Mokinių, turinčių skaitymo sutrikimų, metakognityvinių skaitymo strategijų ugdymas
Arciševskaitė, Kotryna |
Tyrimo problema. Šiame baigiamajame darbe nagrinėjamos metakognityvinės skaitymo strategijos. Mokiniai, turintys skaitymo sutrikimų, mokydamiesi 5–8 klasėje jau gali patys pradėti reflektuoti ir koreguoti savo skaitymą, dabartiniais laikais vis atsiranda papildomų išteklių, padedančių skaitymo sutrikimus koreguoti. Nors ir sunku atrasti tinkamas kiekvienam mokiniui strategijas yra sunku, tačiau tai yra pravartu ugdyti. Todėl buvo iškeltas probleminis klausimas, ar pedagogai, mokantys 5-8 klasės mokinius, ugdo metakognitynes skaitymo strategijas ugdant mokinius, turinčius skaitymo sutrikimų. Šiuo tyrimu norėta atskleisti metakognityvinių skaitymo strategijų taikymą ugdant mokinius, turinčius skaitymo sutrikimų. Tyrimo objektas. Gebėjimų taikyti metakognityvines skaitymo strategijas ugdymas ir ugdymasis. Tyrimo tikslas. Išanalizavus teorinius šaltinius atskleisti 5-8 klasių mokinių, turinčių skaitymo sutrikimų, gebėjimų taikyti metakognityvines skaitymo strategijas ugdymo(si) ypatumus. Tyrimo uždaviniai:
- Remiantis moksliniais šaltiniais, apibrėžti skaitymo sutrikimus, metakognityvines skaitymo strategijas ir jų ugdymą.
- Taikant interviu metodą atskleisti kaip specialieji pedagogai ugdo metakognityvines strategijas: kurioms strategijoms skiria pirmenybę, ar pastebimas vienų strategijų paveikumas nuo kitų, bei iššūkiai ugdant skaitymo strategijas.
- Anketinės apklausos būdu atskleisti kokias metakognityvines skaitymo strategijas renkasi ugdyti 5-8 klasių pedagogai ir kokias mokiniai yra linkę rinktis. Tyrimo Išvados: atlikus kokybinį ir kiekybinį tyrimus buvo pastebėta, kad skaitymo sutrikimų turintiems mokiniams ypač svarbus metakognityvinių strategijų ugdymas, nes tai padeda įveikti skaitymo sunkumus ir stiprina mokymosi savarankiškumą. Tyrimas parodė, jog specialieji pedagogai taiko įvairias strategijas, atsižvelgdami į mokinių individualius poreikius ir derindami emocinį palaikymą su techninėmis priemonėmis, tačiau susiduria su iššūkiais, tokiais kaip laiko ar išteklių trūkumas. 5–8 klasių mokiniai dažniau pasitelkia spontaniškas strategijas, o tikslingas skaitymo planavimas ir supratimo vertinimas labiau priklauso nuo mokytojų iniciatyvos. Todėl metakognityvinių įgūdžių ugdymas turi būti sistemingas, individualizuotas ir integruotas į kasdienį ugdymo procesą, siekiant ilgalaikio mokinių pažangos bei sėkmingo prisitaikymo prie šiuolaikinio švietimo reikalavimų.
Research problem. This bachelor's thesis explores metacognitive reading strategies. Students with reading disorders in grades 5–8 are often capable of beginning to reflect on and adjust their own reading processes. In modern times, additional resources are increasingly available to help address reading difficulties. Although it is challenging to identify strategies suitable for each student, it remains highly beneficial to foster such skills. Therefore, the central research question posed is: Do teachers working with students in grades 5–8 develop metacognitive reading strategies in students with reading disorders? This study aims to reveal how these strategies are applied in the educational process for students with reading difficulties. Research object. The development and acquisition of the ability to apply metacognitive reading strategies. Research aim. To reveal, through theoretical analysis, the characteristics of how students in grades 5–8 with reading disorders develop the ability to apply metacognitive reading strategies. Research tasks:
- Define reading disorders, metacognitive reading strategies, and their development based on academic sources.
- Identify, through interviews, how special education teachers develop metacognitive strategies: which strategies they prioritize, how effective certain strategies appear compared to others, and the challenges faced in fostering reading strategies.
- Uncover, through a questionnaire survey, which metacognitive reading strategies teachers of grades 5 – 8 choose to develop, and which ones students tend to prefer. Research conclusions: qualitative and quantitative research revealed that developing metacognitive strategies is particularly important for students with reading disorders, as it helps them overcome reading difficulties and promotes independent learning. The study showed that special education teachers apply various strategies tailored to individual student needs, combining emotional support with technical tools. However, they face challenges such as a lack of time or resources. Students in grades 5–8 tend to use spontaneous strategies more often, while deliberate reading planning and comprehension monitoring largely depend on teacher initiative. Therefore, the development of metacognitive skills should be systematic, individualized, and integrated into daily learning to ensure long-term student progress and successful adaptation to the demands of modern education.