Le maschere del mito nell'opera di Elsa Morante: un approfondimento su Menzogna e sortilegio e L’isola di Arturo
Gudukaitė, Evelina |
Šiame bakalauro baigiamajame darbe tiriamas mitas Elsa Morante romanuose „Menzogna esortilegio“ ir „Lʼisola di Arturo“. Tyrimo problema – nepaisant to, kad abiejuose kūriniuose neretai atsispindi antikinio mito paveldas, t.y. dažnai minimi graikų mitologijos dievai ir kiti herojai, tačiautaip pat pastebima, kad nagrinėjamų romanų veikėjai kuria savo asmeninius mitus. Pastebėtina, kad tokio pobūdžio mitas dažniausiai yra aktualus tik jo kūrėjui, nes neapima platesnio spektro nei jo kasdienybės elementai. Taigi, iš to kyla pagrindinis tyrimo tikslas – abiejuose romanuose esančių asmeninių mitų ir jų tarpusavio ryšio analizė. Nūdienos visuomenėje mitas yra neretai siejamas su antika, nes būtent tada mitinis pasaulio reprezentavimas buvo ypač aktualus (pavyzdžiui, interpretuojant gamtos dėsnius ir bandant paaiškinti jų buvimo priežastį). Atsižvelgiant į šį aspektą ir siekiant tyrimo tikslo pradinis dėmesys skiriamas klasikinio mito sandaros ir jo funkcijų supratimui. Įgytos žinios apie klasikinį mitą yra itin didelės svarbos, nes vėliau jos yra pritaikomos tiriant romanų veikėjų kuriamus mitinius pasakojimus. Tyrinėjant klasikinių mitų suvokimą ir asmeninių mitinių pasakojimų kūrimą Elsa Morante romanuose yra gaunamas rezultatas, kad mitas yra tam tikra pasakojimo forma, opozicinė realybė (prieštarauja autentiškai patirčiai), kuri yra kuriama naudojant vaizduotę ir kalbą. Tam, kad sukurtų naują mitinę realybę kūrėjas turi susidurti su autentiška patirtimi iš realaus gyvenimo, kuri įkvepia sukurti mitą.Tiesa, kalbant apie mito funkcijas pastebima, kad abiejų romanų personažai kuria šio pobūdžio pasakojimą norėdami ne paaiškinti juos supančią realybę, bet siekdami visiškai nuo jos atitrūkti.Tarkime, abiejų romanų protagonistai Elisa ir Arturo kuria savo asmeninius mitus įkvėpti vienatvės ir panaudodami vaizduotėje sukurtą realybę siekia bent laikinai atitrūkti nuo pernelyg skaudžios kasdienybės tiesos. Tyrimo pabaigoje daromos išvados, kad mitas nagrinėjamuose romanuose turi ir panašumų, ir skirtumų. Kalbant apie panašumus, pastebima, kad mitinis pasakojimas dažniausiai kuriamas siekiant atitrūkti nuo nemalonios realybės bei norint sudievinti mylimą žmogų arba pažeminti nekenčiamą. Aptariant skirtumus pastebimas Francesco ir Wilhelm Gerace kuriamas mitas menkinant moteriškąjąlytį. Pirmasis žemina moteris dėl jų neištikimybės, o antrasis tai daro dėl pernelyg didelės moterų meilės, kurią jos išreiškia savo vaikams. Apibendrinant teigiama, kad mitai kūriniuose yra tolygūs ir labai individualūs, nes yra aktualūs tik jo kūrėjui.
In questa tesi si studiano le maschere del mito nei romanzi di Elsa Morante Menzogna e sortilegio e L’isola di Arturo. Il problema discusso è che nonostante in tutte e due le opere si rispecchi l’eredità del mito antico (cioè molto spesso emergono gli dèi e altri eroi della mitologia greca), si nota anche che i personaggi dei romanzi creano propri miti personali. È da notare che questo tipo di mito è rilevante solo per chi lo crea, poiché non include in sé altro che gli elementi della sua quotidianità. Da ciò deriva il fine della ricerca: la comprensione dei miti personali e della relazione tra questi miti in entrambi i romanzi. Nel mondo contemporaneo il mito è spesso messo in relazione con l’antichità, poiché allora la rappresentazione eziologica del mondo fu assai attuale (ad esempio, interpretando le leggi della natura e volendo spiegare la ragione della sua presenza). Riguardando questo aspetto e volendo raggiungere lo scopo della ricerca attenzione è prestata alla comprensione della struttura e delle funzioni del mito classico sia nel passato, che nel presente. Questa comprensione è di grande importanza, dato che poi viene impiegata studiando i racconti mitici dei personaggi di Elsa Morante. Lo studio dei miti classici e della creazione dei miti personali nei romanzi di Elsa Morante permette di concludere che in essi il mito è una forma di racconto di una realtà oppositiva in quanto contraddice l’esperienza autentica; questa viene creata impiegando immaginazione e linguaggio. Per produrre la nuova realtà mitica il suo ideatore deve convivere con l’esperienza autentica della vita reale, ispirazione alla generazione del mito. Al contrario di quanto accade nel mito classico, si nota che i protagonisti dei due romanzi creano questo tipo di racconto non per spiegare la realtà che li circonda ma per abbandonarla completamente. Ad esempio, tutti e due i protagonisti dei romanzi, Elisa e Arturo, creano i propri miti personali ispirati dalla solitudine e utilizzando la realtà immaginata provano almeno temporaneamente a distaccarsi da una quotidianità troppo dolorosa. Si conclude che il mito personale in entrambi i romanzi presenta sia similtudini, sia differenze. Si nota oltre ad essere creato con il fine di distaccarsi da una realtà spiacevole, il mito serve nei due romanzi anche a esaltare la persona amata oppure, al contrario, per sminuire quella detestata. Rappressentativi delle differenze sono i miti misogini di Francesco e di Wilhelm Gerace: il primo umilia le donne per l’infedeltà mentre il secondo lo fa per l’amore troppo grande che loro esprimono verso i figli. Analoga nelle due opere è la funzione soggettiva e il fine individuale del mito, poiché rilevante solo per chi lo crea.