Išradimų patentų teisinės apsaugos panaudojimo galimybės mados industrijoje
Bliuvaitė, Alma |
Šiuolaikinės mados neaplenkiantis technologijų pažangos poveikis ir nuo 2023 m. birželio 1 d. Europos Sąjungoje įsigaliojusi nauja bendro galiojimo Europos patento sistema kelia klausimų dėl išradimų patentų reikšmės mados industrijos kontekste, todėl kyla poreikis analizuoti išradimų patento teisinės apsaugos sistemos pritaikymą mados pramonėje. Nagrinėjama tema problematiška, nes mados gaminių ir jų dizainų kūrėjai, siekdami apsaugoti savo pažangius kūrinius, susiduria su didesniais iššūkiais, nei kitų intelektinės nuosavybės formų apsaugos atveju, pavyzdžiui, išradimų patento gaminio/išradimo registracijos didesni kaštai, paraiškos procedūra ilga ir sudėtinga, išradimų patentas, suteikiantis išradėjams/kūrėjams 20 metų išskirtinių teisių, dažnai viršija paties mados gaminio/išradimo gyvavimo trukmę (vienas ar du sezonai). Šio tyrimo tikslas – išanalizuoti teorines ir praktines išradimų patentų teisinės apsaugos mados industrijoje panaudojimo galimybes. Darbe atkleidžiama išradimų patento esmė ir jo svarba mados industrijai, nagrinėjamas išradimų patentų teisinės apsaugos tarptautinis ir regioninis reglamentavimas, analizuojamos išradimų patentabilumo galimybės mados industrijoje ir nustatomos praktinės mados išradimų patentavimo problemos. Keliama hipotezė, kad išradimų patentų teisinė apsauga mados industrijoje galima, tačiau naudingiausia šią intelektinės nuosavybės formą rinktis siekiant apsaugoti funkcinius, praktinę paskirtį turinčius gaminio elementus ar specialius procesus ar metodus, pasitvirtino. Tyrimo rezultatai atkleidė, kad mados išradimų patentavimo kontekste madą reikia suprasti plačiąja prasme, t. y. kaip tam tikrą reiškinį, nusakantį tuo metu aktualias ir populiarias prekes arba procesą, lemiantį tam tikrus socialinius pokyčius ir apimantį ne tik aktualius bei populiarius, įprastus mados gaminius, tokius kaip drabužiai, aksesuarai ar avalynė ir pan., tačiau ir apimantį įvairias technologines naujoves. Patentas mados išradimui nėra absoliutus - suteikia tam tikros apimties ir tam tikro termino teisinę apsaugą. Išradimų patentas suteikia konkurencinį pranašumą, leidžia apsaugoti mados išradimą nuo tokio paties išradimo gaminimo, kopijavimo, naudojimo, pardavimo ir pan., tačiau nesuteikia ekonominio monopolio rinkoje. Tarptautinis teisinis reglamentavimas atspindi svarbius tarptautinės bendruomenės žingsnius link vienodų patentavimo standartų. Bendro galiojimo Europos patento sistemoje, visose dalyvaujančiose valstybėse, taikomos vienodos patentų išdavimo, galiojimo ir gynimo taisyklės. Ginčus sprendžiant vienam, specializuotam teismui, užtikrinamas vieningas patentų teisės taikymas bei aiškinimas. Kad mados išradimas būtų užpatentuotas, taikomi standartiniai naujumo, išradimo lygio ir pramoninio pritaikomumo kriterijai. Tačiau susiduriama su sunkumais įvertinant, ar naujas gaminys išties atitinka išradimo lygį ir nėra tik prieš tai sukurto išradimo tąsa. Technologijų kūrėjai, gavę patento teisinę apsaugą technikos naujovėms, susiduria su gaminio dizaino estetinio patrauklumo problema, dėl kurio gaminys nėra priimtinas vartotojams ir neatneša tikėto pelningumo. Išradimų patento nuginčijimo institutas sukuria tam tikrą teisinį nestabilumą ir netikrumą išradimo patento savininkui. Nuginčijus išradimo patentą, padidėja konkurencija, patiriami finansiniai nuostoliai, keičiamos gamybos/prekybos strategijos.
