamwork promotion, professional development and collaborative communication create a motivating environment where teachers feel valued and take their part of responsibilities. Shared leadership and teachers‘ commitment to decision-making ensure the quality of work and achievements along with community‘s ability to overcome challenges. The research confirms that a shared leadership model, in which a leader not only makes decisions but also actively shares responsibilities with teachers, establishes conditions that contribute to a successful educational process, the strengthening of the institutional community and the growth of the inner culture in the institution.