Etninės kultūros plėtotė bendrojo ugdymo mokyloje ir neformaliajame muzikiniame švietime
Norvaišaitė, Giedrė |
Etninė kultūra – tai iš kartos į kartą perduodama tautinių vertybių visuma, galinti praturtinti mokymą bendrojo ugdymo mokykloje. Etnokultūros integravimas į muzikos mokymą bendrojo ugdymo mokykloje gali padėti išsaugoti tautiškumo jausmą, stiprinanti mokinių tautinį identitetą. Neformalusis etninės kultūros švietimas gali padėti išlaikyti ir perduoti tradicijas, taipogi mokinių požiūrį plėsti socialiniais aspektais. Tad aktualu aiškintis, kokia yra esama etninės kultūros plėtros situacija bendrojo ugdymo mokyklose ir neformaliajame švietime. Tyrimo problema: Modernėjančiame ugdymo procese etninės kultūros integracijai į muzikos mokymą skiriamas vis menkesnis pedagogų dėmesys. Aktyvesnė šios kultūros plėtotė ženkliai praturtintų muzikos mokymą, o mokiniai šiame edukologiniame procese įgytų platesnį gimtosios kultūros suvokimą, leisiantį tikslingai formuoti savo tautinį identitetą. Tyrimo objektas – etninės kultūros plėtojimas bendrojo ugdymo mokykloje, bei neformaliajame muzikiniame švietime. Tyrimo tikslas – išanalizuoti realų etninės kultūros vaidmenį švietimo sistemoje, įvertinti esamą etnokultūros plėtros situaciją. Tyrimo uždaviniai:
- Išanalizuoti naujausius su darbo tema susijusius Europos Sąjungos, Lietuvos švietimo dokumentus, mokslinę ir metodinę literatūrą.
- Taikant kiekybinio tyrimo metodą, atskleisti mokytojų nuomonę apie etnokultūros puoselėjimą bendrajame, muzikiniame ugdyme.
- Taikant interviu su būrelių vadovais-muzikos pedagogais metodą, pateikti neformaliojo muzikinio ugdymo etnokultūrinius ypatumus. Tyrimo metodai: • Europos Sąjungos, naujausių Lietuvos švietimo dokumentų, mokslinės ir metodinės literatūros analizė. • Anketinė pedagogų apklausa. • Pusiau struktūruotas interviu su būrelių vadovais-muzikos pedagogais. • Absoliučių ir procentinių dažnių analizė. Apibendrinant teorinę analizę, galima teigti, jog visų disciplinų pedagogai yra patys atsakingi už savo mokomojo turinio pasirinkimus, ir etninės kultūros plėtra. Tai yra laisvas jų pasirinkimas. Tačiau pedagogams kartais pritrūksta ryžto ir motyvacijos įgyvendinti šį pasirinkima vykdomose veiklose. Anketinė mokytojų apklausa atskleidė, kad pedagogai stengiasi į ugdomąjį turinį įtraukti etninę kultūrą, integracijai pasirinkdami šiuos būdus: liaudies dainas, ratelius, pasakojimus, šokius. Į minėtas veiklas mokiniai įsitraukia noriai. Išanalizavus pusiau struktūruoto interviu su būrelių vadovais-pedagogais duomenis, galima teigti, kad mokiniai ir vyresnio amžiaus žmonės aktyviai įsitraukdami į neformaliojo etninės kultūros švietimo veiklas, susikuria sau jaukią atmosferą, ir daugeliu aspektų: aktyviai įsitraukia į etninės kultūros muzikines, menines veiklas, kurios virsta pasirodymais, naujomis pažintimis, tradicijų puoselėjimu. Raktiniai žodžiai: Bendrojo ugdymo mokykla, etninės kultūros plėtotė, integracija, neformalusis švietimas, tautinė tapatybė.
Ethnic culture refers to the collective set of national values transmitted from generation to generation, which can enrich the education in general schools. Integrating ethnic culture into music education in general schools can help preserve a sense of national identity and strengthen students ethnic identity. Informal education of ethnic culture can help maintain and transmit traditions while expanding students perspectives through social aspects. Therefore, it is important to examine the current situation of ethnic cultural development in general schools and informal education. Research problem: In the modern educational process, there is a decreasing focus from educators on integrating ethnic culture into music education. Active development of this culture would significantly enrich music education, allowing students to gain a broader understanding of their own culture and enabling them to form their national identity purposefully. Research object: The development of ethnic culture in general schools and informal music education. Research aim: To analyze the real role of ethnic culture in the education system and evaluate the current situation of ethnic cultural development. Research objectives:
- Analyze the latest European Union and Lithuanian educational documents, scientific, and methodological literature related to the research topic.
- Using a quantitative research method, reveal teachers opinions on nurturing ethnic culture in general and music education.
- Through semi-structured interviews with club leaders and music educators, present the ethnocultural aspects of informal music education. Research methods: • Analysis of European Union and the latest Lithuanian educational documents, scientific, and methodological literature. • Questionnaire survey of teachers. • Semi-structured interviews with club leaders and music educators. • Analysis of absolute and percentage frequencies. Based on the theoretical analysis, it can be concluded that all subject teachers are responsible for their choice of educational content, including the development of ethnic culture. However, sometimes educators lack the determination and motivation to fulfill this concept in their activities. The questionnaire survey of teachers revealed that educators make efforts to incorporate ethnic culture into the educational content, using methods such as: folk songs, folk dances, storytelling. Students willingly engage in these activities. Analyzing the data from semi-structured interviews with educators, it can be stated that students and older people actively engage in informal education of ethnic culture, creating a comfortable atmosphere for themselves. In many aspects, they actively participate in ethnic cultural music and artistic activities that turns into performances, new experiences, and the nurturing of traditions. Keywords: General school, ethnic cultural development, integration, informal education, national identity.