Žmogiškųjų išteklių valdymas ikimokyklinio ugdymo įstaigose
Penkauskaitė, Ieva |
Žmogiškųjų išteklių valdymo procesai apibūdinami kaip svarbūs veiksniai, sudarantys sąlygas sėkmingai ikimokyklinio ugdymo įstaigų veiklai, darnai tarp darbuotojų, vaikų ir įstaigos bendruomenės. Suplanuotas žmogiškųjų išteklių valdymas ir jo strategijos turi įtakos ugdymo proceso, vaikų ir darbuotojų rezultatams bei pasiekimams, tačiau pastebima, kad švietimo įstaigose dažnai skiriamas mažas dėmesys žmogiškųjų išteklių valdymui bei vykdoma žema ir lėta žmogiškųjų išteklių valdymo plėtra. Šio darbo tikslas - išanalizuoti, kaip ikimokyklinio ugdymo įstaigose valdomi žmogiškieji ištekliai. Tyrimui atlikti pasirinktas mišraus tipo tyrimas, siekiant atsakyti į klausimus, kokią įtaką žmogiškųjų išteklių valdymo elementai daro ikimokyklinio ugdymo įstaigų rezultatams bei kaip planuojami ir organizuojami žmogiškieji ištekliai. Kiekybinis tyrimas atliktas ikimokyklinio ugdymo įstaigų pedagogams atsakant į anketų klausimus, kuriais siekta nustatyti bendrinę žmogiškųjų išteklių valdymo padėtį ikimokyklinio ugdymo įstaigose. Kokybinio tyrimo metu vykdytas ekspertų interviu su ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovais, siekiant išsaiškinti taikomus žmogiškųjų išteklių valdymo elementus, stiprybes ir iššūkius organizuojant ikimokyklinės ugdymo įstaigos veiklą. Atliktas tyrimas atskleidė, kad žmogiškųjų išteklių valdymo procesas nėra laikomas pačia svarbiausia tyrime dalyvavusių ikimokyklinio ugdymo įstaigų veiklos priemone siekiant įgyvendinti užsibrėžtus įstaigos tikslus, tačiau jų siekiant naudojami specifiniai žmogiškųjų išteklių valdymo elementai. Dažniausiai ikimokyklinio ugdymo įstaigose naudojami individualūs pokalbiai su vadovais ir darbuotojais bei neformalus darbuotojų laikas drauge, kurių tikslas - sukurti pozityvius ir dėmesiu darbuotojui grindžiamus santykius, išryškinant ir įgalinant stipriąsias darbuotojo veiklos sritis. Pasitikėjimu, pagarba ir tolerancija vienas kitam grįsti santykiai tarp darbuotojų ir vadovų įstaigoje kuria pavyzdinę bendravimo ir santykio su kitais aplinką ikimokyklinio amžiaus vaikams.
Human resource management processes are described as important factors that enable successful activity of pre-school education institutions, coherence among employees, children and community of the institution. Planned human resource management and its strategies have an impact on the results and achievements of the education process, children and employees. However, it is noted that educational institutions often pay little attention to human resource management and have low and slow development of it. The aim of the paper is to analyse how human resource management is carried out in preschool education institutions. A mixed-type study was selected to answer the following questions how human resource management development influence the results of preschool education institutions and how human resources are planned and organised. The quantitative survey was carried out by collecting the answers from teachers who were answering questionnaires with the aim to identify the general situation of human resource management in pre-school education institutions. In qualitative research, the expert interviews were conducted by interviewing the heads of preschool education institutions in order to clarify the applied human resources management elements, strengths and challenges in organising the activities of the pre-school educational institution. The carried out research revealed that human resource management process is not considered as the most important tool in the pre-school education institutions, which participated in the research and in order to achieve the set goals, the specific human resource management elements are used. Most often, pre-school institutions conduct the individual interviews with the heads and staff of the institution and organise informal staff meetings to create positive and attentive employee-centred relationships by highlighting and empowering the employee's strengths. The relationships based on trust, respect and tolerance among employees and managers create an exemplary environment of communication and relationship for the preschool students.