Moterų balsai karo literatūroje (Birutė Pūkelevičiūtė, Vera Brittain, Svetlana Aleksijevič, Sofi Oksanen)
Kasparavičiūtė, Urtė |
Aktualumas: karo literatūra – vienas svarbiausių žmogaus tragedijos atspindžių. Ilgą laiką ji buvo siejama tik su vyrišku patyrimu – didingų mūšių aprašymais, heroizmu ir brutaliu smurtu. Tačiau 20 – 21 a. literatūroje vis dažniau girdimi moterų balsai, atskleidžiantys kitokį, asmeniškesnį karo vaizdinį. Moterų liudijimai apie karą ne tik papildo, bet ir iš esmės perrašo karo diskursą, išryškindami jo pasekmes tėvynei, taip pat moters kūnui, psichikai bei tapatybei. Nors apie nepatogias moterų karo patirtis kalbama, ši tema vis dar stipriai marginalizuojama. Jų kančios „nematomos“ sistemoje, kurioje vyrauja ginklo, o ne išlikimo pasakojimas. Darbe tyrimo problema formuluojama klausimu: kokie yra moterų balsai karo literatūroje, kaip pasireiškia ir kuo skiriasi nuo tradicinio vyriško naratyvo? Tyrimo objektas: moterų patirtis atspindintys karo literatūros kūriniai. Tyrimo tikslas: atskleisti, kaip moterų balsai literatūroje keičia tradicinį karo naratyvą. Siekiant gilintis į moters subjektyvumą, kūniškumo reprezentacijas bei diskurso marginalizaciją karo naratyve naudojami hermeneutikos, feministines prieigos ir mito poetikos metodai. Tyrimo rezultatai ir išvados: moterys kare – ne tik aukos, bet ir kovotojos, slaugytojos, gelbėtojos. Periferijoje likę jų liudijimai atskleidžia ne tik fizinio, bet ir psichologinio, kultūrinio, socialinio smurto formas, patiriamas tiek fronto, tiek jau pasibaigusio karo kontekste. Moters kūnas tampa ne tik karo pasekmių liudininku, bet ir simboliniu, mitologiniu mūšio lauku.
Relevance: war literature is one of the most significant reflections of human tragedy. For a long time, it was associated solely with male experience—descriptions of grand battles, heroism, and brutal violence. However, in 20th and 21st-century literature, women's voices are increasingly being heard, revealing a different, more personal image of war. Women's testimonies about war not only complement but fundamentally rewrite the discourse of war, highlighting its consequences for the homeland, as well as for the female body, psyche, and identity. Although uncomfortable female war experiences are being discussed, the topic remains highly marginalized. Their suffering remains “invisible” in a system dominated by narratives of weaponry rather than survival. The research problem is formulated with the question: What are the voices of women in war literature, how do they manifest, and how do they differ from the traditional male narrative? Object of the study: works that reflect women's experiences in war literature. Aim of the study: to reveal how women's voices in literature transform the traditional narrative of war. To delve deeper into female subjectivity, representations of corporeality, and the marginalization of discourse in war narratives, the study employs methods of hermeneutics, feminist approaches, and mythopoetics. Research results and conclusions: women in war are not only victims but also fighters, nurses, and rescuers. Their testimonies, often relegated to the periphery, reveal not only physical but also psychological, cultural, and social forms of violence, experienced both at the front and in the post-war context. The female body becomes not only a witness to the consequences of war but also a symbolic, mythological battlefield.