Pradinių klasių mokinių socialinių įgūdžių ugdymas šokio pamokos metu
Preibytė, Valdonė |
Problema – pradinių klasių ugdyme vis dažniau yra akcentuojamas ne tik akademinis parengimas, bet ir socialinių įgūdžių lavinimas. Galima pastebėti, kad mokiniai, neturintys išlavintų socialinių įgūdžių, dažniau įsivelia į kivirčus, skundžia draugus, būna piktesni ar liūdnesni. Tradicinio ugdymo metodai ne visada skiria pakankamai dėmesio šių įgūdžių ugdymui. Kyla klausimas, kaip netradiciniai mokymosi metodai, tokie kaip šokis, gali padėti lavinti socialinius įgūdžius. Tyrimo objektas: pradinių klasių mokinių socialinių įgūdžių ugdymas per šokio pamokas. Tyrimo tikslas: atskleisti, kaip šokio pamokos pradiniame ugdyme prisideda prie mokinių socialinių įgūdžių ugdymo. Tyrimo uždaviniai:
- Atlikti teorinę analizę apie šokio poveikį vaikų socialinių įgūdžių lavinimą.
- Stebint šokio pamokas, įvertinti, kaip praktikoje taikomas šokis integruotose ugdymo veiklose skatina socialinių įgūdžių raišką.
- Apklausus pradinių klasių mokytojus, išsiaiškinti jų požiūrį į šokio naudą socialinių įgūdžių ugdyme.
- Apibendrinti tyrimo rezultatus ir pateikti išvadas apie šokio, kaip ugdymo priemonės, reikšmę socialinių įgūdžių lavinimui pradiniame ugdyme. Tyrimui įgyvendinti taikyti šie metodai: mokslinės, pedagoginės ir metodinės literatūros analizė, veiklos tyrimas, tyrimo duomenų analizė. Tyrimo rezultatai: tiek literatūros analizė, tiek stebėtos veiklos parodė, kad šokis – ypač kūrybinis ir grupinis – gali būti veiksminga priemonė ugdant bendravimo, bendradarbiavimo, atsakomybės bei empatijos įgūdžius. Kūrybinis šokis skatina saviraišką, padeda vaikams saugiai ir natūraliai išreikšti emocijas bei jausmus, tuo pačiu mokantis gerbti kitų asmenines raiškas. Stebėtų pamokų metu užfiksuota, kad mokiniai, dalyvaudami šokio veiklose, noriau bendradarbiauja, įsitraukia į komandinį darbą ir kuria pozityvesnius tarpusavio santykius. Grupinė veikla šokyje sukuria palankias sąlygas socialinių įgūdžių ugdymui – vaikai mokosi klausytis, reaguoti į kitus, dirbti kartu ir palaikyti vieni kitus. Mokytojų interviu atskleidė pozityvų požiūrį į šokį kaip socialinių įgūdžių ugdymo priemonę. Pedagogai pabrėžė, kad šokis padeda ne tik mažinti elgesio problemas, bet ir kurti palankesnę emocinę aplinką klasėje. Be to, kai kurie mokytojai šokį sėkmingai integruoja į kitas pamokas ar pertraukas, naudodami jį kaip priemonę neformaliam vaikų ugdymui. Tyrimo išvados: šokio veiklos, ypač kūrybinės ir grupinės formos, turi teigiamą poveikį pradinių klasių mokinių socialinių įgūdžių ugdymui. Stebėjimo metu pastebėta, kad mokiniai noriai bendradarbiauja, mokosi klausytis, išreikšti emocijas ir palaikyti vieni kitus. Mokytojų interviu atskleidė pozityvų požiūrį į šokį kaip veiksmingą priemonę stiprinant bendravimo, atsakomybės ir empatijos įgūdžius. Tyrimas pagrindžia šokio, kaip netradicinio socialinių įgūdžių ugdymo metodo, reikšmę vaikų socialinei raidai ir rekomenduoja jį integruoti į pradinių klasių akademinį ugdymo procesą.
The problem is that primary school education increasingly emphasises not only academic preparation but also the development of social skills. It can be observed that pupils who lack well-developed social skills are more likely to get into arguments, complain about their friends, and be angrier or sadder. Traditional teaching methods do not always pay enough attention to the development of these skills. The question arises as to how non-traditional teaching methods, such as dance, can help develop social skills. Research object: the development of social skills in primary school pupils through dance lessons. Research objective: to reveal how dance lessons in primary education contribute to the development of pupils' social skills. Research tasks:
- To conduct a theoretical analysis of the impact of dance on the development of children's social skills.
- To observe dance lessons and assess how dance applied in integrated educational activities promotes the expression of social skills in practice.
- To survey primary school teachers to find out their views on the benefits of dance in the development of social skills.
- To summarise the results of the study and present conclusions on the importance of dance as an educational tool for the development of social skills in primary education. The following methods were used to conduct the study: analysis of scientific, pedagogical and methodological literature, activity research, analysis of research data. Research results: both the analysis of literature and the observed activities showed that dance – especially creative and group dance – can be an effective tool for developing communication, cooperation, responsibility and empathy skills. Creative dance encourages self-expression, helps children to express their emotions and feelings safely and naturally, while learning to respect the personal expressions of others. Observations during lessons have shown that when participating in dance activities, students are more willing to cooperate, engage in teamwork and develop more positive relationships with each other. Group activities in dance create favourable conditions for the development of social skills – children learn to listen, respond to others, work together and support each other. Interviews with teachers revealed a positive attitude towards dance as a means of developing social skills. Teachers emphasised that dance not only helps to reduce behavioural problems, but also creates a more favourable emotional environment in the classroom. In addition, some teachers successfully integrate dance into other lessons or breaks, using it as a means of informal education for children. Research conclusions: dance activities, especially creative and group forms, have a positive effect on the development of social skills in primary school pupils. During the observation, it was noted that pupils willingly cooperate, learn to listen, express emotions and support each other. Teacher interviews revealed a positive attitude towards dance as an effective means of strengthening communication, responsibility and empathy skills. The study substantiates the importance of dance as a non-traditional method of developing social skills for children's social development and recommends integrating it into the academic education process in primary school.