Lietuvių liaudies kostiumo transformacijos šiuolaikinėje jaunimo madoje
Kvestytė, Eglė |
Vienas iš lietuvių tautos ir šalies pasididžiavimų yra – lietuvių liaudies kostiumas. Jį nagrinėjančių tyrėjų ir mokslinių darbų tikrai netrūksta, bet mėginimai šį tradicijomis apipintą apdarą bandyti aptarti šiuolaikiškame kontekste nėra dažni. Būtent dėl tokios priežasties šio bakalauro baigiamojo darbo pagrindiniu objektu pasirinkta lietuvių liaudies (istorinis – archeologinis ir lietuvių tautinis) kostiumo tradicija šiuolaikinio jaunimo madoje. Darbe nagrinėjamos lietuvių liaudies kostiumo raida, savybės. Analizuojami skirtingų laikotarpių ir regionų liaudies kostiumai, jų spalvos, aksesuarai, ornamentai, stilistika bei dėvėjimas. Išanalizavus suvokta, kokios baltų genčių (istorinio – archeologinio) ir XIX a. kostiumo savybės yra stilingai panaudojamos šiuolaikinio jauno žmogaus kurtuose asmeniniuose įvaizdžiuose. Norint tinkamai atskleisti užsibrėžtus uždavinius (apžvelgti lietuvių liaudies kostiumo ypatumus, išnagrinėti Lietuvos tautinio kostiumo atspindį profesionalių dizainerių kūryboje, išanalizuoti lietuvių liaudies transformacijas šiuolaikinėje jaunimo madoje) buvo pasirinkti tokie metodai: mokslinės literatūros ir šaltinių analizė, aprašomasis analitinis metodas, formali ir stilistinė analizė nagrinėjant rūbų specifiką ir stilių, lyginamoji analizė skirta palyginti lietuvių liaudies skirtingų laikotarpių, regionų kostiumus tarpusavyje, kokybinė ir kiekybinė analizės, kurių metu šiuolaikinis jaunimas išreiškė savo nuomonę apie lietuvių liaudies kostiumą ir jo transformacijas dabartinėje madoje. Visų šių metodų sintezė padėjo tinkamai išanalizuoti lietuvių liaudies kostiumą bei išnagrinėti jo taikymą (transformaciją) šiuolaikinėje jaunimo madoje Pirmoje darbo dalyje nuosekliai aprašomas ir analizuojamas lietuvių liaudies kostiumas. Pradžioje kalbama apie baltų genčių laikų kostiumą, jo savybes, aksesuarus jų panaudojimą. Toliau nuosekliai nagrinėjamas XIX amžiuje ir dabartinėje Lietuvoje laikomu tradiciniu (nacionaliniu) šalies kostiumas. Išsamiai aprašomas kiekvienas iš penkių Lietuvos regionų moteriškas ir vyriškas kostiumai. Analizuojama, iš kiekvieno regiono, tautinio kostiumo spalvos, motyvai, ornamentai, rūbų devėsena, kokie aksesuarai yra panaudojami, pateikiami pavyzdžiai bei nuotraukos. Antroje darbo dalyje susipažįstama su Lietuvoje kuriančiais profesionaliais dizaineriais ir menininkais, kurie savo kurtuose darbuose pritaiko lietuvių liaudies kostiumo motyvus. Analizuojami prekės ženklo „LT identity“ kurti drabužiai, fotomenininko Mariaus Jovaišos ir Lietuvos nacionalinio kultūros centro sukurta kampanija, kurioje žymūs Lietuvos žmonės dėvėjo lietuvių liaudies kostiumais atlikinėdami kasdienius dienos darbus. Taip pat, šioje dalyje analizuojama dizainerio Juozo Statkevičiaus 2017 m. sukurta lietuvių liaudies motyvais paremta kolekcija. Atlikus tyrimus, buvo sudarytos išvados, kurios parodė, kad XXI amžiaus šiuolaikinis jaunas žmogus, seka ir domisi naujausiomis mados tendencijomis, tačiau ne visi yra tinkamai supažindinti su lietuvių liaudies kostiumu. Tik labai maža dalis apklausoje dalyvavusių respondentų savo asmeniniame stiliuje panaudoja lietuvių liaudies kostiumo motyvus. O asmenys, kurių stiliuje atrandami tokie motyvai, panaudoja tik, kai kuriuos liaudies kostiumo aprangoje esančius aksesuarus.
One of the prides of the Lithuanian nation and the country is the Lithuanian folk costume. There is certainly no shortage of researchers and scholars working on it, but attempts to try to discuss this tradition-woven garment in a contemporary context are not common. It is for this reason that the main object of this bachelor's thesis is the Lithuanian folk (historical - archeological and Lithuanian national) costume tradition in the fashion of modern youth. The development and features of the Lithuanian folk costume are analyzed in the work. Folk costumes of different periods and regions, their colors, accessories, ornaments, stylistics and wear are analyzed. After analyzing, it was realized what kind of Baltic tribes (historical - archeological) and 19th century. the features of the costume are stylishly used in the personal images created by the modern young man. In order to properly reveal the objectives set (to review the peculiarities of Lithuanian folk costume, to examine the reflection of Lithuanian national costume in the work of professional designers, to analyze Lithuanian folk transformations in modern youth fashion), the following methods were chosen: analysis of scientific literature and sources, in order to examine its application (transformation) in contemporary youth fashion, formal and stylistic analysis examining the specifics and style of clothing, comparative analysis is designed to compare Lithuanian folk costumes of different periods, regions, qualitative and quantitative analysis, during which contemporary youth expressed their opinion and its transformations in current fashion. The first part of the work consistently describes and analyzes the Lithuanian folk costume. At the beginning we talk about the costume of the times of the Baltic tribes, its features, accessories and their use. The traditional (national) costume of the country, considered in the 19th century and in present-day Lithuania, is consistently examined below. Each of the five regions of Lithuania is described in detail in women's and men's suits. The colors, motifs, ornaments, clothing wear, what accessories are used from each region are analyzed, examples and photos are provided. In the second part of the work, we get acquainted with professional designers and artists creating in Lithuania, who apply the motifs of Lithuanian folk costume in their works. The clothes created by the “LT identity” brand, the campaign created by the photographer Marius Jovaiša and the Lithuanian National Cultural Center, in which famous Lithuanians wore Lithuanian folk costumes while performing daily work, are analyzed. This section also analyzes the 2017 experience of designer Juozas Statkevičius collection based on Lithuanian folk motifs. After carrying out the research, conclusions were made that showed that the modern young man of the 21st century follows they are interested in the latest fashion trends, but not everyone is properly acquainted with the Lithuanian folk costume. Only a very small part of the respondents uses the motifs of Lithuanian folk costume in their personal style. And individuals in whose styles it appears only uses some of the accessories from folk costume.