Vairuotojo sėdėjimo pozicijos įtakos matomumui tyrimas
Kurlinkus, Dovydas |
Baigiamajame darbe buvo pažvelgta į automobilių aktyvųjį saugumą kuris remiasi sistemos „žmogus – transporto priemonė – kelias – eismo aplinka“ principais. Matomumas iš transporto priemonės apibrėžiamas, kaip esminis veiksnys eismo saugumui kelyje užtikrinti. Geras matomumas leidžia vairuotojui laiku pastebėti kliūtis, kitus eismo dalyvius ir greitai reaguoti į galimus pavojus. Vairuotojo fiziologiniai ir demografiniai veiksniai, amžius, ūgis, svoris ir sėdėjimo poza, gali paveikti vairuotojo gebėjimą įvertinti akląsias zonas ir reaguoti į eismo situacijas. Tyrime buvo analizuojamas vairuotojo matomumas iš vairuotojo sėdynės, ypatingą dėmesį skiriant aklosioms zonoms, kurias sukelia transporto priemonės konstrukciniai elementai. Matymo laukas apibrėžiamas kaip erdvė, kurioje vairuotojas gali tiesiogiai arba per veidrodėlius stebėti aplinką. Tyrimo metu buvo įvertinti 30 automobilių. Bandymo metu matavimai buvo atliekami su priekiniais (A) ir vidiniais (B) stogo stovais. Kintant vairuotojo sėdėsenos padėčiai ir atlošo kampui, buvo išmatuotos priekinių (A) ir vidinių (B) stogo stovų apžvalgos uždengimo kampai ir aklosios zonos plotai 10 m atstumu. Vairuotojo sėdėjimo pozicijos įtakos matomumui tyrimas buvo atliekamas su manekenu, prie kurio akių lygyje prilyginamam suaugusio žmogaus ūgiui 182 cm, buvo pritvirtinti vertikalaus ir horizontalaus lygio išlaikymo lazeriai. Iš gautų tyrimų buvo pastebėta, kad didžiausi uždengimo kampai buvo matomi visureigio (SUV) kėbulo klasės automobiliuose, su kuriuo buvo atlikti detalesni aklųjų zonų matavimai. Gautuose tyrimų rezultatuose galima pastebėti, kad matomumo laukas tiesiogiai priklauso nuo vairuotojo sėdėjimo pozicijos. Tyrime pastebėta, kad mažiausias uždengimo kampų pokytis tarp priekinių dešinės ir kairės pusės stogo stovų buvo gautas, esant 20% atlošo kampui ir fiksuojamas reglamentuotoje (0) pozicijoje, tuo tarpu didžiausias uždengimo kampų pokytis gautas antroje sėdėsenos pozicijoje daugiau pristumtoje į priekį ir maksimaliai nuleistoje į apačią. Gauti rezultatai parodo, kaip automobilio kėbulo tipas ir sėdėsena turi įtakos vairuotojo matomumui ir saugumui kelyje.
In the final thesis, a car active security was based on the principles of the system "Man - a vehicle - road - traffic environment". The visibility from the vehicle is defined as an essential factor in ensuring road safety on the road. Good visibility allows the driver to notice obstacles in time, other road users and respond quickly to potential dangers. Driver's physiological and demographic factors, age, height, weight and sitting posture can affect the driver's ability to evaluate blind areas and respond to traffic situations. The study analyzed the driver's visibility from the driver's seat, paying special attention to blind areas caused by the structural elements of the vehicle. The field of vision is defined as a space where the driver can observe the environment directly or through mirrors. 30 cars were evaluated during the investigation. During the test, measurements were performed with front (a) and internal (b) roof stands. As the driver's seating situation changes and the angle of the back, the front (a) and inner (b) roofing stands and the area of the blind area were measured at a distance of 10 m. The study of the impact of the driver's sitting position was carried out with a mannequin with an adult height of 182 cm equivalent to the height of an adult, and the vertical and horizontal maintenance lasers were attached. It was noted from the research that the largest covering corners were visible in the SUV (SUV) in the body -class cars with more detailed measurements of the blind zones. In the results of the research, the field of visibility directly depends on the driver's sitting position. In the study, it was noted that the smallest change in the corners of the cover with front rear and left pillar, with a 20 % backrest, was recorded in the regulatory (0) position, while the maximum change in the corners was obtained in the second position of the seating more in the pushed forward and the maximum lowered. The results obtained show how the body type and seating of the car influences the driver's visibility and safety on the road.