5 metų vaikų klausymo gebėjimai ir jų ugdymas skaitant literatūrinį tekstą
Kanarskienė, Dijana |
Augant vaikui jo kalba ir pažinimo procesai, susiję su suvokimu, vis plečiasi ir tobulėja. Tačiau nuolatinė kaita ir šiuolaikinių technologijų tobulėjimas kelia pavojų vaikų kalbinei raidai. Mokslininkai nustatė, kad geri kalbiniai įgūdžiai ankstyvajame amžiuje turi labai didelę reikšmę vėlesniems akademiniams pasiekimams. Šiems įgūdžiams formuotis labai svarbūs klausymosi gebėjimai. Tyrimo problema. Vaikų klausymosi gebėjimai ankstyvajame amžiuje ypač svarus aspektas tolimesniems akademiniams pasiekimams, todėl svarbu išsiaiškinti, kokie 5 metų vaikų klausymo gebėjimai ir jų ugdymo galimybės skaitant literatūrinį tekstą. Tyrimo tikslas: nustatyti 5 metų vaikų klausymo gebėjimus ir jų ugdymo galimybes skaitant literatūrinį tekstą. Tyrimo uždaviniai: Išanalizuoti mokslinės pedagoginės ir psichologinės literatūros šaltinius apie klausymą ir ugdymo galimybes ikimokykliniame amžiuje. Išsiaiškinti 5 metų vaikų klausymo gebėjimus. Išsiaiškinti tinkamai parinktų priemonių įtaką skaitant literatūrinį tekstą ir skaitomų literatūrinių tekstų poveikį vaikų klausymo gebėjimų ugdymui(si). Atskleisti pedagogų požiūrį į ikimokyklinio amžiaus vaikų klausymo gebėjimų ugdymą. Tyrimo metodai: Mokslinių šaltinių analizė, stebėjimas, pokalbis su vaiku, anketinė apklausa, kokybinė ir kiekybinė analizė. Tiriamieji: 5 metų vaikai ir ikimokyklinio ugdymo mokytojai. Tyrimas atskleidė, kad didžiajai daliai vaikų klausant skaitomo teksto būdingi nedėmesingo klausymo požymiai. Klausymo metu vaikams sunkiai sekėsi sukaupti dėmesį. Kad vaikai klausėsi nedėmesingai, patvirtina vaikų atsakymai į kontrolinius klausimus apie skaitytą tekstą. Daugelis vaikų negalėjo teisingai atsakyti į pateiktus klausimus. Skaitant antrą kartą istoriją ir rodant paveiksliukus, susijusius su istorijos siužetu, pastebėta, kad dauguma vaikų į kontrolinius klausimus atsakė teisingai. Pastebėta, kad dauguma vaikų, klausydami istorijos, teisingai sudėjo paveikslėlius eilės tvarka ir beveik visi vaikai pastebėjo, kad vienas paveikslėlis buvo ne iš skaitytos istorijos. Ikimokyklinio ugdymo mokytojai klausymo sampratą dažniausiai sieja su girdėjimu, supratimu ir suvokimu, dėmesio sutelkimu. Mokytojų nuomone, vaikai nesugeba atgaminti išgirstos informacijos dėl netinkamo informacijos pateikimo, dėl vaikų dėmesio koncentracijos. Ikimokyklinio ugdymo mokytojų nuomone, vaikai negeba atsakyti į pateiktą klausimą dėl dėmesio stokos, išsiblaškymo, baimės. Daugiausia mokytojų mano, kad dėmesio stoka yra pagrindinė priežastis, dėl kurios vaikai prastai klauso. Pasak jų, geriausias būdas ugdyti klausymo gebėjimus yra tekstų skaitymas ir jų analizė, taip pat, vaizdinių priemonių naudojimas. Analizuojant tyrimą pastebėta, kad šiek tiek daugiau nei pusė mokytojų mano, kad jų ugdomų vaikų klausymo ir girdėjimo gebėjimai yra blogi.
As a child grows, his language and cognitive processes related to perception expand and improve. However, constant change and the development of modern technologies threaten the linguistic development of children. Researchers have found that good language skills at an early age are very important for later academic achievement. Listening skills are very important for the development of these skills. The problem of the research. Children's listening skills at an early age are a particularly important aspect for further academic achievement, so it is important to find out what the listening skills of 5-year-olds are and the opportunities for their development by reading a literary text. The aim of the research: to determine the listening abilities of 5-year-old children and the possibilities of their development by reading a literary text. Objectives of the research: to analyze the sources of scientific pedagogical and psychological literature on listening and educational opportunities in preschool age. To find out the listening skills of 5 year old children. To find out the influence of well-chosen means of reading a literary text and the impact of reading literary texts on the development of children's listening skills. To reveal the attitude of teachers to the development of listening skills of preschool children. Methods: analysis of scientific sources, observation, interview with the child, questionnaire, qualitative and quantitative analysis. Subjects: 5-year-old children and preschool teachers. The study revealed that most children have signs of inattentive listening when reading a text. The children had difficulty concentrating during the hearing. That the children listened carelessly is confirmed by the children's answers to the control questions about the read text. Many children could not answer the questions correctly. Reading the second story and showing pictures related to the storyline, it was observed that most of the children answered the control questions correctly. When reading for the second time, the children completed two tasks. It was observed that most of the children listened the pictures correctly in order while listening to the story, and almost all the children noticed that one picture was not from the story they had read. Pre-school teachers usually associate the concept of listening with hearing, understanding and perception, focusing. According to teachers, children are not able to reproduce the information they hear due to incorrect presentation of information, due to the children's concentration. According to pre-school teachers, children are not able to answer the question due to lack of attention, distraction, fear. Most teachers believe that lack of attention is the main reason why children have poor hearing. According to them, the best way to develop listening skills is to read and analyze texts, as well as use visual aids. Analyzing the study, it was found that slightly more than half of teachers believe that the listening and hearing skills of their children are poor.