Competency requirements: competency expression among junior and senior school leaders in Lithuania
Kaluževičiūtė, Gabija |
Reikalavimai švietimo vadovui buvo sukurti tam, kad užtikrinti ir susisteminti vadovų kompetencijas. Problema atsiranda dėl to, jog nėra pakankamai kokybinių tyrimų kaip Lietuvos mokyklų vadovai demonstruoja savo kompetencijas. Įvertinus, kad kompetencijų reikalavimai taikomi 13 metų, atsirado būtinybė pateikti pačių mokyklų vadovų perspektyvas, kaip jie vertina, kurios kompetencijos yra reikšmingos ir mažiau reikšmingos tarp kompetencijų reikalavimų. Todėl, tyrimo tikslas yra nustatyti kaip kompetencijos yra reiškiamos tarp šalies patyrusių ir mažiau patyrusių mokyklų vadovų bei pateikti jų požiūrius, kurios kompetencijos yra reikšmingos ir mažiau reikšmingos tarp oficialių mokyklų vadovų kompetencijų reikalavimų. Tyrimo objektas yra patyrusių ir mažiau patyrusių mokyklų vadovų kompetencijos. Tyrimo klausimai - kaip kompetencijos yra reiškiamos tarp patyrusių ir mažiau patyrusių mokyklų vadovų? Kokie patyrusių ir mažiau patyrusių mokyklų vadovų požiūriai į kompetencijų reikšmingumą tarp oficialių kompetencijų reikalavimų? Tyrimo dalyviai - patyrę ir mažiau patyrę Lietuvos mokyklų vadovai. Buvo naudojamas kokybinis tyrimo metodas, duomenys gauti per pusiau struktūrizuotus interviu ir analizuoti kokybinės turinio analizės metodu. Tyrimo rezultatai parodė, jog patyrę ir mažiau patyrę mokyklų vadovai labiausiai išskiria vadovavimo žmonėms, strateginio mąstymo ir pokyčių valdymo, bendravimo ir informavimo, mokėjimo mokytis ir švietimo įstaigos struktūros, procesų, išteklių valdymo kompetencijas. Tačiau patyrę mokyklų vadovai išskiria asmeninio veiksmingumo, vadovavimo ugdymui ir mokymuisi, strateginio švietimo įstaigos valdymo ir verslumo kompetencijas. Taip pat buvo įvardintos mokyklų vadovų požiūriu reikšmingos ir mažiau reikšmingos kompetencijos. Mokyklų vadovų nuomone kompetencijų reikalavimų nereikėtų keisti, tačiau yra poreikis juos patikslinti ir konkretizuoti, ypač dėstymus skliaustuose. Patyrę vadovai mato poreikį ir siūlo pridėti į reikalavimus šias papildomas kompetencijas - skaitmeninines ir kalbų kompetencijas.
A problem appears since there is a gap in research on how competencies are expressed among junior and senior school leaders in Lithuania. A perspective of the school leaders on the relevance of the competencies within the official competency requirements was provided. The research aim is to identify the school leaders’ competency expression among junior and senior school leaders and provide junior and senior school leaders’ views on the relevance of competencies in the official Lithuanian competency requirements. The research object is the competencies of the Lithuanian junior and senior school leaders. Research questions were: How are competencies expressed among junior and senior school leaders in Lithuania? What are Lithuanian junior and senior school leaders’ views on the relevance of the competencies in the official Lithuanian school leaders’ competency requirements? The research participants were junior and senior school leaders. A qualitative research approach was used; data was obtained in semi-structured interviews and analysed using qualitative content analysis. Research findings revealed that junior and senior school leaders express people management competency, strategic vision and change management competency, communication and information competency, learning to learn competency, and the management of the education institution structure, process and resources. Senior school leaders demonstrate personal efficiency, management of learning and education, strategic education institution management and business-oriented competencies. Leaders provide a perspective to not make any changes in the competency requirements, but more specificity is needed, especially the competency explanation within the brackets. Senior school leaders suggest adding additional competencies - digital and language-based competencies.