Požiūriai į lyderystę ir jų taikymas praktikoje: dviejų Kauno ligoninių vyresniųjų slaugytojų - slaugos administratorių atvejis
Giedrė, Steponavičiūtė |
Kauno ligoninių vyresniųjų slaugytojų-slaugos administratorių kaip lyderių vaidmuo organizacijoje yra svarbus nulemiant aukštą personalo pasitenkinimo lygį bei kokybišką pacientų priežiūrą. Lyderystės įgūdžių ugdymas yra svarbus paslaugų kokybei, darbuotojų pasitenkinimui bei sudaro palankias sąlygas slaugytojams aktyviai spręsti problemas, susijusias su slaugytojų patirtomis profesinėmis, tarpasmeninėmis ar darbo sąlygomis. Šio tyrimo tikslas: ištirti ir palyginti dviejų Kauno ligoninių vyresniųjų slaugytojų-slaugos administratorių asmeninę lyderystę ir jos taikymą praktikoje. Tikslui pasiekti iškelti 5 uždaviniai: pateikti lyderystės ir vadovavimo sampratas bei jų svarbą darbe, aptarti transakcinės ir transformacinės lyderystės teorijas ir reikšmes, aptarti transformacinės lyderystės svarbą sveikatos priežiūroje, aptarti vyresniųjų slaugytojų-slaugos administratorių veiklos sritis ir jų reguliavimą, ištirti požiūrius į lyderystę ir jų taikymą praktikoje dviejose Kauno ligoninėse. Pasirinkti tyrimo metodai: mokslinės literatūros ir dokumentų analizė, kiekybinis tyrimas – apklausa. Atsakymų į anketinius klausimus sulaukta iš 60 respondentų. Anketą užpildė 40 LSMUL Kauno klinikų ir 20 VšĮ Kauno klinikinės ligoninės vyresniųjų slaugytojų-slaugos administratorių. Tyrimo rezultatai parodė, kad vyresniosios slaugytojos-slaugos administratorės nepakankamai linkusios tobulėti, kadangi joms mažiau būdingi tokie lyderių elgesio bruožai, kaip gebėjimas įteigti savo viziją ar bendros vizijos ieškojimas su kitais žmonėmis, kitų pastūmėjimas vizijai įgyvendinti, taip pat iššūkių priėmimas ar rizikos valdymas, galimybių ieškojimas naujovėms įdiegti ir pan. Tyrimo metu nustatyta, kad vyr. slaugytojų-slaugos administratorių asmeninių lyderystės įgūdžių įvaldymo lygis gana aukštas. Tyrimas atskleidė, kad išskirtinai būtina vyresniojo slaugytojo-slaugos administratoriaus kaip lyderio kompetencija yra bendravimas, kuris yra labai reikšmingas slaugos proceso kokybei užtikrinti. Pastebėtina, kad visose savybių kategorijose teorinės žinios ir supratimas buvo įvertinta aukštesniais balais nei tų pačių savybių panaudojimas kasdienėje darbo praktikoje. Praktiškai visi atsakę respondentai mano, kad vyr. slaugytojoms-slaugos administratorėms lyderystės mokymai yra reikalingi. Respondentams priimtiniausia lyderystės įgūdžių tobulinimo forma būtų tobulinimo kursai. Per šiuos mokymus respondentai labiausiai norėtų patobulinti vadovavimo, tarpasmeninius bei asmeninius lyderiams būdingus įgūdžius. Mažiausiai respondentus dominanti sritis yra techninių įgūdžių ir žinių tobulinimas.
Kaunas hospitals’ nurses – nursing administrators’ role as leaders is an important factor, determining a high level of personnel satisfaction and quality patient care. Development of leadership skills is vital to quality of service, employee satisfaction and creates opportune conditions for nurses to actively solve problems related to professional, interpersonal or work conditions. The goal of this study: investigate and compare nurses – nursing administrators’ personal leadership and its practical application between two Kaunas hospitals. 5 tasks have been formulated to achieve this goal: provide leadership and management definitions and their relevance at work, discuss transactional and transformative leadership theories and meanings, discuss transformative leadership relevance in health care, discuss nurses – nursing administrators’ work scope and regulations, investigate the outlook on leadership and its practical application in two Kaunas hospitals. Chosen method of study: scientific literature and documentation analysis, quantitative investigation – survey. Answers to form questions were received from 60 respondents. Forms were filled out by 40 Hospital of Lithuanian University of Health Sciences Kauno klinikos and 20 Kaunas Clinical Hospital nurses – nursing administrators. Study results revealed, that nurses – nursing administrators are not sufficiently willing to improve because such leader behavioural features as ability to instil ones’ vision or finding a common vision with the collective, ability to guide others towards vision implementation, as well as acceptance of challenges and risk control and seeking of opportunities to implement innovations are less common among them. During investigation it was determined, that nurses – nursing administrators’ personal leadership skills are quite high. Study revealed, that communication, which is crucial to assure nursing process quality, is exceptionally necessary to nurses – nursing administrators as a leadership skill. It was observed, that the importance of knowledge and understanding of all leadership facets were graded higher, then their current level of application. Practically all respondents think that leadership training for nurses – nursing administrators is necessary. Most acceptable form of leadership improvement, as suggested by the respondents, would be leadership improvement courses. During these courses respondents would prefer to improve management, interpersonal and personal leadership skills. Respondents are least interested in technical skill and knowledge improvement.