Vienarūšių sakinio dalių vartojimas kūrybiniuose darbuose 4 klasėje
Malkevičiūtė, Simona |
Darbo problema. Kaip dažnai mokiniai kūrybiniuose rašto darbuose vartoja vienarūšes sakinio dalis ir kokią įtaką jos daro mokinių kūrybiškumo lavinimui? Tyrimo objektas. Vienarūšių sakinio dalių vartojimas kuriant tekstus, remiantis siužetiniais paveikslėliais ir kuriant skaitmenines pasakų knygas 4 klasėje. Darbo tikslas – išanalizuoti 4 klasės mokinių kūrybinius rašto darbus bei vienarūšių sakinio dalių vartojimą juose. Metodai. Šiame darbe buvo naudojami keli skirtingi metodai, kurių pagalba buvo galima geriau suprasti mokinių vienarūšių sakinio dalių pavartojimą rašto darbuose, bet išgirsti mokinių nuomonę. Pirmiausiai buvo atliktas pasakojimo kūrimas pagal siužetinių paveikslėlių seriją. Vėliau šis metodas buvo pakartotas, kad mokiniai, išanalizavę pirmojo rašymo rezultatus galėtų tobulėti. Po šio metodo sekė skaitmeninių pasakų kūrimas naudojantis „Bookcreator“ internetine aplikacija. Šio metodo tikslas buvo stebėti, kaip mokiniai, neįsitraukiant mokytojui aplieka kūrybinę užduotį ir vartoja vienarūšes sakinio dalis. Paskutinė tyrimo dalis buvo mokinių fokus grupės diskusija. Po visų veiklų mokiniai pasidalino savo įžvalgomis, kurios padėjo suformuoti rekomendacijas ir išvadas. Rezultatai. Atlikto tyrimo metu buvo išsiaiškinta, kad ketvirtos klasės mokiniai vienarūšes sakinio dalis vartoja nepakankamai dažnai, neturi žinių, kaip tikslingai jas atskirti skyrybos ženklais ir įterpti į kūrybinį rašto darbą. Mokiniai skirtingų veiklų metu gilino savo žinias, taikė išmoktas taisykles skirtingais aspektais ir sėkmingai įsisavino vienarūšių sakinio dalių vartojimo svarbą ir reikalingumą. Vienarūšių sakinio dalių pavartojimo kiekis kūrybiniuose rašto darbuose išaugo, o mokiniai drąsiau ir užtikrinčiau naudojo šias kalbos dalis savo kūrybiniuose rašto darbuose. Taip pat pastebėta, kad specialiųjų ugdymosi poreikių mokiniui atlikti užduotis sekėsi geriau tuomet, kaip galėjo dirbti su kitu mokiniu poroje. Raktiniai žodžiai: vienarūšės sakinio dalys, kūrybinis rašymas, 4 klasė, skaitmeninių pa-sakų kūrimas.
The problem of final work. How often do students use homogeneous parts of a sentence in their creative writing, and what impact do they have on students' creativity? Object of study. The use of homogeneous parts of the sentence in the creation of texts based on storyboard pictures and digital storybooks in grade 4. Aim of the final work – to analyse the creative writing of 4th grade pupils and their use of homogeneous clauses. Methods. Several different methods were used in this work to better understand students' use of homogeneous clauses in their written work, but also to hear students' opinions. Firstly, the development of a narrative based on a series of storyboard pictures was carried out. This method was then repeated so that the pupils could improve after analysing the results of the first writing. This method was followed by the creation of digital stories using the „Bookcreator“ web applica-tion. The aim of this method was to observe how the pupils, without the teacher's involvement, completed the creative task and used homogeneous parts of the sentence. The last part of the study was the students' focus group discussion. After all the activities, the students shared their insights, which helped to form recommendations and conclusions. Results. The study showed that fourth grade students do not use homogeneous parts of a sentence often enough, they do not have the knowledge how to separate them with punctuation marks and how to insert them into their creative writing. The pupils deepened their knowledge during the different activities, applied the rules they had learnt in different aspects and successfully mastered the importance and necessity of the use of homogeneous parts of a sentence. The amount of use of homonyms in creative writing has increased and pupils have become more confident and confident in using these parts of speech in their creative writing. It was also observed that the SEN pupil was more successful in completing the tasks when he was able to work in pairs with another pupil. Keywords: homogeneous parts of the sentence, creative writing, 4th grade, digital storytelling.