Practices of constructing Polishness in Lithuania in the context of the Polish state identity politics and the kresy discourse
Šios disertacijos tikslas – ištirti, kaip Lenkijos valstybės vykdoma tapatybės politika ir kresų diskursas veikia lenkiškumo konstravimo praktikas Lietuvoje. Pagrindinė teorinė prieiga – postkolonializmo teorija, kurioje svarbiausi konceptai yra orientalizmas (Said 1997), kolonialumas (Quijano 2007) ir strateginis esencializmas (Spivak 1988). Šie teoriniai įrankiai padėjo atskleisti, kaip Lenkijos viešajame diskurse veikiantis istorinės kresų erdvės vaizdinys, transformavęsis iš mito į šiuolaikinį ideologizuotą diskursą, tampa simboliniu instrumentu, veikiančiu Lietuvos lenkų mažumos tapatybinius procesus. Tyrimas paremtas kokybine metodologija – atliktas daugiavietės etnografijos lauko tyrimas Lietuvoje ir Lenkijoje (2020–2023 m.), kurio metu surinkti 78 pusiau struktūruoti interviu. Taip pat taikyta kritinė diskurso analizė, apimanti medijų bei Lenkijos valstybinių ir nevyriausybinių institucijų diskursų, susijusių su lenkų mažuma Lietuvoje, tyrimą. Empirinių duomenų analizė leido identifikuoti tris lenkiškumo modelius: „Tikro lenko“, „Kresų“ ir „Tutejszy“. Jie atskleidžia skirtingas, kartais viena kitai prieštaraujančias tapatybės raiškas, priklausomai nuo kartos, socialinės padėties ar santykio su Lenkija. Tyrimas parodė, kad lenkiškumas Lietuvoje yra dinamiškas, istorinių procesų, politinių diskursų ir kasdienės patirties veikiamas konstruktas, kurio analizė leidžia geriau suprasti posovietinių autochtoninių mažumų tapatybės procesus šiandienos Europoje.
The aim of this dissertation is to examine how the identity politics pursued by the Polish state and the discourse of the Kresy influence the practices of constructing Polishness in Lithuania. The main theoretical framework is postcolonial theory, with particular emphasis on the concepts of Orientalism (Said 1997), coloniality (Quijano2007), and strategic essentialism (Spivak 1988). These theoretical tools made it possible to reveal how the image of the historical Kresy space, operating in Polish public discourse and transformed from myth into a modern ideological narrative, becomes a symbolic instrument influencing the identity processes of the Polish minority in Lithuania. The research is based on a qualitative methodology, including a multi-sited ethnographic field study conducted in Lithuania and Poland (2020–2023), during which 78 semi-structured interviews were collected. In addition, critical discourse analysis was applied, encompassing media content and the discourses of Polish governmental and non-governmental institutions related to the Polish minority in Lithuania. The analysis of the empirical data enabled the identification of three models of Polishness: the “Proper Pole,” the “Kresy,” and the “Tutejszy” models. These models reflect different – and at times contradictory – forms of identity expression, depending on generational belonging, social position, or the nature of the relationship with Poland. The study demonstrates that Polishness in Lithuania is a dynamic construct shaped by historical experiences, political narratives, and everyday practices. Its analysis contributes to a deeper understanding of identity formation processes among post-Soviet autochthonous minorities in contemporary Europe.