9-12 klasių mokinių santykių su matematikos mokytojais ir akademinės motyvacijos sąsaja su matematiniu nerimu
Aleknavičiūtė, Leta |
Tyrimo tikslas – išanalizuoti 9–12 klasių mokinių santykių su matematikos mokytojais ir akademinės motyvacijos sąsają su matematiniu nerimu. Tyrime dalyvavo 209 (106 – merginos, 95 – vaikinai, 4 – nebinarinės lyties, 3 – nenorėjo atskleisti) 9-12 klasių mokiniai. Dauguma mokosi 10 klasėje (n=70), kiti 9 (n=46), 11 (n=44) ir 12 (n=49) klasėje. Tiriamieji iš 11 skirtingų Lietuvos miestų: Jonavos, Kaišiadorių, Alytaus, Pilviškių, Klaipėdos, Dusetos, Šakių, Panevėžio, Ukmergės, Kauno ir Vilkaviškio. Tyrimui atlikti apklausa patalpinta internetinėje erdvėje – „Google“ formos. Ją sudarė demografiniai klausimai. Matematinis nerimas matuotas Matematinio nerimo vidurinėje mokykloje vertinimo skale (SAMAS – Scale for Assessing Math Anxiety in Secondary Education) (Yáñez-Marquina & Villardón-Gallego, 2017). Akademinė motyvacija matuota Akademinės motyvacijos skale - vidurinės mokyklos versija (AMS-HS 28 – Academic Motivation Scale - High School version) (Vallerand et al., 1993). Mokinio su mokytoju (-a) santykiams išmatuoti Mokinių ir mokytojų santykių skale – mokinių versija (S-TSRI – Teacher-Student Relationship Inventory - Student Version) (Ang, Ong & Li, 2020). Tyrimo rezultatai atskleidė, kad merginos pasižymi didesniu matematiniu nerimu ir akademine motyvacija, nei vaikinai. Patvirtintas ryšys tarp 9-12 klasių mokinių silpnesnės amotyvacijos ir mažesnio matematinio nerimo. Stipresnė mokinių išorinė motyvacija susijusi su didesniu kasdieniniame gyvenime , vaikinų su mokymosi metu , o merginų su atsiskaitymo metu patiriamu matematiniu nerimu. Silpnesnė mokinių vidinė motyvacija susijusi su didesniu kasdieniniame gyvenime ir mokymosi metu patiriamu matematiniu nerimu. Mokinių didesnis pasitenkinimas santykiais ir mažiau pasireiškiantys konfliktai su mokytojais susiję su mažesniu kasdieniniame gyvenime patiriamu matematiniu nerimu. Merginų ir mokytojų pozityvesni santykiai su mažesniu mokymosi metu patiriamu nerimu. Didesnis mokinių pasitenkinimas santykiais ir mažiau pasireiškiantys konfliktai su mokytojais per didesnę išorinę motyvaciją susiję su didesniu kasdieniniame gyvenime patiriamu matematiniu nerimu.
Research Aim – To analyze the relationship between 9–12th grade students' relationships with mathematics teachers, academic motivation, and math anxiety. The study involved 209 students (106 females, 95 males, 4 non-binary, and 3 who preferred not to disclose their gender) from 9th to 12th grade. The majority were 10th-grade students (n=70), with others distributed among 9th (n=46), 11th (n=44) and 12th (n=49) grades. Participants came from 11 different Lithuanian cities: Jonava, Kaišiadorys, Alytus, Pilviškiai, Klaipėda, Dusetos, Šakiai, Panevėžys, Ukmergė, Kaunas and Vilkaviškis. The research was conducted using an online survey placed on the Internet – Google Forms. Scale for Assessing Math Anxiety in Secondary Education (SAMAS) (Yáñez-Marquina & Villardón-Gallego, 2017) was used to measure math anxiety. Academic Motivation Scale - High School Version (AMS-HS 28) (Vallerand et al., 1993) was used to measure academic motivation. Teacher-Student Relationship Inventory - Student Version (S-TSRI) (Ang, Ong & Li, 2020) was used to measure student-teacher relationships. The results of the study revealed that female students experience higher levels of math anxiety and academic motivation compared to male students. A significant relationship was confirmed between lower math anxiety and weaker amotivation in grades 9-12. Stronger students' extrinsic motivation is associated with greater mathematical anxiety experienced in everyday life, boys during learning, and girls during exams. Weaker students' intrinsic motivation is associated with higher math anxiety experienced in everyday life and during learning. Students' greater satisfaction with relationships and fewer conflicts with teachers are associated with lower mathematical anxiety experienced in everyday life. Girls' more positive relationships with teachers are associated with lower anxiety experienced during learning. Students' greater satisfaction with relationships and fewer conflicts with teachers through greater extrinsic motivation are associated with higher mathematical anxiety experienced in everyday life.