Paauglystė distopiniame kontekste: filmo „Vesper” analizė
Strazdaitė, Julija |
Darbo objektas: Distopijos žanras, jo konvencijos ir raiška, distopijos interpretacija ir paauglystės vaizdavimas K. Buožytės ir B. Samper filme “Vesper”. Pasirinkau sėkmingą 2022 m. projektą „Vesper“ patekusį net į Netflix programą. Darbe norėjau patyrinėti kas būdinga disopijai ir kaip jos kontekste atsiskleidžia paauglystė. Problema: Lietuvos menotyroje, ypatingai kinotyroje nėra išvystytos žanrinės analizės, trūksta literatūros ir tyrimų apie skirtingus žanrus ir jų savybes, tuo tarpu menininkai ir kino kūrėjai Lietuvoje žanrinius filmus kuria gausiai, todėl manau, jog vertėtų žanrus tyrinėti. Atskleidžiant žanrinę kaitą, verta atsižvelgti ir į tai, jog filmas apima paauglystės temą, kuri lieka aktuali visais laikais. Tikslas: Išanalizuoti ir įvertinti K. Buožytės ir B. Samper filmą „Vesper” distopijos žanro kontekste, įvertinti jo meninį savitumą, atskleisti paauglystės problematiką filme. Uždaviniai: Aptarti distopijos žanro ištakas, jo ryšį su utopija, žanro atsiradimą literatūroje, vėliau kine, pateikti distopinių literatūros ir filmų pavyzdžių, išsiaiškinti distopijos žanro kine reikalavimus ir jam būdingas temas, panašumus su kitais artimais žanrais, kinematografiškai išanalizuoti Kristinos Buožytės ir Bruno Samper filmą „Vesper“, aptarti kaip jis atitinka distopijos žanrą, atpažinti distopines temas filme, „Vesper“ palyginti su Bo Burnham drama „Eighth Grade“ ir išsiaiškinti kuo skiriasi abiejų pagrindinių veikėjų, gyvenančių skirtingomis sąlygomis paauglystės.
The objective of the thesis: the genre of dystopia, its conventions and expression, the interpretation of dystopia and the representation of adolescence in the film „Vesper“ by K. Buožytė and B. Samper. I chose the successful 2022 project “Vesper”, which has been added to the Netflix program. In my work I wanted to explore what are the characteristics of dystopia and how adolescence is revealed in its context. The problem: Lithuanian art history, especially film studies, do not have a well-developed genre analysis, there is a lack of literature and research on different genres and their characteristics, while artists and filmmakers in Lithuania are making genre films in abundance, therefore I think it would be worthwhile to explore genres. In revealing genre change, it is also worth taking into account the fact that the film “Vesper” deals with the theme of adolescence, which remains relevant at all times. The aim: to analyze and evaluate the work of K. Buožytė and B. Samper in the context of the dystopian genre, to evaluate its artistic uniqueness, to reveal the issues of adolescence in the film. The tasks: to discuss the origins of the dystopian genre, its relationship to utopia, the emergence of the genre in literature and later in cinema, to give examples of dystopian literature and films, to clarify the requirements of the dystopian genre in cinema and its characteristic themes and similarities with other related genres, to analyze cinematically the film “Vesper” by Kristina Buožytė and Bruno Samper, to discuss how it fits into the dystopian genre, to identify dystopian themes in the film, to compare “Vesper” with the drama “Eighth Grade” by Bo Burnham, and to find out how the two protagonists’ adolescence differ living in completely different conditions.