Kvapas vizualiajame mene: Olfaktorinio meno paroda
Vyšniauskaitė, Saulė |
Magistro baigiamojo darbo „Kvapas vizualiajame mene: Olfaktorinio meno paroda“ objektas yra olfaktorinio meno atvejai: parodos, šiuolaikinio meno instaliacijos, muziejai, kuratoriniai sprendimai, kuriose yra naudojami kvapai kaip įvairių meno formų sintezė. Darbo problematika – Olfaktorija yra neįprasta meno forma, kuri dažnai išstumiama iš meninės raiškos tyrimų lauko dėl savo neapibrėžtumo bei neapčiuopiamumo savybių. Nematomo meno eksponavimo ypatumai sukuria temos problematiką, kuri yra mažai tyrinėta ir nagrinėta. Kvapo sklidimo bei pokyčio savybės daro tiesioginę įtaką kuratoriniams sprendimams olfaktorinio meno parodose. Tyrimo tikslas – ištirti olfaktorinio meno atvejus, pristatyti kuratorinius eksponavimo sprendimus ir jų pagrindu sukurti kūrybinį projektą – olfaktorinio meno parodą. Uždaviniai – Apibrėžti olfaktorijos sąvoką ir jos santykį su dailės istorija; susisteminti ir pristatyti informaciją apie įsteigtus olfaktorinio meno muziejus; pristatyti ir apžvelgti olfaktorinių parodų atvejus užsienyje ir Lietuvoje; ištirti olfaktorinio meno kuravimo atvejus; pristatyti kūrybinį projektą – olfaktorinio meno parodą. Darbo metodai – aprašomasis, analitinis. Pasitelkiama teminė ir lyginamoji analizė, atvejų analizė. Naudojamas kokybinis tyrimas, patyriminė analizė parodų ir muziejų lankymo metu. Lietuvos ir užsienio autorių mokslinės literatūros, publikacijų, muziejų informacijos šaltinių analizė. Kuriamas eksperimentinis kūrybinis projektas. Viena iš neįprastų, tačiau vis dažniau pasitaikanti meno forma yra olfaktorija – uoslės menas. Tai liudija dešimtys pasaulyje įsteigtų kvepalų muziejų ir jų filialų, kuriuose pateikiama olfaktorinio meno istorija, eksponuojami dailės bei taikomosios dailės kūriniai susiję su kvapais. Nuo XX a. vidurio kvapas pradėtas naudoti įvairiose meniniuose projektuose. Dažnu atveju šiuolaikiniame mene olfaktorija pasitelkiama, kaip sintezė su kitomis meno formomis: daile, teatro pasirodymais, performansais, hapeningais bei šiuolaikinio meno instaliacijose. Tačiau vis dažnesnis kvapų naudojimas meno parodose, leidžia daryti prielaidą apie olfaktorijos svarbą meno kontekste. Nematomo meno formos eksponavimo ypatumai sukuria iššūkius parodų kuravimo procese. Tačiau darbo eigoje surinkta ir susitemtinta tokio pobūdžio parodų rengimo informacija, analizuota techninė instaliacijos specifika, suformavo įgyvendinamo projekto parodos ekspozicinius sprendimus.
The object of the Master's thesis „Scent in visual art: Olfactory art exhibition“ is cases of olfactory art: exhibitions, contemporary art installations, museums, and curatorial solutions that use smell as a synthesis of various art forms. The problem of the work – olfactory art is an unusual art form that is often excluded from the field of artistic expression research due to its intangibility. The peculiarities of exhibiting invisible art create a problematic of the topic that is little studied and examined. The properties of the spread and change of smell have a direct impact on curatorial decisions in olfactory art exhibitions. The purpose of the research – to study cases of olfactory art, present curatorial display solutions and, based on them, create a creative project – an olfactory art exhibition. Tasks – To define the concept of olfactory art and its relationship to the history of art; to systematize and present information about established olfactory art museums; to present and review cases of olfactory exhibitions abroad and in Lithuania; to investigate cases of olfactory art curation; to present a creative project – an olfactory art exhibition. Methods of work – descriptional, analytical. Thematic and comparative analysis, case analysis are used. Qualitative research, experiential analysis during visits to exhibitions and museums are used. Analysis of scientific literature, publications, museum information sources by Lithuanian and foreign authors. An experimental creative project is created. One of the unusual, but increasingly common forms of art is olfactory art – the art of smell. This is evidenced by dozens of perfume museums established in the world, which present the history of olfactory art and exhibit works of fine and applied art related to smells. Since the 20th century, smell has been used in various artistic projects. In contemporary art olfactory is often used as a synthesis with other art forms: fine art, theater, performance, happenings, and contemporary art installations. However, the increasingly frequent use of scents in art exhibitions allows us to assume the importance of olfaction in the context of art. The aspects of exhibiting an invisible art form are creating challenges in the process of curating exhibitions. However, in this Master's thesis information was collected and summarized for organizing such exhibitions including the technical specifics of the installation were analyzed. All this data helped to find exhibition solutions for the creative project and implement into the olfactory art exhibition.