The impact of technological advances on contemporary fashion and the new European patent sys-tem with unitary effect in the European Union as of 1 June 2023, have stimulated interest and analysis on the application of the patent system for inventions in the fashion industry. The topic of "Possibilities of us-ing the legal protection of invention patents in the fashion industry" is problematic because, due to the speci-ficities of the fashion industry, the creators of fashion products and their designs face greater challenges than in the case of other forms of IP protection in order to protect their innovative creations. The question therefore arises whether, given the complexity of the product/invention registration procedure and the short lifespan of many fashion designs, it is worth registering a patent for inventions in the fashion industry. Can invention patents be effectively applied in fashion industry practice? The aim of this study is to analyse the theoretical and practical options for the use of invention patent protection in the fashion industry. The paper uncovers the essence of the invention patent and its importance in the fashion industry, examines the inter-national and regional regulation of invention patent protection, analyses the patentability of inventions in the fashion industry and identifies practical problems of patenting fashion inventions. The impact of today's rapid technological advances is particularly significant for the fashion indus-try - demand for cutting-edge fashion goods and services is constantly growing, encouraging fashion de-signers, manufacturers and other businesses to find ways to incorporate the latest technologies into their operations and deliver exceptional value, tailored and useful fashion innovations, such as wearable tech de-vices, innovative fabrics, electronic devices integrated into certain parts of clothing (e.g. a denim jacket that allows the wearer to control their smartphone with gestures alone), etc. There is no doubt that the number of interesting and unusual fashion products/inventions will increase in the coming years, and that the fashion sector will continue to be inseparable from innovation and technological progress. Against this background, this paper examines how the legal framework for the patent protection of inventions could be applied to the fashion industry. Fashion technology developers who have obtained patent protection for technical innova-tions are faced with the problem of the aesthetic appeal of the product design, which makes the product un-acceptable to consumers and does not bring the expected profitability. Fashion technology developers need to work with fashion designers to address this problem. However, even this does not guarantee the popular-ity and commercial success of the invention. The institute of patent invalidation creates a certain legal insta-bility and uncertainty for the owner of the invention patent. Invention patent invalidation leads to increased competition, financial losses and changes in production/marketing strategies. The hypothesis that patent protection for inventions is possible in the fashion industry, but that it is most useful to choose this form of intellectual property to protect functional, practical elements of a product or special processes or methods, has been confirmed. The results of the study have shown that in the con-text of patenting of fashion inventions, fashion should be understood in the broadest sense of the term, i.e. in the context of fashion design, the term 'fashion' should be understood in a broader sense, i.e. as a phe-nomenon describing a particular product or process that is relevant and popular at the time, that leads to cer-tain social changes, and that encompasses not only relevant and popular conventional fashion products such as clothing, accessories or footwear, etc., but also a range of technological innovations. A patent for a fash-ion invention is not absolute - it confers legal protection of a certain scope and duration. An invention patent provides a competitive advantage, allowing the protection of a fashion invention against the manufacture, copying, use, sale, etc. of the same invention, but does not confer an economic monopoly on the market. The international legal framework reflects important steps by the international community towards uniform patenting standards. In the European patent system with unitary effect, uniform rules on the grant, validity and enforcement of patents apply in all participating countries. A single, specialised court for the resolution of disputes ensures uniform application and interpretation of patent law. Standard criteria of novelty, in-ventive step and practicability are applied for the patenting of a fashion invention. However, difficulties are encountered in assessing whether a new product is truly inventive in nature and is not merely a continuation of a prior invention. Fashion technology developers, having obtained patent protection for technical innova-tions, face the problem of the aesthetic appeal of the product design, which makes the product unacceptable to consumers and does not bring the expected profitability. The institute of invalidation of an invention pa-tent creates a degree of legal instability and uncertainty for the owner of the invention patent. Invention pa-tent invalidation leads to increased competition, financial losses and changes in production/marketing strate-gies.