Mokinių, turinčių regos negalią, abstraktaus kūrinio analizės gebėjimų ugdymas taikant taktilines priemones
Liepinaitienė, Greta |
Tyrimo problema – nėra universalių subalansuotų priemonių skirtingų gebėjimų 12 klasės mokinių, turinčių regos negalią, abstraktaus meno kūrinio analizės gebėjimų ugdymui(si) dailės pamokose. Tyrimo objektas – abstraktaus meno kūrinio analizės gebėjimų ugdymas. Tyrimo tikslas – ugdyti 12 klasės mokinių, turinčių regos negalią, abstraktaus meno kūrinio analizės gebėjimus, taikant taktilines priemones. Baigiamajame darbe nagrinėtas taktilinių priemonių aktualumas ugdant mokinių abstraktaus meno kūrinio analizės gebėjimus. Tyrimo rezultatai atskleidė mokinių esminį poreikį ugdyti(s) abstraktaus meno kūrinio analizės gebėjimus jiems priimtina forma, kūrybiniame procese taikant taktilines priemones. Toks reflektyvus ir aktyvus patyriminis mokymasis užtikrino nuoseklų supratimą apie abstraktų meno kūrinį ir mokinių savęs įsivertinimą. Išvados: 1) Kuriant abstraktų meną nevaizduojami konkretūs objektai ar scenos, o naudojama forma, spalva, linija, tūriai ir dydžiai, kad būtų sukurta vientisa kūrinio kompozicija. Abstrakti kūryba atskleidžia ir perteikia emocijas, išreiškia idėją ar koncepciją naudojant simbolinius, semantinius ar metaforinius elementus. Kuriant dažnai naudojamos netradicinės vaizdavimo technikos, medžiagos ar metodai. 2) Taktilinės priemonės: įvairių spalvų, formų, faktūrų, dydžių kartono (reljefinės) detalės ir pats jų taikymo būdas. Kiekviena detalė yra skirtingos faktūros bei formos. Iš šių detalių pagamintas reljefinis maketas. Dailės pamokų metu taktilinės priemonės taikytos, atsižvelgiant į kiekvieno mokinio individualius poreikius. 3) Išanalizavus gautus rezultatus nustatyta, kad mokiniai, naudodamiesi taktilinėmis priemonėmis, komponavo apgalvotai ir struktūriškiau atrasdami savitus komponavimo principus. Pamokų eigoje patys kūrė, gamino detales ir jas derino su kitomis priemonėmis bei technikomis. Kūrybinio–patyriminio proceso metu mokiniai laisviau reflektavo, reiškė mintis, atviriau reiškė jausmus. Jie kūrybinę patirtį susiejo su asmenine patirtimi. Šie aspektai buvo aktualūs abstraktaus dailės kūrinio analizės gebėjimų ugdymui(si).
Problem of the Research – there are no universal balanced tools for developing abstract artwork analysis skills of the 12th grade students with visual impairments in art classes. Objective of the Research – development of abstract artwork analysis skills. Goal of the Research – to develop abstract artwork analysis skills for the 12th grade students with visual impairments using tactile tools. The thesis explores the relevance of tactile tools in developing students' abstract artwork analysis skills. The research results revealed the essential need for the students to develop their abstract artwork analysis skills in an acceptable form using tactile tools in the creative process. Such reflective and active experiential learning ensured a coherent understanding of abstract artwork and self-assessment by the students. Conclusions: 1) Abstract art involves the use of form, color, line, volume, and size rather than representing specific objects or scenes to create a cohesive composition. Abstract creation reveals and conveys emotions, expresses ideas or concepts using symbolic, semantic or metaphorical elements. Unconventional techniques, materials, or methods are often employed in the creative process. 2) Tactile tools include cardboard details (reliefs) of various colors, forms, textures, and sizes, as well as the method of their application. Each detail has different textures and forms, and a relief model is created from these details. Tactile tools were applied during art classes taking into account the individual needs of each student. 3) Analyzing the obtained results, it was determined that students using tactile tools, composed consciously and more structurally, discovering their own principles of composition. During the lessons, they created and produced details, combining them with other tools and techniques. During the creative-experiential process, students reflected more freely, expressed thoughts, and openly conveyed emotions. They connected their creative experience with personal experience. These aspects were relevant for the development of abstract artwork analysis skills.