12 kl. moksleivių emocinės inteligencijos raiška X gimnazijoje
Roževičienė, Daiva |
Emocinė inteligencija-aktuali, plačiai švietimo sistemoje diskutuojama tema. Lietuvoje atliktų tyrimų duomenimis kas ketvirtas moksleivis patiria patyčias, kas trečias patiria žemą emocinę gerovę. Moksleiviai, ateinantys į mokyklą su baime, nerimu prasčiau mokosi. Moksleiviai, nemokėdami susitvarkyti su vienišumo, pykčio, liūdesio emocijomis pradeda vartoti narkotines ir psichotropines medžiagas. 2017 m. trečdalio 15-19 m. mirusio jauno žmogaus mirties priežastis buvo savižudybė. Kaip rodo moksliniai tyrimai aukštesnė emocinės inteligencijos raiška lemia stipresnį subjektyvios laimės pojūtį, geresnę fizinę ir psichinę sveikatą. Tyrimo problema - kokia dominuoja 12 kl. moksleivių emocinės inteligencijos raiška X gimnazijoje. Šio darbo tikslas - nustatyti 12 kl. moksleivių emocinės inteligencijos raišką X gimnazijoje. Teorinėje dalyje aprašyta emocinės inteligencijos samprata remiantis krikščioniška antropologija, psichologine ir pedagogine teorija, įsigilinta į 12 klasės moksleivių amžiaus tarpsnio ypatumus. Remiantis moksline literatūra sukurtas tyrimo įrankis matuojantis skirtingus emocinės inteligencijos raiškos komponentus: emocijų atpažinimą, emocijų supratimą, emocijų verbalizavimą, emocijų valdymą, emocijų panaudojimą. Atlikus tyrimą nustatyta, kad X gimnazijoje tarp 12 klasių moksleivių dominuoja šiek tiek aukštesnė nei vidutinė emocinės inteligencijos raiška. Gana aukšta emocinės inteligencijos raiška stebima atpažįstant emocijas, žemiausia emocijų valdymo srityje. Tyrimas gali būti naudingas kuriant ir įgyvendinant emocinės inteligencijos ugdymo programas X gimnazijoje. Empirinis tyrimas atskleidė, kad šiose programose tikslinga būtų atsižvelgti į lytį.
Emotional intelligence - relevant, widely discussed topic in the education system. According to studies conducted in Lithuania, one in four students experience bullying, and one in three experience low emotional well-being. Students coming to school with fear and anxiety are learning worse. Students, without being able to cope with the emotions of loneliness, anger, sadness, begin to take drugs and psychotropic substances. In 2017, a third of young people who died between 15 and 19 were caused by suicide. According to research, higher expression of emotional intelligence leads to a stronger sense of subjective happiness, better physical and mental health. The problem is to reveal what expression of emotional intelligence dominates X gymnasium among 12th grade students The purpose of this work is to determine the expression of emotional intelligence of 12th grade students in the X gymnasium. The theoretical part of the work describes the concept of emotional intelligence based on Christian anthropology, psychological and pedagogical theory, delve into the peculiarities of the age phase of students in grade 12. Based on scientific literature, the research tool measures the different components of emotional intelligence expression: emotion recognition, emotion awareness, verbalization of emotions, emotion management, use of emotions. It was found that in gymnasium X, among 12 grade students, the expression of emotional intelligence was slightly higher than the average expression. The rather high expression of emotional intelligence is observed by recognizing emotions, the lowest in the field of emotion management. The study can be useful in the development and implementation of emotional intelligentsia education programs in gymnasium X. Empirical research has shown that in these programs it would be appropriate to take into account gender. This programs must be focused on respect for themselves and another person.