Metaforiškumas literatūroje ir teatro dramaturgijoje. Gyčio Padegimo atvejis
Kurtinaitytė, Ieva |
Šiame darbe, remiantis metaforiškumo literatūroje ir teatro dramaturgijoje samprata, analizuojamas Algirdo Landsbergio pjesės Vėjas gluosniuose (1956) ir pagal ją pastatyto Gyčio Padegimo spektaklio Vėjas gluosniuose (2018) metaforiškumas dvasiškumo bei žemiškosios egzistencijos aspektais, taip pat tiriamas Adamo Rappo pjesės Noktiurnas (2000) ir pagal ją režisuoto to paties pavadinimo G. Padegimo spektaklio (2018) metaforiškumas vidinės tamsos bei šviesos ilgesio aspektais. Pristatoma metaforos ir simbolio raiška literatūroje bei metaforiškumo vaizdavimo specifika teatre – pjesių ir pagal jas pastatytų spektaklių analizės pagrindas. Metaforiškumas literatūroje pasireiškia iš tiesioginės žodžių prasmės iškeliant netiesioginę reikšmės analogiją, o teatre perkeltinės prasmės vaizduojamos per metaforiškus režisūrinius sprendimus. Darbo objektas – A. Landsbergio pjesės Vėjas gluosniuose, A. Rappo pjesės Noktiurnas ir pagal jas G. Padegimo pastatytų spektaklių metaforiškumas; tikslas – išsiaiškinti, kaip literatūroje ir teatro dramaturgijoje aktualizuojamiems aspektams perteikti pasitelkiamas metaforiškumas. Darbo tikslui įgyvendinti pasirinktas aprašomasis interpretacinis metodas. Analizė parodė, kad literatūroje esminių aspektų metaforiškumui nusakyti naudojami tam tikri simboliai ir metaforos. Pastebėta, kad režisierius G. Padegimas literatūros (pjesės) perkeltinei prasmei perteikti spektakliuose naudoja atitinkamas scenografines priemones, įvaizdinančias teksto esminius simbolius, taip pat metaforiškai išnaudojama sceninių pastatymų erdvė. Režisieriui būdinga, pasitelkiant įtaigią aktorių vaidybą, scenografines priemones, leisti žiūrovams atkoduoti pjesėje vyraujančias metaforiškas prasmes.
Based on the concept of metaphoricity in literature and theatre dramaturgy, his work analyzes the metaphoricity of Algirdas Landsbergis’s play Vėjas gluosniuose (1956) and Gytis Padegimas’s performance Vėjas gluosniuose (2018), based on the play, in aspects of spirituality and the earthly existence, as well as the metaphoricity of Adam Rapp’s play Noktiurnas (2000) and the metaphoricity of G. Padegimas’s performance of the same name (2018), in aspects of inner darkness and longing for light. The expression of metaphor and symbol in literature and the specifics of the representation of metaphor in the theatre are the basis for analyzing the plays and the performances based on them. Metaphoricity in literature manifests itself by drawing an indirect analogy of meaning from the direct meaning of words, while in theatre, figurative meaning is depicted using metaphorical directorial decisions. The object of this thesis is the metaphoricity of A. Landsbergis’s play Vėjas gluosniuose, A. Rapp’s play Noktiurnas, and the plays based on them by G. Padegimas, while the aim is to investigate how metaphoricity is used to convey the aspects that are actualized in literature and theatre dramaturgy. To achieve the aim of the thesis, the descriptive interpretative method was employed. The analysis showed that certain symbols and metaphors are used in the literature to describe the metaphorical nature of key aspects. It has been observed that the director G. Padegimas uses appropriate scenographic devices to convey the figurative meaning of literature (plays) in his performances, depicting the text’s essential symbols, as well as the symbolic use of space in the stage performances. The director’s characteristic approach is to allow the audience to decode the symbolic meaning of the play through the use of suggestive acting, scenographic devices.