Holocaust as inconvenient past: developing critical historical consciousness
Šedienė, Ilona |
Aktualumas: ištyrus švietimo apie Holokaustą pasiekimus bendrajame ugdyme ir dalyvių sąveiką konstruojant reikšmes, ir pačią ugdymo programą, Lietuvoje rastųsi naujų įžvalgų švietimo apie Holokaustą lauke. Atradimai atvertų gaires tolimesniems tyrimams, konceptualizuojant švietimą apie Holokaustą per jaunų žmonių, ketvirtosios kartos po Holokausto, subjektyvumo įžvalgas ir jų pasakojimus apie sociokultūrinio lauko įtaką holistiniam istorijos suvokimui, tolerancijai ir moraliam mąstymui, galbūt perkurtų švietimo dalininkų požiūrį ir praktiką.Problema: neaiški švietimo apie Holokaustą vieta Lietuvos švietimo ir švietimo politikos žemėlapyje ir netirta ugdytinių mokymosi apie Holokaustą patirtis. Tyrimo klausimas: kaip prasmes apie nepatogią praeitį ir švietimą apie Holokaustą kuria Tolerancijos ugdymo centrų dalyviai?Tyrimo objektas: istorinio sąmoningumo ir prasmės apie Holokaustą bei švietimą apie Holokaustą raiška.Tyrimo tikslas: ištirti ugdymosi apie Holokaustą pasiekimus ir kaip konstruojamos ar rekonstruojamos socialinės prasmės aiškinant praeitį ir dabartinius socialinius bei švietimo iššūkius. Pagrindinės išvados: A. Holokausto švietime Tolerancijos ugdymo centro dalyviai 1) sąmoningai veikia interaktyviame ir kūrybiškame ugdymesi; 2) priešinasi įprastos kultūros normoms, sukonstruotoms artimiausiame ugdymosi kontekste; 3) suvaržyti kolektyvinės atsakomybės už istorinę atmintį naštos; 3) stokoja esminių žinių apie Holokaustą 4) vadovaujasi tolerancijos ir pagarbos „kitoniškumui“ taisyklėmis 5) yra bendrystėje ir sąveikoje su savo mokytojais. B. Holokausto skaičiais ir datomis fragmentiškai pateikiama Lietuvos žydų istorija varžo mokinių istorinio sąmoningumo raišką. C. Nacionalinė švietimo politika ir mokyklinis ugdymo turinys švietimą apie Holokaustą ir Lietuvos žydų istoriją konstruoja atskirtyje nuo dominuojančio istorinio pasakojimo.
Relevance: focusing on the actors of attained Holocaust education curriculum in general education schools, their interactions in constructing meanings, and the attained curriculum itself may bring new insights into the domain of Holocaust education in Lithuania. The findings might be an introducing step in opening up new dimensions for further research in conceptualizing Holocaust Education with insights from the subjectivity of young people – the fourth generation after the Holocaust – and their accounts for the sociocultural influences that impede holistic historical understanding, tolerance and moral reasoning, and shape attitudes and practices of education stakeholders.Research problem: ambiguous place of Holocaust education in the field of Lithuanian education and policy, and lack of knowledge about students’ attained curriculum of Holocaust education. Questions: How TEC participants’ construct meaning making of inconvenient historical past and Holocaust Education. Object: expression of historical consciousness and meaning making of the Holocaust and Holocaust Education. Aim: to explore the attained Holocaust Education curriculum and gain understanding of how the social meanings are constructed or reconstructed to explain the past and navigate present social and education challenges. Main conclusions: A. Holocaust Education positions Tolerance Education Centre’s participants 1) as conscious agents in interactive and creative learning process, 2) in resistance to common cultural norms constructed in the nearest context; 3) in constrain with responsibility to manage the burden of collective responsibility in front of historical memory; 3) lacking core knowledge about the Holocaust 4) guided by rules of tolerance and respect to “otherness” 5) in interaction and partnership with their teachers. B The fragmentary history of Lithuanian Jews presented in Holocaust figures and dates hinders the expression of students' historical awareness. C. National education policy and school curriculum place Holocaust Education and Lithuanian Jews’ history in a detached from the mainstream historical narrative position.