Skirtingų kartų darbuotojų suvokiamo idealaus vadovo elgesio palyginimas
Šukytė, Jogailė Rolanda |
Tyrimo tikslas - išanalizuoti ir palyginti, kaip skirtingų kartų (X ir Z) darbuotojai suvokia idealų vadovą pagal jo elgesį. Tyrime dalyvavo 142 asmenys (105 moterys, 36 vyrai bei vienas pasirinko variantą “kita”), kurių gimimo laikotarpis 1965-1980 arba 1995-2010 (X ir Z kartos) bei jie yra turėję darbinės patirties. Tiriamųjų darbo stažas svyravo nuo 0,5 iki 35 metų. Dauguma tiriamųjų (50,7%) yra įgiję aukštąjį išsilavinimą. Pasirinktas tyrimo metodas – apklausa. Vadovo elgesio tipui nustatyti remtasi G. Yukl (2012) Managerial Practices Survey (MPS) klausimynu. Originalaus klausimyno forma buvo pakeista. Iš pateiktų teiginių klausimyne bei remiantis papildoma informacija iš G. Yukl (2012) klausimyno aprašo, buvo suformuluojami trys vadovo aprašai, kurie atspindėtų skirtingą elgesio būdą: vadovas orientuotas į užduotį, į santykius bei į pokyčius. Suvokiamam idealiam vadovo elgesiui nustatyti pasirinkta naudoti vadovo prototipiškumo grafinę skalę (Stelmokienė, Endriulaitienė, 2015), kurią sudaro septyni stačiakampiai su juose pavaizduotomis apskritimų poromis. Jų persidengimas vienas su kitu nurodo skirtingą vertinamo ir suvokiamo idealaus vadovo atitikimo laipsnį. Tyrimo rezultatai parodė, jog X kartos darbuotojų suvokiamas idealus vadovas labiau orientuojasi į santykius nei į užduotį. Z kartos suvokimu, idealus vadovas turėtų būti labiau orientuotas į pokyčius nei į užduotį. Rezultatai atskleidė ir šių dviejų kartų skirtumus. Z kartos darbuotojų suvokiamas idealus vadovas labiau orientuojasi į pokyčius palyginus su X kartos darbuotojų suvokiamu idealiu vadovu. Nors X kartos atstovai akcentuoja grįžtamojo ryšio svarbą, bet rezultatai parodė, jog Z karta savo suvokiamame idealiame vadove tikisi orientacijos į santykius labiau nei X karta. Rezultatai nenurodė X kartos dominuojančio elgesio būdo, kurio tikisi iš idealaus vadovo, bet Z kartos atstovai išskyrė orientaciją į santykius.
The purpose of the research – to analyze and compare, how different generations (X and Z) employees perceive an ideal leader in the work place, with reference to his or her behavior. 142 people took part in this research (105 females and 36 males and one individual chose an option - other), who were born either in the period of 1965-1980 (X generation) or 1995-2010 (Z generation) and had working experience. Their work experience varied from 0,5 to 35 years. Half of participants (50.7%) have obtained higher education. In this research G. Yukl (2012) Managerial Practices Survey (MPS) was selected to determine the type of leader behavior. The original format of the questionnaire has been changed to fit requirements of this particular research. In total three different images of ideal leader have been formulated in order to reflect three types of leader behavior: task-focused leader, relationship-focused leader and changes-focused leader. Leader descriptions were created from G. Yukl (2012) questionnaire and additional information. Single item graphic scale (Stelmokienė, Endriulaitienė, 2015) was used to assess the perceived ideal behavior of the leader. It consisted of seven rectangles with the pairs of circles depicted in them. Overlap of the circles in each rectangle indicated a different degree of fit between the assessed and ideal leader. The results of the study indicated that the ideal leader perceived by generation X employees was more relationship-oriented than task-oriented. According to perception of generation Z, the ideal leader was more focused on changes than on the task. The results also indicated differences between X and Z generations. The ideal leader perceived by generation Z employees was more focused on change compared with the ideal leader perceived by generation X employees. Although generation X highlights the importance of feedback, the results have shown that generation Z employees expect relationship orientation more from their ideal leader than generation X. The dominant type of X generation’s ideal leader was not determined but Z generation indicated the importance of ideal leader’s concentration on relationship.