Savikūros įgūdžių formavimas ugdymo šeimoje procese: tėvų požiūris
Mironovaitė, Julija |
Kad nuolatos besikeičiančiame pasaulyje susiformuotų sąmoninga ir savimi pasitikinti asmenybė, turinti savybes, užtikrinančias sėkmingą bei abipusiai naudingą integraciją į visuomenę ir gebanti kurti prasmingus santykius, žmoguje turi susiformuoti savikūros įgūdžiai. Dėl asmens imlumo ir lankstumo tam puikiai tinkamas pradinio ugdymo pakopos amžius. Pastaraisiais metais Lietuvoje randasi vis daugiau žmonių, apsisprendžiančių savo vaikus ugdyti šeimoje. Todėl kyla problema, kad tyrimų laukai apie ugdymą šeimoje ir sampratą „savikūra“ yra gana skurdūs, tad būsimi ar esami ugdytojai šeimoje neturi žinių, kaip savikūros įgūdžius formuoti ugdomuosiuose šeimoje ugdymo šeimoje proceso metu. Problemai spręsti buvo sumanytas tyrimas, kurio tikslas - ištirti šeimoje ugdomų mokinių savikūros įgūdžių formavimąsi, o tyrimo objektas – šeimoje ugdomų mokinių savikūros įgūdžiai. Tyrime buvo naudoti šie metodai:
- mokslinės literatūros analizė, leidusi pagrįsti savikūros sampratą, atskleisti ugdymo šeimoje teorines nuostatas ir išryškinti ugdymo šeimoje pranašumus ir trūkumus;
- tyrimas, vykdytas pusiau struktūruoto interviu metodu, kurio metu tirti šeimoje ugdomų mokinių savikūros įgūdžių formavimosi ypatumai;
- kokybinė (angl. content) turinio analizė, duomenų analizei vykdyti. Išanalizavus tyrime gautus duomenis ir juos apibendrinus galima teigti, kad nors ugdytojai šeimoje neturi teorinių žinių apie savikūrą ir jos įgūdžių formavimą, šie tėvai mano, kad diegti juos savo vaikuose yra svarbu. Teorinių žinių stoka neapsprendžia savikūros įgūdžių formavimo vaikuose sėkmės, o šių įgūdžių diegimas vyksta intuityviai, metodus ar priemones savikūros įgūdžių formavimui pasitelkiant išskirtiniais atvejais. Taigi, intuityvus savikūros įgūdžių formavimas ugdymo šeimoje procese yra veiksmingas. Raktinės sąvokos: ugdymas šeimoje, savikūra, savikūros įgūdžiai, alternatyvusis ugdymas.
To form a conscious and self-confident personality in a constantly changing world, with qualities that ensure successful and mutually beneficial integration into society and the ability to create meaningful relationships, a person must develop self-authorship skills. Due to the receptivity and flexibility of the person, the age of primary education is perfect for this. In recent years, more and more Lithuanians have decided to homeschool. Therefore, there is a problem that the fields of research on family education and the concept of "self-authorship" are incomplete and poor, so future or current homeschooling parents do not know how self-authorship skills are formed in homeschoolers during the process of homeschooling. This study was formed to solve this problem. The purpose is to study the building self-authorship skills in homeschoolers, and the object of the study is the self-authorship skills of homeschoolers. The following methods were used in the study:
- analysis of scientific literature, which made it possible to justify the concept of self-authorship, to reveal the theoretical provisions of homeschooling and to highlight the advantages and disadvantages of homeschooling;
- a study conducted by the semi-structured interview method, during which the peculiarities of the formation of self-authorship skills of pupils who are homeschooled were investigated;
- qualitative content analysis for data analysis. After analyzing the data obtained in the study and summarizing them, it appeared that although educators in the family do not have theoretical knowledge about self-authorship and the formation of its skills, these parents believe it to be crucial enough to introduce them to their children. The lack of theoretical knowledge does not determine the formation of self-authorship skills in children, and the implementation of these skills takes place intuitively, using methods or tools for building self-authorship skills in exceptional cases. Therefore, the intuitive formation of self-development skills in the homeschooling process is effective. Key concepts: homeschooling, self-authorship, self-authorship skills, alternative education.