Pradinių klasių mokytojų patirtys ugdant mokinius, turinčius kalbos raidos sutrikimą
Kaoka, Gabrielė |
Trumpas problemos apibūdinimas – (iki)mokykliniame amžiuje kalbos raidos
sutrikimas yra vienas labiausiai paplitusių kalbos sutrikimų, kuris daro įtaką vaikų ugdymui(si),
akademinei sėkmei ir socialinei gerovei. Nors sutrikimų daugėja, mokytojai vis dar stokoja žinių
ir supratimo apie mokinių, turinių kalbos raidos sutrikimą, ugdymą. Probleminiai klausimai:
kokie ugdymo(si) sunkumai ir iššūkiai, pradinių klasių mokytojų nuomone, yra būdingi
mokiniams, turintiems kalbos raidos sutrikimą? Kokios pradinių klasių mokytojų patirtys ugdant
mokinius, turinčius kalbos raidos sutrikimą?
Tyrimo objektas – pradinių klasių mokytojų patirtys ugdant mokinius, turinčius kalbos
raidos sutrikimą.
Tyrimo tikslas – atskleisti pradinių klasių mokytojų patirtis ugdant mokinius, turinčius
kalbos raidos sutrikimą.
Tyrimo metodai – mokslinės literatūros analizė, apklausa, kiekybinė gautų duomenų
analizė.
Tyrimo rezultatai – tyrimo metu buvo išsiaiškinta, kad didžioji dalis mokinių, turinčių
kalbos raidos sutrikimą, patiria didelių sunkumų šiose srityse: kalbos mokymosi, rašomosios
kalbos ir matematikos, kognityviniuose, socialinės komunikacijos, emocijų ir elgesio.
Pradinių klasių mokytojai yra įgiję praktinių ir teorinių žinių, tačiau vis tiek beveik pusė
respondentų abejoja savo gebėjimais atpažinti mokinius, turinčius kalbos raidos sutrikimą, bei
suteikti jiems reikiamą pagalbą per pamokas. Dėl šios priežasties mokytojai dažnai
bendradarbiauja su logopedais, kurie stebi klasę ir suteikia patarimų dėl pagalbos strategijų,
aprašo mokinio poreikius ir gebėjimus. Pradinių klasių mokytojai yra linkę atsakomybę už
mokinio, turinčio kalbos raidos sutrikimą, įtraukimą į ugdymo(-si) procesą pasidalyti su
logopedais ir kitais švietimo įstaigos bendruomenės nariais.
A brief description of the problem - at primary school age, development language
disorder is one of the most common language disorders that affects children's education,
academic success and social well - being. Although the number of disorders is increasing,
teachers are still lacking in knowledge and understanding students with development language
disorder. Problematic questions: What educational difficulties and challenges do primary school
teachers believe are typical for students with development language disorder? What are the
experiences of primary school teachers in educating students with development language
disorder?
The object of the study is the experience of primary school teachers in educating
students with development language disorder.
The aim of the study is to reveal the experience of primary school teachers in
educating students with development language disorder.
Research methods - analysis of scientific literature, survey, quantitative analysis of
data obtained.
The results of the study - during the study, found that the majority of students with
development language disorder are in great difficulty in the following areas: language learning,
written language, mathematics, cognitive, social communication, emotions and behavior.
Primary school teachers have acquired practical and theoretical knowledge, but almost
half of the respondents still question their ability to recognize students with development
language disorder and provide them with the necessary help through lessons. For this reason,
teachers often work with speech therapists who observe the class and provide advice on
assistance strategies, describing the needs and abilities of the students. Primary school
teachers tend to share the responsibility for including a student with a development language
disorder in the educational process with speech therapists and other members of the
educational community.