Lietuvos kultūrinio plakato raida XX a. vid. - XXI a.: sociokultūriniai ir meniniai aspektai
Balkytė, Skaistė |
Plakatas yra taikomosios grafikos kūrinys, kurio funkcija yra estetiškai, greitai ir informatyviai perduoti informaciją. Plakato meno raidoje slypi žmonių kultūrinio ir socialinio gyvenimo ypatumai, kurie laikui bėgant keitėsi ir taip formavo plakato sampratą. Šio tyrimo objektas – Lietuvos kultūrinis plakatas. Šiame darbe aptariama kaip keitėsi plakato meninės raiškos priemonės, siužetai. Aptariami techniniai ir technologiniai aspektai, kurie suformavo būtent tokį plakatą, kokį turime šių dienų kontekste. Vieni iš svarbiausių veiksnių, kurie formavo 7-9 deš. plakatą buvo ideologinės valstybės institucijos. Taip pat prie šių veiksnių prisidėjo ir užsakovas. Atgavus nepriklausomybę šios institucijos išnyko, tačiau užsakovo įtaka meniniam procesui stipriai jaučiama iki šių dienų. Šiam tyrimui atlikti buvo svarbu išanalizuoti XX a. 7-9 deš. Lietuvos sociokultūrinį kontekstą, aptarti politinių sąlygų įtaką plakato turiniui ir dizainui. Apžvelgti ir palyginti kaimyninių Baltijos ir Lenkijos šalių plakato bruožus, o tuomet remiantis konkrečiais pavyzdžiais, išanalizuoti 7-9 deš. Lietuvos kultūrinio plakato menines priemones ir atskleisti kaip jos kito. Taip pat apžvelgti populiariausius pasakojimo elementus nuo nepriklausomybės atgavimo iki šių dienų. Šiems tyrimams atlikti buvo pasitelkti istorinis, atvejo ir interviu metodai, kurie padėjo praturtinti šį tyrimą. Šių metodų pagalba buvo bandoma įsigilinti ir suprasti kokios politinės aplinkybės galėjo turėti įtakos kuriamam menui. Taip pat išsamiai ir detaliai ištirti specifinius sovietinio laikotarpio kultūrinius, politinius ir socialinius reiškinius per konkrečius kūrinius ir jų kūrėjų istorijas. Tyrimo eigoje atsiskleidė plakato raidos sąlygos, kurios pasirodė buvusios dvilypės. Laikotarpiu, kai kūrėjus ribojo sovietinė cenzūra, plakato meninė vertė buvo suvokiama kaip ypatingai aukšta. Panašu, kad tokios sąlygos kūrė palankią terpę vystytis meninio pasipriešinimo jėgai, ieškoti unikalių meninių sprendimų. Priešingai, atgavus nepriklausomybę ir įgavus papildomų įrankių, kurie atrodo turėjo palengvinti šį procesą, plakato meninė vertė pastebimai smuko. Galima teigti, kad plakato, kaip meninio objekto ateitis yra neaiški, dėl vis intensyvėjančios komercializacijos. Plakato meninė vertė nustumiama į antrą planą, nes šių dienų kontekste daug svarbiau yra greitai perduoti informaciją. Taip plakatas įgauna greitai vartojamo, trumpalaikio vizualinio produkto įvaizdį, pamindamas ir sumenkindamas visą Lietuviško kultūrinio plakato tradiciją, kuri savo lygiu ir svarba 7-9 deš. buvo prilyginama taikomąjai dailei.
A poster is a form of applied graphic art whose function is to communicate information in an aesthetic, quick, and clear way. The evolution of poster art reflects the cultural and social characteristics of society, which have changed over time and shaped how posters are perceived. This study focuses on a cultural poster in Lithuania. The research discusses how the artistic means of expression and subject matter of posters have changed over time. It also analyzes the technical and technological factors that have influenced the development of posters into their current form in today’s context.
One of the most significant influences on poster design in the 1970s-1990s was the ideological apparatus of the state. Another key factor was the commissioner or client. After Lithuania regained its independence, the ideological institutions disappeared, yet the influence of the commissioner on the artistic process remains strong to this day. In conducting this research, it was crucial to analyze the sociocultural context of the country during the 1970s-1990s, and to consider how political conditions influenced both the topic and design of posters. The study also compares the characteristics of posters from neighboring Baltic countries and Poland. Using specific examples, it analyzes the artistic features of Lithuanian cultural posters from that period and how these evolved over time. Furthermore, the study reviews the artistic tools and popular narrative elements used in poster design from the restoration of independence to the present day.
To conduct this research, historical, case study, and interview methods were employed. These approaches helped deepen the analysis and understanding of how political circumstances may have influenced artistic creation. They also allowed for a detailed examination of the specific cultural, political, and social phenomena of the Soviet era, through selected works and the stories of their creators.
The study revealed that the development of the poster was shaped by paradoxical conditions. During the Soviet era, despite censorship restrictions, posters were considered to have exceptionally high artistic value. These constraints, in fact, created a fertile environment for artistic resistance and the search for unique creative solutions. Alternatively, after independence, with access to more tools and fewer restrictions – which should have simplified the creative process – the artistic quality of posters noticeably declined.
It can be argued that the future of the poster as an artistic medium is uncertain due to the growing pressures of commercialization. Artistic value is increasingly demoted to the background, as the contemporary context prioritizes the rapid transmission of information. As a result, the poster has come to be seen as a short-lived, fast-consumed visual product – diminishing and undermining the rich tradition of Lithuanian cultural poster art, which during the 1970s.