I-IV klasių mokinių vidinės motyvacijos, įsitraukimo į fizinio ugdymo pamokas sąsajos su suvokiamu mokytojo elgesiu mokant
Rutkauskaitė, Ugnė |
Tyrimo objektas – Mokinių įsitraukimas į fizinio ugdymo pamokas, vidinė motyvacija ir mokytojo elgesys mokant. Tyrimo subjektas – I-IV klasių mokiniai. Tyrimo tikslas – Atskleisti I-IV klasių mokinių įsitraukimo į fizinio ugdymo pamokas, vidinės mokymosi motyvacijos ir suvokiamo mokytojo elgesio mokant sąsajas. Tiriamieji - Tiriamąją imtį sudarė 291 mokiniai, I-IV klasių respondentai: 195 merginos ir 96 vaikinai. Tyrimas buvo atliktas Kauno, Panevėžio ir Vilniaus mokyklose. Darbe buvo taikomi šie tyrimo metodai: Literatūros analizė. Vidinės motyvacijos klausimyno (Intrisic Motivation Inventory, IMI, Ryan,et al., 1991) poskalė Suinteresuotumas/Pasimėgavimas. Mokytojo elgesio klausimynas (Teaching Behavior Questionnaire, TBQ-S, Pössel et al., 2013). Įsitraukimo ir nepasitenkinimo pamokoje skalė (angl. Engagement and disaffection in the classroom scale, Skinner et al., 2008; Skinner et al., 2009). Matematinė statistika. Tyrimo uždaviniai : 1. Nustatyti I-IV klasių mokinių vidinės motyvacijos skirtumus lyties ir amžiaus aspektu. 2. Palyginti I-IV klasių mokinių akademinio įsitraukimo į fizinio ugdymo pamokas rodiklius lyties ir amžiaus aspektu. 3. Nustatyti I-IV klasių mokinių suvokiamo mokytojo elgesio mokant skirtumus lyties ir amžiaus aspektu. 4. Nustatyti koreliacinius ryšius tarp mokinių akademinio įsitraukimo į fizinio ugdymo pamokas, mokinių vidinės motyvacijos ir suvokiamo mokytojo elgesio mokant rodiklių. Gauti rezultatai : 1.Vaikinų vidinės motyvacijos rodiklis lyginant su merginomis nustatytas statistiškai reikšmingai didesnis. Taip pat nustatyta, kad jaunesni gimnazistai (I-II klasių) pasižymi didesne vidine fizinio ugdymo motyvacija lyginant su vyresnių klasių gimnazistais (III-IV klasių). 2. Nustatyta, kad merginos pasižymi aukštesniu elgesio įsitraukimu nei vaikinai. Emocinio įsitraukimo, elgesio ir emocinio nepasitenkinimo skalėse statistiškai reikšmingų skirtumų nerasta, o tai reiškia, kad tiek merginos tiek vaikinai pasižymi panašiu emociniu įsitraukimu į fizinio ugdymo pamokas, panašus jų elgesio ir emocinis nepasitenkinimas fizinio ugdymo pamokoje. Taip pat nustatyta, kad I-II klasės mokiniai yra labiau emociškai įsitraukę į pamoką nei III-IV klasės mokiniai. 3. Nustatyta, kad aukščiausiu balu mokiniai vertina mokytojo instrukcinį elgesį, o mažiausiu balu - mokytojo neigiamą elgesį. Taip pat tiek merginos tiek vaikinai vidutiniškai panašiai vertina mokytojo instrukcinį, socialinį-emocinį bei organizacinį elgesį, nes šių kintamųjų rodiklių skirtumai tarp merginų ir vaikinų nebuvo statistiškai reikšmingi. Nustatyta, kad merginos vertina mokytojo neigiamą elgesį žemesniu balu nei vaikinai. Analizuojant tyrimo duomenis nustatytas I-II klasių žemesnis neigiamo mokytojo elgesio balas lyginant su III-IV klasėmis. 4. Vidinė motyvacija turi teigiamą koreliaciją su instrukciniu elgesiu, socialiniu emociniu elgesiu ir elgesio įsitraukimu, kas rodo, kad didesnė vidinė motyvacija dažniausiai siejasi su teigiamu mokytojo elgesiu ir didesniu elgesio įsitraukimu. Taip pat pastebimas teigiamas ryšys tarp instrukcinio elgesio ir socialinio emocinio elgesio bei elgesio įsitraukimo, kas rodo, kad geresnis mokytojo instrukcinis elgesys dažnai susijęs su geresniu socialiniu emociniu elgesiu ir didesniu elgesio įsitraukimu pamokoje. Rastas teigiamas ryšys tarp emocinio įsitraukimo ir elgesio nepasitenkinimo, tačiau nėra ryšio tarp emocinio įsitraukimo ir emocinio nepasitenkinimo, tai reiškia, kad nors emocinis įsitraukimas gali būti susijęs su specifiniu elgesio nepasitenkinimu, jis nėra susijęs su bendru emociniu nepasitenkinimu fizinio ugdymo pamokoje.
