Aukštųjų mokyklų studentų kūrybiškumo raiška dainuojant chore
Rugilė Norkutė |
Tyrimo probleminis klausimas: kaip pasireiškia aukštųjų mokyklų studentų kūrybiškumas dainuojant universiteto chore. Tyrimo objektas. Studentų kūrybiškumo raiška dainuojant chore aukštojoje mokykloje. Tyrimo uždaviniai: 1. Remiantis švietimo dokumentais ir moksline literatūra, išanalizuoti mokslinę literatūrą apie kūrybiškumo sampratą ir jos raiškos formas muzikinio ugdymo kontekste. 2. Atskleisti studentų kūrybiškumo raiškos ypatumus dainuojant chore aukštojoje mokykloje. 3. Išryškinti kūrybiškumo poveikį studentų įgūdžiams, gebėjimams, asmeninėms savybėms. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros ir švietimo dokumentų analizė; anketinė studentų apklausa; gautų duomenų absoliučių ir procentinių dažnių skaičiavimai. Tyrimo rezultatai. 1. Empirinio tyrimo duomenys apie aukštųjų mokyklų studentų požiūrį į kūrybiškumo svarbą ir dainavimo svarbą ugdant kūrybiškumą jiems dainuojant chore atskleidė: • VDU ŠA Muzikos pedagogikos studentų nuomone yra labai svarbu ugdyti kūrybiškumą ir studentai pripažįsta, kad dainavimas yra svarbus instrumentas ugdant kūrybiškumą, kai jie dainuoja chore. LMTA studentai nurodė, kad kūrybiškumo ugdymas jiems nėra svarbus, kai jie dainuoja savo aukštosios mokyklos chore. Tačiau pripažįsta, kad dainavimas yra svarbus instrumentas ugdyti kūrybiškumą jų aukštosios mokyklos. • Abiejų aukštųjų mokyklų – VDU, LMTA – studentai dažnai patiria muzikinę empatiją ir susimąsto apie pagrindinės kūrinio meninės minties perteikimą dainuojant chore. Visi studentai teigia, kad yra svarbu užmegzti, plėtoti gerus santykius su choro vadovu bei jiems labai svarbi vadovo pateikta nuomonė apie dainos interpretaciją, kuriamą meninį vaizdinį choro paskaitų metu. • Pajausti ir patirti bendruomeniškumo jausmą dainuojant chore yra svarbu ir VDU būsimiems muzikos mokytojams, ir LMTA vargonų bei pučiamųjų instrumentų katedros studentams dalyvaujantiems choro paskaitose. Tačiau šių abiejų aukštųjų mokyklų studentai skirtingai išgyvena muzikinius jausmus, kai jie dainuoja chore. Būsimi muzikos mokytojai (VDU ŠA) dažnai patiria džiaugsmą, laimingas akimirkas, gerą nuotaiką dainuodami chore. Tuo tarpu būsimi vargonų ir pučiamųjų instrumentų katedros studentai tik kartais šiuos gerus jausmus išgyvena chore. Taip pat VDU ŠA muzikos pedagogikos studentai tik kartais, o LMTA studentai niekada nepatiria baimės, nusivylimo, nerimo, kai jie dainuoja chore. Tuo tarpu abiejų aukštųjų mokyklų studentų požiūris į teigiamas ir neigiamas emocijas dainuojant yra vienodas. Jie tik kartais pajaučia, patiria ir išgyvena tiek geras emocijas, tiek neigiamas emocijas. • VDU ŠA ir LMTA studentų nuomonė apie kuriamą ir susitelkusią besimokančią studentų ir dėstytojų bendruomenę yra vienoda. Studentai pažymėjo, kad labai dažnai atliekamo kūrinio bendras meninis įvaizdis kuriamas glaudžioje dermėje tarp choro vadovo ir visų chore dainuojančių atlikėjų, studentams labai svarbu dainuojant tarpusavyje bendradarbiauti, dalintis idėjomis ir generuoti kūrinio meninę interpretaciją. 2. Išanalizavus kiekybinio tyrimo duomenis apie aukštųjų mokyklų studentų požiūrį į kūrybiškumo poveikį asmeninėms savybėms, įgūdžiams, gebėjimams paaiškėjo, kad: • VDU ŠA būsimiems muzikos mokytojams kūrybiškumas turi itin didelį poveikį jų multimodalinei komunikacijai, gebėjimui išklausyti kitą asmenį, būti atviriems, sukuriant vidinės ramybės, tvirtumo, skaidrumo jausmą. Šios aukštosios mokyklos studentai pažymėjo, kad kūrybiškumas labai svarbus gebant atlikti paskaitų užduotis, dirbant komandoje ir bendradarbiaujant. Išskirtos asmeninės savybės, kaip savikritiškumas, analizavimas, atidumas, logiškumas, inovatyvumas, empatija, nuoširdumas, supratingumas ir pagarbos jausmas – tai savybės, kurioms turi labai didelę įtaką ugdomas kūrybiškumas jiems dainuojant chore. • LMTA vargonų ir pučiamųjų katedros studentų požiūriu ugdomas kūrybiškumas dainuojant chore turi itin stiprų poveikį jų minčių aiškiam išreiškimui, kitos nuomonės išklausymui, jų komunikavimui su kitais kolegomis studentais, choro vadovu. O šioms asmeninės savybėms, kaip atidumas, empatija, nuoširdumas, supratimas, pagarba, kūrybiškumas yra svarbus (įtakoja) plėtojant šias asmenines savybes. Taip pat studentai pabrėžė, kad kūrybiškumas įtakoja jų bendradarbiavimą, gebėjimą dirbti komandoje, tačiau neturi jokios įtakos jų atliekamoms paskaitų užduotims.
