Chorinio dirigavimo įgūdžių svarba ugdant būsimuosius muzikos mokytojus
Bajoraitė, Greta |
Muzikos mokytojas profesinėje srityje turi atlikti daugybę funkcijų, tačiau jo turimi įgūdžiai ne visada yra pakankami, siekiant atliepti visus švietimo sistemos lūkesčius. Kompetencijų stoka apsunkina kultūrinio identiteto skatinimą švietimo įstaigose, todėl muzikos mokytojo ugdymas turi apimti ne tik profesinių, bet ir asmenybės įgūdžių ugdymą. Tyrimo objektas – chorinio dirigavimo įgūdžiai muzikos mokytojų ugdymo procese. Tyrimo tikslas – išanalizuoti chorinio dirigavimo įgūdžių svarbą, ugdant būsimus muzikos mokytojus. Tikslui pasiekti keliami uždaviniai: 1) pateikti chorinio dirigavimo sampratą ir chorinio dirigavimo pedagogikos bruožus; 2) atskleisti chorinio dirigavimo įgūdžių ugdymo ypatumus dėstytojų požiuriu; 3) ištirti chorinio dirigavimo įgūdžių svarbą muzikos mokytojo ugdymo procese. Taikyti tyrimo metodai: mokslinės literatūros, švietimo ir kitų aktualių dokumentų analizė; dėstytojų ir muzikos mokytojų kokybinis tyrimas (pusiau struktūruotas interviu). Gauti tyrimo rezultatai: chorinio dirigavimo įgūdžiai yra svarbi muzikos mokytojo profesinės kompetencijos dalis. Tyrimo duomenys atskleidė, kad nors universitetuose dirigavimui skiriama dėmesio, parengimas dažnai neatitinka realių mokyklos poreikių – stokojama pasirengimo dirbti su įvairių gebėjimų mokiniais, greitai reaguoti praktikoje. Pabrėžiamas praktinių įgūdžių ugdymo poreikis, akcentuojami veiksmingi metodai: darbas su gyvu choru, praktinės užduotys, individualios konsultacijos, technologijų taikymas. Tyrimo duomenys atskleidžia dirigavimo svarbą meninei ir pedagoginei kompetencijai, bet atkreipia dėmesį į studijų turinio, praktikos kokybės bei dėstytojų pasirengimo trūkumus. Ateities dirigavimo reikšmė priklausys nuo mokytojų motyvacijos, gebėjimo pritaikyti repertuarą bei kokybiško mokymo. Išvados: 1) Chorinis dirigavimas yra meninis, pedagoginis ir techninis procesas, paremtas dirigento asmeninėmis savybėmis. Dirigentas yra tarpininkas tarp kūrinio ir atlikėjų, o jo savybės – kūrybiškumas, emocinis intelektas, muzikinė ir pedagoginė kompetencija – formuoja ugdymo kokybę. Šios savybės yra chorinio dirigavimo pedagogikos pagrindas. 2) Chorinio dirigavimo įgūdžiai muzikos mokytojo profesijoje laikomi itin reikšmingais ir reikalingais, išskirtinai tais atvejais, kai pedagogas siekia organizuoti neformalią muzikinę veiklą ar vadovauti mokyklos chorui. Empirinio tyrimo rezultatai atskleidė, kad dirigavimo įgūdžiai prisideda prie mokytojo profesinės laikysenos, sceninio pasitikėjimo, gebėjimo aiškiai vadovauti kolektyvui. Taip pat lavina psichologinį jautrumą, komunikacinius gebėjimus. 3) Tyrimo duomenys rodo, kad dirigavimo įgūdžiai yra būtini muzikos mokytojams, ypač dirbant su chorais. Universitetinis parengimas ne visada atitinka praktinius mokyklos poreikius – trūksta pasirengimo, praktikos ir realių situacijų. Praktinis darbas su choru, technologijos ir individualus ugdymas išlieka esminiai siekiant tobulėjimo.
A music teacher must perform many functions in the professional field; however, their skills and abilities are not always sufficient to meet all the expectations of the education system. The lack of competences hinders the promotion of cultural identity in educational institutions. Therefore, music teacher education must develop t not only of professional but also personal skills. The reserch object is choral conducting skills in the process of music teacher education. The research aim is to analyse the importance of choral conducting skills in pre-service music teacher education. The research objectives set to achieve the goal are: 1) to present the concept of choral conducting and the features of choral conducting pedagogy; 2) to reveal the specifics of developing choral conducting skills from the perspective of university lecturers; 3) to investigate the importance of choral conducting skills in the process of music teacher education. Research methods. Analysis of scientific literature, educational and other relevant documents; qualitative research involving university lecturers and music teachers (semi-structured interviews). Results obtained: choral conducting skills are an important part of a music teacher’s professional competence. The research data revealed that although universities allocate attention to conducting, training of these skills frequently does not meet the practical needs of schools: there is a lack of preparation for working with students of varying abilities and for responding effectively in real-life teaching situations. The need to develop practical skills is emphasised, highlighting effective methods such as working with a live choir, hands-on tasks, individual consultations, and the use of technology. The findings also underline the importance of conducting for both artistic and pedagogical competence, but also draw attention to shortcomings in study content, the quality of practical training and lecturers’ preparedness. The future importance of conducting will depend on motivation of teachers, their ability to adapt the repertoire, and the quality of instruction. Conclusions: 1) Choral conducting is an artistic, pedagogical, and technical process based on the personal qualities of the conductor. The conductor is a mediator between the musical work and the performers, and such qualities as creativity, emotional intelligence, musical and pedagogical competence, shape the quality of education. These qualities form the foundation of choral conducting pedagogy. 2) Choral conducting skills are considered extremely important and necessary in the music teacher profession, especially in cases where the teacher seeks to organise informal musical activities or lead a school choir. The results of the empirical study revealed that conducting skills contribute to the teacher's professional presence, stage confidence, and ability to lead the team efficiently. They also develop psychological sensitivity and communication skills. 3) The results of the research show that conducting skills are essential for music teachers, especially when working with choirs. University-level training does not always meet the practical needs of school: there is a lack of preparation, practice, and real-life teaching scenarios. Practical work with a choir, the use of technology and personalised education remain crucial for professional development.