Dėmesingo įsisąmoninimo (mindfulness) praktikos taikymas, siekiant didinti pirmos klasės mokinių dėmesio sutelkimą ir išlaikymą
Viluckienė, Vaida |
Šiuolaikinėje visuomenėje gausu įtampos, streso, kuris neigiamai veikia žmogaus sveikatą. Greitas gyvenimo tempas sąlygoja dėmesio sutelkimo ir išlaikymo problemas. Dėmesingo įsisąmoninimo (mindfulness) praktika – vienas iš moksliniais tyrimais pagrįstų būdų sustiprinti psichinę sveikatą. Įgyvendinus pedagoginę inovaciją – į ugdymo procesą įtraukus dėmesingo įsisąmoninimo (mindfulness) praktiką, tikimąsi ugdyti mokinių gebėjimą sutelkti ir išlaikyti dėmesį, įsisąmoninti informaciją, didinti įsitraukimą. Visa tai lemtų geresnius mokinių akademinius pasiekimus. Darbo problema – visos dienos mokykloje pirmokų patiriamas nuovargis antroje dienos pusėje, kuris sąlygoja mokinių išsiblaškymą, dėmesio nekoncentravimą. Probleminis klausimas: kaip dėmesingo įsisąmoninimo (mindfulness) praktika didina pradinių klasių mokinių dėmesio sutelkimą ir išlaikymą? Darbo objektas – dėmesingo įsisąmoninimo (mindfulness) praktikos taikymas, siekiant didinti mokinių dėmesio sutelkimą ir išlaikymą. Darbo tikslas – didinti pradinių klasių mokinių dėmesio sutelkimą ir išlaikymą, taikant dėmesingo įsisąmoninimo (mindfulness) praktikas. Ugdyti įgūdį sutelkti ir išlaikyti dėmesį, buvo siekiama su mokiniais atliekant kvėpavimo stebėjimą, pasitelkiant vizualizacijas, kūno pojūčius ir sąmoningus judesius, taip pat jusles: klausą, regą, skonį, kvapą ir lytėjimą. Nemažiau svarbūs buvo nuoširdumo ir jautrumo bei emocinio sąmoningumo lavinimo pratimai. Įvertinus dėmesingo įsisąmoninimo (mindfulness) praktikos taikymo rezultatus, pastebėta, kad patys mokiniai teigiamus pokyčius įžvelgė visose tirtose srityse ir tai iš dalies sutampa su tyrėjo duomenimis, atlikus stebėjimą. Tyrėjo atliktas stebėjimas parodė, kad gebėjimas išbūti susikaupus atliekant užduotį bei laikymasis tylos po dėmesingo įsisamoninimo praktikų padidėjo, tačiau aktyvumas dalyvaujant pamokoje nepasikeitė, gebėjimas išbūti pamokos laiką nepakilus iš savo darbo vietos taip pat nepasikeitė. Kaip bebūtų po dėmesingo įsisąmoninimo praktikų pastebėta, kad dauguma mokinių geriau kontroliavo savo emocijas, geriau sutelkė ir išlaikė dėmesį.
Modern society is full of tension and stress, which have a negative impact on human health. The fast pace of life leads to challanges of focusing and maintaining attention. The practice of mindfulness is one of the research-based ways to enhance mental health. The pedagogical innovation of mindfulness in the educational process is expected to improve students' ability to focus and sustain attention, make sense of information and increase engagement. This would lead to better academic performance. The problem is the fatigue experienced by first-graders in a full-day school in the second half of the day, which leads to distraction and lack of concentration. The problem question is: how does the practice of mindfulness increase the focus and concentration of first grade students? The object of this thesis is to explore the use of mindfulness practices to increase the focus and concentration of first grade students. The aim of this thesis is to increase the focus and concentration of first grade students through mindfulness practices. The aim was to develop the skills of focusing and sustaining attention through tracking of breathing, visualisations, body sensations and conscious movements, as well as the senses of hearing, sight, taste, smell and touch. Equally important were the exercises focused on the development of sensitivity, sincerity and emotional awareness. The evaluation of the results of the mindfulness practice showed that the students themselves saw positive changes in all of the studied areas, which is partly in line with the researcher's findings from the observation. The researcher's observation showed that the ability to stay focused on the task at hand and to be silent increased after the mindfulness practices, but that there was no change in activity in the lesson and there was no change in the ability to stay seated without getting up from the workstation for the duration of the lesson. Anyway, after the mindfulness practices, it was observed that the majority of the pupils were able to better manage their stress and anxiety, to control their emotions, to concentrate and sustain their attention.