The problem question: how is the creativity of higher education students manifested while singing in a university choir? The research object: expression of students' creativity while singing in a choir in a higher education institution. The research objectives: 1. To analyse the concept of creativity and its forms of expression in the context of music education, based on educational documents and scientific literature. 2. To reveal the peculiarities of students' creative expression through choir singing in a higher education institution. 3. To highlight the impact of creativity on students' skills, abilities and personal qualities. The research methods: analysis of scientific literature and educational documents; questionnaire survey of students; calculations of absolute and percentage frequencies of data obtained. The research results. 1. The empirical research data on higher education students’ attitudes towards the importance of creativity and the role of singing in developing creativity through participation in a choir revealed the following: • According to the Music Education students at Education Academy of VMU, it is very important to develop creativity, and they acknowledge that singing in a choir is an important tool for fostering creativity. On the other hand, students from the Lithuanian Academy of Music and Theatre (LAMT) indicated that developing creativity is not important to them when singing in their university choir. However, they recognize that singing is an important tool for nurturing creativity in their higher education institution. • Students of both higher education institutions - VMU and LAMT - often experience musical empathy and think about the conveyance of the main artistic message of a work by singing in a choir. All students state that it is important to establish and develop a good relationship with the choir leader and that the leader's opinion on the interpretation of the song and the artistic image created during the choir lectures is very important to them. • To feel and experience a sense of community when singing in a choir is important both for the prospective music teachers of VMU and for the students of the Department of Organ and Wind Instruments of the LAMT, who take part in the choir lectures. However, the musical feelings experienced by the students of the two higher education institutions are different when they sing in a choir. Prospective music teachers (EA VMU) often experience joy, happy moments and good mood when singing in a choir. Meanwhile, the students of the Department of Organ and Wind Instruments only sometimes experience these good feelings in the choir. Similarly, students of Music Education at EA VMU only sometimes, and students of LAMT never experience fear, frustration, anxiety when they sing in a choir. Meanwhile, students of both higher education institutions have the same attitude towards positive and negative emotions when singing. They only sometimes feel, experience and live through both good and negative emotions. • Students at EA VMU and LMTA have the same opinion about the created and mobilized learning community of students and lecturers. Students noted that very often the overall artistic image of a performed work is created in close harmony between the choir leader and all the singers in the choir, and that it is very important for students to collaborate with each other when singing, to share ideas and to generate an artistic interpretation of a musical work. 2. An analysis of the quantitative research data on higher education students’ attitudes towards the impact of creativity on personal qualities, skills, and abilities revealed that: • For future music teachers at EA VMU, creativity has a significant impact on their multimodal communication, ability to listen to others, and openness, fostering a sense of inner calm, confidence, and clarity. These students emphasised that creativity is highly important for successfully completing class assignments, working in teams, and collaborating effectively. They highlighted personal qualities such as self-criticism, analytical thinking, attentiveness, logical reasoning, innovativeness, empathy, sincerity, understanding, and respect—all of which are strongly influenced by the development of creativity when singing in a choir. • From the point of view of the students of the Organ and Wind Department of the LAMT, the creativity developed while singing in a choir has a very strong impact on the clear expression of their thoughts, listening to other opinions, and their communication with other fellow students and the choir leader. And the development of these personal qualities such as mindfulness, empathy, sincerity, understanding, respect, creativity are important (influential) in the development of these personal qualities. Students also stressed that creativity influences their cooperation, their ability to work in a team, but has no influence on their performance in lecture assignments.