Kriminalinis žanras kine ir televizijoje: serialo „Gaujų karai. Smaugliai“ ir filmo „Pasmerkti. Kauno romanas“ gamybos ypatybės
Adomaitytė, Emilija |
Norėdami paįvairinti savo gyvenimą, atsipalaiduoti nuo rutinos, žmonės ieško laisvo laiko praleidimo būdų, pavyzdžiui, vartoja įtraukiantį, vizualų turinį. Viena iš įtraukiančio turinio rūšių, galima įvardinti kriminalinį filmų, serialų žanrą. Kriminalinis žanras stimuliuoja žmogų tiek emociniame, tiek fiziniame lygmenyje, netgi gali sukelti priklausomybę. Serialai bei filmai narpliojantys sudėtingus pasakojimo vingius, parodantys nusikaltėlių, gangsterių ar juos persekiojančių pareigūnų, detektyvų gyvenimą, žiūrovui leidžia pasijusti pasirinktos pusės „kailyje“, išgyventi aštrias emocijas, pajusti tai ko nėra jo rutinoje. Kyla klausimas, ar to užtenka, kad kriminalinis žanras būtų žiūrimas? O gal yra kur kas daugiau taisyklių, kad toks turinys rastų savo žiūrovų auditoriją? Bakalauro baigiamojo darbo objektas - kriminalinio žanro kino ir televizijos projektai Lietuvoje: serialas „Gaujų karai. Smaugliai“ ir filmas „Pasmerkti. Kauno romanas“. Darbo tikslas - apibrėžti kriminalinio žanro sampratą ir raidą, išskirti pagrindinių kriminalinio žanro subžanrų ypatybes, išanalizuoti ir įvertinti dviejų kriminalinio žanro projektų gamybos Lietuvoje ypatumus. Tyrimo uždaviniai:
- Apibrėžti kriminalinio žanro sampratą ir raidą.
- Identifikuoti žanrui būdingus bruožus.
- Atskleisti pagrindinių subžanrų ypatybes.
- Ištirti pasirinktų atvejų turinį, taikant turinio analizės metodą.
- Atlikti ekspertinius interviu su kriminalinio žanro produktų gamybos atstovais Lietuvoje, leidžiant suprasti gamybos ypatybes.
- Įvertinti KŽ produktų gamybos etapus ir palyginti su užsienio pavyzdžiais.
- Pateikti išvadas apie KŽ produktų gamybos atvejus mūsų šalyje, jų rezultatus. Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad kriminalinis žanras Lietuvoje yra aktualus ir žiūrimas žiūrovų, o kūrėjai kurdami šio žanro produktus atsižvelgia į žanrą apibrėžiančias naratyvines ir stilistines gamybos ypatybes. Tačiau šio žanro gamybos kokybę Lietuvoje apriboja trys rodikliai: siaura šalies auditorija, maži biudžetai, kvalifikuotų scenaristų trūkumas.
To diversify their lives, relax from the routine, people are looking for ways to spend their free time, such as consuming engaging, visual content. One of the types of engaging content is the criminal genre of movies and series. The criminal genre stimulates a person on both and emotional and physical level and can lead to addiction. Series and films traverse the complex twists and turns of the story, showing the lives of criminals, gangsters or officers who chase them. Detectives allow viewer to feel the „side“ of the chosen side, to experience sharp emotions, to feel what is not in their routine. The question is, is it enough for criminal genre to be watched? Or are there far more rules for such content to find its audience? The object of the bachelor‘s thesis is the project of the criminal genre film and television in Lithuania: the series „Gang wars.Pythons“ and „Condemned.Kaunas Novel“. The aim of the work is to define concept and development of criminal genre, to single out the characteristics of the main sub-genres of criminal genre, to analyze and evaluate the pecularities of the production of two criminal genre projects in Lithuania. Research tasks:
- To define the concept and development of the criminal genre.
- Identify genre specific features.
- To reveal the characteristics of the main sub-genres.
- Investigate the content of selected cases using content analysis method.
- Carry out expert interviews with representatives of the criminal genre products in Lithuania, allowing to understand the characteristics of production.
- Evaluate the production stages of products and compare the with foreign samples.
- To present conlusions about production cases of crime genre products in our country.
The research revealed that criminal genre in Lithuania is relevant and viewed by viewers, and the creators take into account the narrative and stylistic features of production that define genre when creating products of this genre. However, the quality of production of this genre is limited by three indicators: the narrow audience of the country, small budgets, and the lack of qualified screenwriters.