Filter bubbles and echo chambers and their role in generation Z trust in news within Lithuania
Tumosa, Remigijus |
Informacija skaitmeninėse platybėse yra atrenkama ir kuruojama pagal raktinius žodžius, paieškos sistemas bei algoritmus. Šie veiksniai sukuria kiekvienam individui unikalią bei stipriai personalizuotą informacijos erdvę. Tai priveda prie tokių reiškinių kaip filtrų burbulai bei atspindžių kambariai. Šie veiksniai tarp individų stipriną patvirtinimo šališkumą, skatina ideologinę segregaciją bei apriboja informacijos įvairovę. Z karta (gimusi 1997–2012 m.), dar kitaip vadinama skaitmeninė karta, dažniausiai naudoja socialines medijas kaip pagrindinį naujienų šaltinį. Šios medijų platformos yra vietos, kur filtrų burbulų bei atspindžių kambarių veiksniai pasireiškia dažniausiai. Tai leidžia suprasti, kad ši karta dažnai susiduria su selektyviu informacijos pateikimu, kuris galimai priveda prie padidinto skepticizmo ir nepasitikėjimo naujienomis, kuris yra svarbus sveikos visuomenės elementas. Suvokus galimą bei potencialų filtrų burbulų ir atspindžio kambarių vaidmenį Z kartos pasitikėjimui naujienomis, tampa akivaizdu, kad tirti šį skaitmeninį reiškinį yra labai svarbu. Taip formuojasi visuomenė, kuri vadovaujasi pagrįsta informuota, kritiška ir atvira informacija. Šio darbo objektas yra Z kartos pasitikėjimas naujienomis Lietuvos kontekste per filtrų burbulų ir atspindžių kambarių veiksnius. Šio darbo tikslas yra ištirti filtrų burbulų ir atspindžių kambarių vaidmenį Lietuvos Z kartos pasitikėjimui naujienomis. Pasirinktas tyrimo metodas – apklausos anketa, po kurios buvo atlikta aprašomoji kiekybinė analizė, orientuota į Lietuvos Z kartą, kurios tikslas – ištirti, kaip filtrų burbulai ir atspindžių kambariai formuoja naujienų įvairovę ir patikimumą ir kaip tai lemia Z kartos pasitikėjimą naujienomis. Apklausos indikatyvūs rezultatai parodė, kad Lietuvos Z kartos individai patiria ribotas naujienų perspektyvas filtrų burbuluose ir atspindžių kambariuose. Taipogi, tyrimo rezultatai atskleidė, kad naujienos, su kuriomis susiduria ši Lietuvos Z kartos individų grupė, paprastai atitinka ir stiprina jų esamus įsitikinimus. Dėl šios priežasties pasitikėjimas naujienomis šioje grupėje svyruoja nuo vidutinio iki žemo lygio. Tai parodo, kad filtrų burbulų bei atspindžių kambarių tyrimo kontekste, naujienos ar informacija prieštaraujanti egzistuojantiems Lietuvos Z kartos ar jų socialinių tinklų įsitikinimams, greičiausiai bus sutinkamos su nepasitikėjimu.
Within the digital landscape, information is distributed with the help of keywords, search engines and algorithms which create a unique personalized universe of information for each individual. This leads to the creation of filter bubbles and echo chambers, which reinforce confirmation biases, amplify ideological segregation and restrict exposure to diverse views within individuals. Generation Z, the most digitally advanced individual cohort (born between 1997-2012) mostly uses social media as a primary news source which are the home to the digital phenomenon of filter bubbles and echo chambers. The preference of social media as a primary news sources for generation Z, creates potential high selective information exposure within this individual group, which possibly shapes and increases skepticism and mistrust in news, which is an important aspect for a healthy society. By understanding the role that filter bubbles and echo chambers have on generation Z trust in news, it becomes clear, that addressing this digital phenomenon is crucial for keeping a society built on informed, critical, and open-minded engagement with information. The object of this thesis is generation Z trust in news within the context of Lithuania through the interaction of filter bubbles and echo chambers. This research aimed to investigate the role filter bubbles and echo chambers have on generation Z trust in news within the context of Lithuania. The research method chosen was a survey questionnaire followed up by a descriptive quantitative analysis focusing on generation Z in Lithuania, which analyzed how filter bubbles, and echo chambers shape news diversity and credibility and how this places Lithuanian generation Z trust in news. The survey indicative results suggest that Lithuanian generation Z individuals have limited exposure to diverse news perspectives within filter bubbles and echo chambers. News encountered by this cohort tends to align with and reinforce their existing beliefs. Because of this reason, this places trust levels within this group towards the low-to-moderate spectrum as seen in the research results. These findings imply that news or information conflicting with the existing beliefs of Lithuanian generation Z or those of their social networks is likely to be met with distrust.