Profesinio perdegimo sindromo prevencijos ir įveikos būdai muzikos mokytojo veikloje
Česnienė, Vaiva |
Dėl profesinio perdegimo muzikos pedagogams neretai stinga motyvacijos kūrybiškai ir kokybiškai ugdyti jaunąją kartą, tobulinti profesines žinias ir įgūdžius. Jie dažnai tampa pasyvūs, išsekę ir nusivylę, todėl yra svarbu žinoti ir spręsti tokias vis dažnėjančias situacijas. Darbo problema apibrėžiama šiais klausimais: kokius pedagogų produktyvaus ir kokybiško darbo veiksnius nurodo mokslinė ir metodinė literatūra; kokios yra pagrindinės Lietuvos muzikos pedagogų profesinio perdegimo simptomų priežastys; kokiais būdais ir galimybėmis galima mažinti profesinį perdegimą? Tyrimo objektas – profesinio perdegimo sindromo prevencijos ir įveikos būdai muzikos mokytojo veikloje. Tyrimo tikslas – išsiaiškinti muzikos pedagogo profesinio perdegimo sindromo prevencijos ir įveikos būdus. Tyrimo uždaviniai: 1. Išskirti pagrindinius kokybiško ugdymo darbo veiksnius ir jų įtaką profesiniam perdegimui. 2. Ištirti Lietuvos muzikos pedagogų profesinio perdegimo priežastis. 3. Išsiaiškinti profesinio perdegimo mažinimo būdus ir galimybes. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros ir švietimo dokumentų analizė; pusiau struktūruotas interviu (kokybinis tyrimas); atsakymų turinio (kontent) analizė. Pagrindinės išvados. Mokslinės literatūros ir įvairių tyrimų analizė atskleidė, kad kokybiškas ugdymas priklauso nuo ugdymo aplinkos, pedagogo įvertinimo, psichologinės sveikatos, mokyklos bendruomenės. Muzikos pedagogo perdegimą lemia nepalanki ugdymo aplinka, menkinantis vadovybės ir kolegų požiūris, neturiningas laisvalaikis, papildomos atsakomybės, o poilsis, specialistų pagalba, kūrybinė veikla – pagrindiniai problemos įveikos būdai. Kokybinis tyrimas atskleidė, kad muzikos mokytojų sveikatos būklė nėra gera dėl įtampos ir streso darbo vietoje. Tyrimo dalyviai išskyrė, kad reikia sugebėti atsiriboti nuo įtampą keliančių situacijų, užsiimti kūrybine veikla, medituoti, pakeisti aplinką, kreiptis pagalbos į artimuosius ar specialistus.
Professional burnout often results in a lack of motivation for music teachers to educate the younger generation creatively and qualitatively and to improve their own professional knowledge and skills, and often leads to passivity, exhaustion, and frustration. The research problem is formulated by the following questions: what factors are identified in scientific and methodological literature as contributing to teacher productivity and good performance; what are the main reasons for the symptoms of professional burnout among Lithuanian music teachers; what are the ways and possibilities of reducing professional burnout? The research object: ways to prevent and cope with professional burnout syndrome in music teaching. The research aim: to identify ways of preventing and coping with professional burnout syndrome among music teachers. The research objectives: 1. To identify the main factors of quality educational work and their impact on professional burnout. 2. To explore the reasons for professional burnout among Lithuanian music teachers. 3. To clarify the methods and possibilities for reducing professional burnout. The analysis of the scientific literature revealed that quality education depends on the educational environment, teacher evaluation, psychological health, and school community. Burnout among music teachers is caused by an unsupportive educational environment, derogatory attitudes of management and colleagues, limited leisure time, additional responsibilities, whereas rest, support from specialists, and creative activities are the main ways of overcoming the problem. The qualitative study revealed that the participants stressed the importance of the ability to disengage from stressful situations, engage in creative activities, meditate, change the environment, and seek the help of family or professionals.