Representation of gender in the film Little Women (1949) and its 1994 and 2019 versions
Jurkšaitytė, Deimantė |
Šiame bakalauriniame darbe stengiamasi atskleisti, kaip kinta lyties samprata skirtinguose filmo „Mažosios moterys“, pastatyto pagal Louisa May Alcott romaną, versijose. Analizavimui pasirinktos 1949, 1994 bei 2019 m. filmų versijos. Darbe pagrindinis dėmesys skiriamas analizei, kaip filmo pastatymo metai, tuo metu vyraujančios socialinės bei politinės aplinkybės įtakoja lyties vaizdavimą, tradicinių vertybių bei lyties vaidmenų kaitą. Analizei pasirinkti trys pagrindiniai filmų herojai – Marmee, Meg ir Jo bei jų vaizdavimas skirtingose filmų versijose. Darbe plačiai analizuojami pasirinktų filmų siužetai, todėl romano santrauka pateikta įvade. Louisa May Alcott yra žymi XIX amžiaus amerikiečių rašytoja, labiausiai išgarsėjusi savo romanu „Mažosios Moterys“ (Louisa May Alcott). Pirmasis romanas pasirodė 1868-1869 m. ir netrukus labai išpopuliarėjo bei tapo įkvėpimu augančiai jaunesniajai mergaičių kartai, siekiančiai lygių tiesių visuomenėje (Louisa May Alcott). XX a. šis romanas sulaukė didelio filmų kūrėjų susidomėjimo, ką rodo ir tai, jog pagal šį romaną sukurtos net šešios filmų versijos, iš kurių dvi laikomos „dingusiomis“ (Finn). Romanas aktualumo neprarado ir XXI amžiuje, tai liudija ir naujausia, 2019 m., pasirodžiusi filmo versija, kuri sulaukė didelio visuomenės susidomėjimo (Finn). Darbe pasirinkta analizuoti tris skirtingas filmo pastatymo versijas – 1949, 1994 ir 2019 metų. „Mažosios Moterys“ 1949 metų filmo versija yra pastatyta režisieriaus Mervyn LeRoy ir susilaukusi didžiulės tuometinės sėkmės (Finn). 1994 metų versija yra pirmoji, kuri buvo režisuota moters, Gillian Armstrong, bei laikoma viena iš geriausių filmo pastatymo versijų, nes itin tiksliai buvo atkurtos visos romano detalės (Finn). 2019 metų versija režisuota Gretos Gerwig laikoma tiksliausia versija dėl įvykių, tačiau filmo pabaiga kitokia nei ankstesnių filmų variantuose (Finn). Šį bakalaurinį darbą sudaro 4 skyriai - Įvadas, 4 dėstymo skyriai su poskyriais, išvados, santraukos lietuvių ir anglų kalbomis bei literatūros sąrašas. Antrajame darbo skyriuje pristatomos teorinės ir istorinės žinios apie moterų teises romano sukūrimo laikotarpiu, rašytojos Louisa May Alcott gyvenimo detalės, pristatomas „knygos mergaitėms“ terminas bei žodžio „lytis“ apibrėžimas. Trečiajame skyriuje analizuojami Marmee, Meg ir Jo veikėjų vaizdavimas 1949, 1994 ir 2019 metų filmo versijose. Ketvirtajame skyriuje pateikiamos išvados apie atliktą analizę, pristatant, kaip filmų pastatymo laikotarpis bei visuomenės socialinės aplinkybės įtakoja pasirinktų vaidmenų atskleidimą. Naudotos literatūros šaltiniai pridėti gale darbo kartu su romano „Mažosios moterys“ siužeto santrauka.
This bachelor thesis aims to reveal how the concept of gender changes in different versions of the film Little Women, based on the novel by Louisa May Alcott. The film versions chosen for the analysis are 1949, 1994 and 2019. The main focus of the thesis is to analyse how the year of the film’s production and the social and political circumstances of the time influence the portrayal of gender and the changes in traditional values and gender roles. The three main characters chosen for analysis are Marmee, Meg and Jo and their portrayal in the different versions of the films. The thesis analyses the plots of the selected films, thus a summary of the novel is given in the introduction. Louisa May Alcott is a famous nineteenth-century American writer, best known for her novel Little Women (Louisa May Alcott). The novel was first published between 1868 and 1869 and soon became very popular and inspired a growing generation of younger girls seeking equal rights in society (Louisa May Alcott). In the twentieth century, the novel attracted a wide range of interest among film makers, as evidenced by the six film versions based on the novel, two of which are considered “lost” (Finn). The novel is still relevant in the twenty-first century, as evidenced by the latest film version, released in 2019, which has attracted a wide public interest (Finn). The thesis focuses on three different versions of the film - 1949, 1994 and 2019. The 1949 version of Little Women was directed by Mervyn LeRoy and was a huge success at the time (Finn). The 1994 version is the first to be directed by a woman, Gillian Armstrong, and is considered to be one of the best versions of the film, as it recreates all the details of the novel with the utmost accuracy (Finn). The 2019 version, directed by Greta Gerwig, is considered to be the most accurate version because of the events, but the ending of the film is different from the previous versions (Finn). This bachelor thesis consists of four chapters - an introduction, four analysis chapters with subsections, conclusions, summaries in Lithuanian and English and a works cited list. The Second Chapter of the thesis introduces the theoretical and historical background of women’s rights in the period of the novel’s creation, details of the life of the writer Louisa May Alcott, and introduces the term “conduct book for girl” and the definition of the concept of “gender”. The Third Chapter analyses the portrayal of the characters of Marmee, Meg and Jo in the 1949, 1994 and 2019 film versions. The Fourth Chapter concludes the analysis by presenting how the period in which the films were produced and the social context of the society influences the portrayal of the chosen gender roles. List of Works Cited is provided as well as the appendix with the plot summary of the novel Little Women.