Valgymo sutrikimų įveikos strategijos: dialoginė naratyvinė perspektyva
Pūraitė, Dovilė |
Remiantis įvairių šalių statistiniais duomenimis valgymo sutrikimai yra priskiriami psichikos sutrikimams, kurių mirtingumo rodiklis yra vienas iš didžiausių. Pagrindiniams valgymo sutrikimams yra priskiriama nervinė anoreksija, nervinė bulimija ir nuolatinis persivalgymas. Valgymo sutrikimai labiausiai pasireiškia paaugliams ir jaunimui paauglystės ir jaunystės laikotarpiu. Svarbu paminėti, jog valgymo sutrikimų atsiradimas visuomenei kelią daug socialinių, ekonominių, psichologinių, problemų, kadangi sutrinka ne tik sergančiojo, bet ir jo šeimos narių funkcionavimas. Socialinio darbuotojo veikla yra svarbi valgymo sutrikimų prevencijoje, kadangi įtraukia ne tik sergančiuosius į gydymo procesą, bet ir jų artimuosius. Socialiniai darbuotojai teikia individualią ir grupinę pagalbą sergantiesiems ir jų šeimos nariams, kadangi įtraukia į įvairias terapijas, teikia konsultavimo, informavimo ir tarpininkavimo paslaugas. Sergančiųjų ir jų šeimos narių strateginės įveikos yra skirtingos, kadangi priklauso nuo asmeninių, kultūrinių, socialinių, psichologinių faktorių. Svarbu laiku teikti pacientams, jų šeimos nariams ankstyvą intervenciją, koordinuotą, individualizuotą pagalbą. 1. Tyrimo objektas: valgymo sutrikimo turinčių asmenų pasakojimai taikant dialoginę naratyvinę perspektyvą. Tyrimo tikslas: atskleisti valgymo sutrikimų įveikos strategijas taikant dialoginę naratyvinę perspektyvą. Uždaviniai: 1. Apžvelgti socialinių darbuotojų veiklą dirbant valgymo sutrikimų srityje. 2. Aprašyti tėvų ir sergančiųjų patirtis ir poreikius gyvenant su valgymo sutrikimu 3. Atskleisti, kaip per istorijų pasakojimą remiantis dialogine naratyvine analize ir daugiabalsiškumo teorija formuojasi asmens sveikimo patirtis ir įveikos strategijos. Tyrime dalyvavo 7 asmenys iš kurių 6 sirgo valgymo sutrikimais ir 1 mama auginanti dukrą sergančią valgymo sutrikimais. Tyrimo duomenys buvo analizuojami remiantis A. Frank dialoginės naratyvinės analizės principais. Atlikus kokybinį tyrimą remiantis A. Frank dialoginės naratyvinės analizės metodologija ir Bachtino daugiabalsiškumo teeorija paaiškėjo, jog tyrimo dalyviai realybę formuoja per naratyvinį pasakojimą, kuriuose atsiskleidžia patirtys per skirtingus balsus. Per pasakojimus buvo pristatomos skirtingos strategijos skirtingu gyvenimo laikotarpiais, kurie sąveikauja su įvairiomis struktūromis, kultūra, visuomene, pagalbos sistema. Tyrime atsiskleidė ne tik sergančiųjų merginų, bet ir mamos, visuomenės, aplinkos, medicinos darbuotojų, pagalbos balsas, kurie tarpusavyje vienas su kitu sąveikauja Tyrimo rezultatai parodė, jog buvo atrastas skirtingas merginų balsas, kuris tarpusavyje kalbasi su mamos ir dukros balsu ir parodė, jog merginos buvo ne tik pažeidžiamos, bejėgės, apleistos, bet kontroliuojančios ligą ir padedančios kitiems. Tačiau buvo atrastas artimųjų visuomenės, aplinkos, bendraamžių, medicinos darbuotojų, pagalbos balsas. Tyrimo dalyvės sulaukė ne tik emocinės pagalbos, palaikymo, paslaugų įvairovės, tačiau patyrė ligos atkrytį, patyčias iš bendraamžių, artimųjų, visuomenės ir medicinos personalo. Pagalbos balsas sąveikaudamas atrado, jog sveikatos ir švietimo sistemoje yra trūkumų dėl kurių reikia stiprinti valgymo sutrikimų prevenciją.
According to statistics from various countries, eating disorders are among the mental disorders with one of the highest mortality rates. The main eating disorders are anorexia nervosa, bulimia nervosa and binge eating. Eating disorders are most prevalent in adolescents and young adults during adolescence and young adulthood. It is important to note that the onset of eating disorders causes many social, economic, psychological and social problems for society, as it disrupts the functioning not only of the sufferer, but also of his/her family members. The social worker's activity is important in the prevention of eating disorders, as it involves not only the sufferer in the treatment process, but also their relatives. Social workers provide individual and group support to patients and their family members by engaging them in various therapies, counselling, information and mediation services. The coping strategies of sufferers and their family members are different, as they depend on personal, cultural, social and psychological factors. It is important to provide timely, early intervention, coordinated and personalised support to patients and their families. 1. The research object was: Narratives of people with eating disorders using a dialogic narrative perspective. The research goal was to disclosure coping strategies for eating disorders using a dialogic narrative perspective. The objective were: 1. Review the work of social workers in the field of eating disorders. 2. Describe the experiences and needs of parents and patients living with an eating disorder 3. To reveal how personal recovery experiences and coping strategies are shaped through storytelling based on dialogic narrative analysis and multivocal theory. The study involved 7 participants, 6 with eating disorders and 1 mother with a daughter with an eating disorder. The data were analysed according to Frank's principles of dialogic narrative analysis. Qualitative research, based on Frank's dialogic narrative methodology of analysis and Bakhtin's theory of multivocality, revealed that the research participants shape realities through stories, whose experiences are revealed by the research voices. At different times, such strategies were presented through the stories that interacted with various structures, culture, society and the support system. The research revealed not only the voices of the sick girls, but also the voices of the mother, society, environment, medical staff and support workers, which interacted with each other. The results of the research showed that different voices of the girls were discovered, which interacted with the voices of the mother and daughter, and show that the girls were not only vulnerable, helpless 6 and abandoned, but also experienced the disease and controlled it. However, the voices of the community, environment, peers, medical staff, support were also found. The study participant not only received emotional help, support, and various services, but also experienced relapse and bullying from peers, relatives, society, and medical staff. The voice of help communicated and discovered that there are gaps in the healthcare and education system that need to be strengthened to prevent eating disorders.