Semantica e pragmatica dei marchionimi italiani nella lingua lituana contemporanea
Melešiūtė, Austėja |
Pasauliui vis globalizuojantis ir įsivyraujant vartotojiškai visuomenei sunku nepastebėti vis augančio verslo sektoriaus ir į Lietuvą atkeliaujančių užsienio, bei čia besikuriančių vietinių prekių ženklų. Vienas svarbiausių globalizacijos reiškinių – kultūriniai mainai, be savarankiškai gyventojų planuojamų kelionių, skirtų susipažinti su dominančiomis kultūromis, svarbios ir mokyklų bei universitetų organizuojamos mainų programos, kuriose įvairaus amžiaus žmonės skiria laiko susipažinti su svetimomis kultūromis gyvendami pasirinktose šeimose ir bendraudami su vietiniais, taip pažindami svetimas kultūras iš pirmų rankų. Toks augantis susidomėjimas ir noras pažinti svetimas kultūras, bei atvežti dalelę jų į savas šalis praverčia ir kuriant verslus. Verslininkai atsižvelgia į didėjantį vartotojiškumą ir stengiasi žmonėms pasiūlyti ką nors naujo ir nematyto arba kaip tik, leidžia sugrįžti į mėgstamus pasaulio kampelius nepaliekant savo šalies ar netgi miesto. Pasaulyje ir Lietuvoje galime pastebėti nemažai itališkų arba itališkai skambančių įmonių ir produktų pavadinimų, kurie, besidomintiems Italija ir jos kultūra, padeda sugrįžti ar bent mintimis nukeliauti į šią šalį. Nors dalis aptariamų įmonių pavadinimų yra suitalinti arba įmonės yra menkai susijusios su Italija, kaip matysime vėliau, tačiau toks tapatinimasis, pagrįstas ar ne, kelia žmonių susidomėjimą ir kviečia apsilankyti. Šiuolaikiniam vartotojui, kuriam kokybės faktorius yra itin svarbus, įmonių savininkai bando pasiūlyti produktus, kurie asocijuojasi ne tik su prekybos sritimi, bet ir pasitikėjimą produkcijos kokybe keliančiais aspektais. Šiuo atveju maisto ir grožio ir stiliaus srityse taisykles traktuoja būtent Italija, garsėjanti savo plačiai pasaulyje paplitusiais patiekalais ir maisto produktais, tokiais kaip pica ir makaronai, mados namais ir mados savaitėmis, vykstančiomis didžiausiuose pasaulio miestuose, tarp jų ir Milane, taip pati ir grožio industrijos sektorius, kurio atstovai rengia pasaulines konferencijas dalindamiesi savo technikomis, bei pristatydami naujus produktus. Visos minėtos tendencijos pastebimos ne tik pasaulyje, bet ir Lietuvoje, tiesa, čia populiariausias įmonių savininkų pasirinkimas – maitinimo įstaigos, siūlančios itališką virtuvę, dažniausiai picas ir makaronų patiekalus, arba Italijos miestų įkvėptus desertus, taip pat baldų parduotuvės, kurios lietuviams siūlo stilingus itališkus baldus, arba, kaip matysime vėliau, įmonė, naudodamasi itališku pavadinimu, prekiaujanti amerikietiškais baldais, žinoma, negalime apsieiti ir be paslaugų sektoriaus, siūlančio pasigražinti itališku pavadinimu pasidabinusiame salone. Žmogui, bent kiek susipažinusiam su Italijos kultūra ir kalba, ar jos pasiilgusiam, neturėtų būti sunku atpažinti itališkos kultūros ženklus ir čia, Lietuvoje, šiuo atveju, Kaune.
As the world becomes increasingly globalised and a consumer society takes hold, it is hard not to notice the ever-growing business sector and the foreign and local brands coming to Lithuania and setting up here. One of the most important phenomena of globalisation is cultural exchange, and in addition to trips planned independently by citizens to learn about cultures of interest, exchange programmes organised by schools and universities are also important, where people of all ages take time to get to know foreign cultures by living in homestays of their choice and interacting with locals, thus experiencing foreign cultures first-hand. This growing interest and desire to learn about foreign cultures and to bring a piece of them back to their own countries is also useful for building businesses. Entrepreneurs take into account the growing consumerism and try to offer people something new and unseen, or, as it were, allow them to return to their favourite parts of the world without leaving their own country or even their own city. Around the world and in Lithuania, we can see a number of Italian or Italian-sounding names of companies and products that help those interested in Italy and its culture to return to the country, or at least to travel to it. Although some of the names of the companies in question are Italianised or have little connection with Italy, as we shall see later, this identification, whether justified or not, is something that arouses people's interest and invites them to visit. For the modern consumer, for whom the quality factor is of paramount importance, business owners are trying to offer products that are associated not only with the commercial sector but also with aspects that inspire confidence in the quality of the products. In this case, it is Italy that is the rule in the food and beauty and style sectors, famous for its world-famous dishes and foods such as pizza and pasta, for the fashion houses and fashion weeks held in the world's biggest cities, including Milan, and for the beauty sector, which holds global conferences to share its techniques and launch new products. All of these trends are not only found around the world, but also in Lithuania, where the most popular choices for business owners are catering establishments offering Italian cuisine, mainly pizzas and pasta dishes, or desserts inspired by Italian cities, as well as furniture stores, or, as we shall see later, a company using the Italian name to sell American furniture, and of course we cannot do without the service sector, which offers the chance to enjoy an Italian-named salon. A person who is at least a little familiar with Italian culture and language, or who misses it, should have no difficulty in recognising the signs of Italian culture here in Lithuania, in this case in Kaunas.