Aspetti neurolinguistici e psicolinguistici che distinguono l’acquisizione della lingua straniera nel bambino e nell’adulto
Iljinaitė, Karolina |
Kalbos mokymosi metodai gali būti nustatyti remiantis neuropsichologiniais ar psicholingvistiniais aspektais, lingvistinėmis teorijomis ir dar daugiau. Šis darbas nagrinėja kalbos mokymosi ypatumus tarp suaugusiųjų ir vaikų daugiausiai dėmesio skiriant neurolingvistiniams ir psicholingvistiniams požiūriams. Tyrimo tikslas yra trumpai aptarti svarbiausius kalbos mokymosi aspektus bei polemines teorijas – teorijas, kurios neturi vieno konkretaus atsakymo – ir išskirti kelias, labiausiai prieštaraujančias viena kitai. Taip pat, suprasti, kur ir kodėl kertasi aptartų teorijų argumentai. Naudoti metodai yra aprašomasis ir lyginamasis: gilinantis į teorijas, naudojamas aprašomasis metodas, o tų pačių teorijų palyginimui naudojamas lyginamasis metodas. Įžanginė dalis pristato neuronų svarbą ir smegenų darbą, kuomet vaikas ir suaugęs žmogus mokosi kalbos. Teorinėje darbo dalyje yra aptariami neurolingvistiniai ir psicholingvistiniai aspektai, išskiriantys vaikų ir suaugusiųjų kalbos mokymąsi: amžiaus svarba, motyvaciniai skirtumai, ryšys tarp kalbos ir minčių. Antroje darbo dalyje yra nagrinėjamos prieštaringos kalbos mokymosi teorijos: kalbos mokymosi greitis, ankstyvos dvikalbystės nauda, ryšys tarp kalbos ir minčių, taip pat kalbos mokymosi motyvacijos klausimo aktualumas. Išvadose aptariamos kalbos mokymosi teorijos ir hipotezės, kurios, nors ir tyrimais pagrįstos, yra labai prieštaringos. Teorija apie vaiko gebėjimą išmokti naują kalbą greičiau nei suaugęs žmogus yra tiek pat patvirtinta (Brandi e Salvadori 2004; Krashen 1982; Huang 2013), kiek paneigta (Hiskey 2019; Lichtman 2016). Tyrėjos Huang (2013) ir Lichtman (2016) savo laiku atliko tokius pat tyrimus, tačiau gavo labai skirtingus rezultatus, kurie ir patvirtino, ir paneigė vaiko gebėjimą išmokti naują kalbą greičiau nei suaugęs žmogus. Panašūs rezultatai paaiškėjo įvertinus ankstyvos dvikalbystės naudą. Ši buvo pagrįstai patvirtinta (Kovacs 2009; Kuhl 2000) ir paneigta (Kalia 2014). Kalbos mokymosi motyvacijos klausimo aktualumas yra šiek tiek mažiau prieštaringas, o į ryšio tarp kalbos ir minties klausimą, galimai, atsako Sapiro-Whorfo hipotezė. Tiksliau, silpnoji hipotezės versija, kuri teigia, kad kalba gali daryti įtaką tam, kaip mąstome.
I metodi di apprendimento delle lingue possono essere determinati sulla base di aspetti neuropsicologici o psicolinguistici, teorie linguistiche e altro ancora. Questo lavoro esamina le peculiarità dell’apprendimento delle lingue in adulti e bambini con un focus sugli approcci neurolinguistici e psicolinguistici. Lo scopo dello studio è quello di discutere brevemente gli aspetti più importanti dell’apprendimento delle lingue e delle teorie polemiche – teorie che non hanno un’unica risposta specifica – e di individuarne alcuni tra i più contraddittori. Inoltre, lo scopo è quello di capire dove e perché gli argomenti delle teorie discusse si intersecano. I metodi utilizzati sono descrittivo e comparativo: approfondendo le teorie, viene utilizzato un metodo descrittivo; e un metodo comparativo viene utilizzato per confrontare le stesse teorie. La parte introduttiva delinea l’importanza dei neuroni e dell’atività del cervello durante l’apprendimento di una lingua. La parte teorica del lavoro discute gli aspetti neurolinguistici e psicolinguistici che contraddistinguono l’apprendimento delle lingue di bambini e adulti: l’importanza dell’età, le differenze motivazionali, il rapporto tra linguaggio e pensiero. La seconda parte del lavoro affronta le controverse teorie dell’apprendimento delle lingue: la velocità dell’apprendimento delle lingue, i benefici del bilinguismo precoce, la relazione tra lingua e pensiero, nonché la rilevanza della questione della motivazione all’apprendimento delle lingue. Le conclusioni riassumono le teorie contraddittorie che sono state individuate. Le conclusioni discutono teorie e ipotesi sull’apprendimento delle lingue che, sebbene basate sulla ricerca, sono altamente controverse. La teoria della capacità di un bambino di apprendere una nuova lingua più velocemente di un adulto è tanto confermata (Brandi e Salvadori 2004; Krashen 1982; Huang 2013) quanto confutata (Hiskey 2019; Lichtman 2016). I ricercatori Huang (2013) e Lichtman (2016) hanno condotto studi simili ai loro tempi, ma hanno ottenuto risultati molto diversi, che hanno confermato e negato la capacità di un bambino di imparare una nuova lingua più velocemente di un adulto. Risultati simili sono emersi nella valutazione dei benefici del bilinguismo precoce. Ciò è stato giustamente confermato (Kovacs 2009; Kuhl 2000) e negato (Kalia 2014). La rilevanza della questione della motivazione all’apprendimento delle lingue è leggermente meno controversa, e la questione della relazione tra linguaggio e pensiero è probabilmente risolta dall'ipotesi di Sapir-Whorf. In particolare, una versione debole dell’ipotesi che afferma che il linguaggio può influenzare il modo in cui pensiamo.