The object of the research - Students' engagement in physical education lessons, intrinsic motivation and teacher's behavior towards students. The subject of the reseach - Students from the Ist to IVth forms. The aim of the research - To reveal the connections between the engagement of students from the Ist to IVth forms in physical education lessons, their intrinsic learning motivation, and their perceived teacher's behavior while teaching. Subjects - The sample consisted of 291 pupils in grades Ist to IVth: 195 girls and 96 boys. The study was conducted in Kaunas, Panevėžys and Vilnius schools. Literature analysis. Analysis of the Intrinsic Motivation Inventory (IMI, Ryan, et al., 1991) subscale Interest/Interest. Teaching Behaviour Questionnaire (TBQ-S, Pössel et al., 2013). Engagement and disaffection in the classroom scale (Skinner et al., 2008; Skinner et al., 2009). Mathematical statistics. The objectives of the research : 1. To identify the differences of intrinsic motivation among students from the Ist to IVth forms based on gender and age. 2. To compare indicators of academic engagement in physical education lessons among students from the Ist to IVth forms based on gender and age. 3. To determine the differences in perceived teacher's behavior towards students from the Ist to IVth forms based on gender and age. 4. To establish correlational relationships between indicators of academic engagement in physical education lessons, students' intrinsic motivation, and perceived teacher's behavior while teaching. The obtained results are as follows: 1. The indicator of boys' intrinsic motivation was statistically significantly higher compared to girls. Additionally, it was found that younger gymnasium students (forms I-II) exhibit higher intrinsic motivation in physical education compared to older gymnasium students (forms III-IV). 2. It was found that girls show higher engagement behavior than boys. No statistically significant differences were found in emotional engagement, behavior, and emotional dissatisfaction scales, indicating that both girls and boys exhibit similar emotional engagement in physical education lessons, as well as similar behavior and emotional dissatisfaction in physical education class. It was also found that students in forms I-II are more emotionally engaged in class than students in forms III-IV. 3. It was found that those students with higher grades rate teacher's instructional behavior the highest, and those with lower grades rate teacher's negative behavior the lowest. Additionally, both girls and boys rate teacher's instructional, social-emotional, and organizational behavior similarly on average, as there were no statistically significant differences in these variables between girls and boys. It was found that girls rate teacher's negative behavior lower than boys. Analyzing the research data, it was found that students in forms I-II rate teacher's negative behavior lower compared to forms III-IV. 4. Intrinsic motivation has a positive correlation with instructional behaviour, social-emotional behaviour and behavioural engagement, indicating that higher intrinsic motivation tends to be associated with positive teacher behaviour and higher behavioural engagement. There is also a positive relationship between instructional behaviour and social-emotional behaviour and behavioural engagement, indicating that better teacher instructional behaviour is often associated with better social-emotional behaviour and higher behavioural engagement in the classroom. A positive relationship was found between emotional engagement and behavioural dissatisfaction, but no relationship was found between emotional engagement and emotional dissatisfaction, suggesting that while emotional engagement may be related to specific behavioural dissatisfaction, it is not related to general emotional dissatisfaction in the PE classroom.