Emocinę paramą telefonu teikiančių savanorių patiriamo emocinio pervargimo ir psichologinio ištvermingumo reikšmė jų gyvenimo kokybei
Nomeikienė, Ilona |
Tyrimo tikslas – įvertinti emocinę paramą telefonu teikiančių savanorių patiriamo emocinio pervargimo ir psichologinio ištvermingumo reikšmę jų gyvenimo kokybei. Siekiant įgyvendinti tikslą, buvo naudojami šie tyrimo metodai – „Profesinio gyvenimo kokybės skalė“, „Dispozicinio psichologinio ištvermingumo skalė“, Barton (1995) ir „PSOGK – trumpas gyvenimo kokybės klausimynas“. Tyrimo imtį sudarė 146 savanoriai, savanoriaujantys prie emocinių pagalbos linijų: „Pagalbos moterims linijos“, „Jaunimo linijos“, „Vaikų linijos“ ir „Vilties linijos“ telefonų. Tyrimas atliktas sukūrus elektroninės apklausos versiją, apklausų tinklapyje apklausk.lt. Tyrimo rezultatai parodė, kad savanorių, teikiančių emocinę paramą telefonu, daugiau išreikštas psichologinio ištvermingumo - įsipareigojimas ir kontrolė bei mažiau išreikštas emocinio pervargimo – perdegimas, prognozuoja geresnę gyvenimo kokybę nepriklausomai nuo jų lyties, išsilavinimo, savanorio statuso, savanoriavimo trukmės, budėjimo prie emocinės paramos linijos telefono trukmės. Savanorių teikiančių emocinę paramą telefonu, psichologinis ištvermingumas nemoderuoja ryšio tarp jų patiriamos emocinės įtampos ir gyvenimo kokybės, t.y. aukštesnis ištvermingumas nesusilpnina ryšio tarp didesnės emocinės įtampos ir blogesnės gyvenimo kokybės.
The aim of the research is to evaluate the importance of emotional fatigue and psychological hardiness experienced by the telephone support volunteers on their quality of life. To reach the aim, the following methods of research were applied – “Scale of Professional Life Quality”, “Scale of Dispositional Psychological Hardiness”, Barton (1995) and “WHOQOL – Short Quality of Life Questionnaire”. The research sample consisted of 146 volunteers volunteering at emotional support lines: “Lines for Women Support”, “Youth Support Lines”, “Children Support Lines” and “Hope Lines”. The questionnaire was carried out by creating an electronic questionnaire on the questionnaire website apklausk.lt. The results of the research have showed that the volunteers provide emotional support by phone with more noticeable commitment and control of psychological hardiness and with less noticeable burnout of emotional fatigue, which predicts better quality of life regardless of their gender, education, volunteer status, volunteering duration, and the on-call time at the emotional support line. The psychological hardiness of the volunteers providing emotional support by phone does not keep the link between the emotional tension and the quality of life experienced by them, i.e. greater endurance does not weaken the link between the higher emotional tension and poorer quality of life.