Pozityvios tėvystės kursų dalyvių subjektyviai suvokto kursų efektyvumo sąsajos su kursų dalyvių charakteristikomis ir kursų vedančiųjų kvalifikacijos rodikliais
Petrikienė, Vilma |
Tyrimais nustatyta, kad pozityvios tėvystės kursai yra efektyvus būdas bendruomenės lygiu ugdyti tėvų tėvystės įgūdžius. Rūpestingi, atliepiantys, nuoseklūs tėvai kuria šiltus, meile ir pagarba grįstus santykius su savo vaikais. Tokiose šeimose užaugę vaikai tampa maloniais, empatiškais žmonėmis, gebančiais socialiai priimtinais būdais bendrauti su bendraamžiais ir suaugusiaisiais. Pozityvi socializacija pirmoje institucijoje – šeimoje – nurodoma kaip tvirtas pagrindas tolesnei socializacijai ugdymo įstaigose bei svarbi prielaida akademinei sėkmei. Identifikavus su tėvyste susijusias problemas, su vaikų neadaptyvaus elgesio ir/ar akademiniu nepažangumu susijusius iššūkius, pozityvios tėvystės kursai yra tinkama korekcinė priemonė. Tyrimo tikslas - ištirti Lietuvos savivaldybėse, bendruomeniniuose šeimų namuose ir kitose viešose ar biudžetinėse įstaigose, 2019 metų rudenį – 2020 metų pavasarį organizuotų pozityvios tėvystės kursų subjektyviai suvoktą efektyvumą. Tyrime analizuoti 22 grupių dalyvių duomenys iš aštuonių Lietuvos savivaldybių. Dalyvavo 20 pozityvios tėvystės kursų vedančiųjų (visos moterys) ir 187 kursų dalyviai (137 moterys ir 50 vyrų). Tėvystės kompetencijos vertinimui naudota Tėvystės kompetencijos skalė (Parenting Sense of Competence Scale, PSOC) (Johnston, Mash, 1989). Dalyvių subjektyvi pykčio, kylančio dėl vaikų elgesio, kontrolė, vaikų elgesio subjektyvus vertinimas, subjektyviai suvoktas kursų naudingumas matuoti užduodant po vieną klausimą. Taip pat buvo sudaryti sociodemografinių duomenų klausimynai dalyviams ir lektoriams. Tyrimu nustatyta, kad pozityvios tėvystės kursai dalyvių subjektyviu vertinimu buvo efektyvūs. Po kursų dalyviai sustiprino tėvystės kompetenciją; geriau kontroliavo savo pyktį; palankiau vertino vaikų elgesį ir kursus vertino kaip labai naudingus. Kursų dalyvių ir jų šeimų charakteristikos buvo stipriau susiję su subjektyviai patiriamu pozityvios tėvystės kursų efektyvumu nei kursų vedančiųjų kvalifikacijos rodikliai ar pačių kursų ypatybės.
This research highlights that at the community level positive parenting trainings are an effective way to develop parenting skills. Caring, responsive, consistent parents build warm, loving and respectful relationships with their children. Children raised in such families become pleasant, empathetic people who are able to communicate with peers and adults in socially acceptable ways. Positive socialization in the first institution – the family – is indicated as a solid basis for further socialization in educational institutions, and it becomes an important precondition for academic success. If parenting issues such as child maltreatment or neglect are identified, or challenges related to children’s non-adaptive behavior and/or academic underachievement are noticed, positive parenting trainings are recommended as an appropriate corrective measure. The aim of the study was to investigate the subjectively perceived effectiveness of positive parenting trainings organized during the period of autumn of 2019 and spring of 2020 at community family homes and other public or budgetary institutions in different Lithuanian municipalities. The study involved respondents from 22 groups from 8 municipalities of Lithuania. 20 lecturers (all women) and 187 participants (137 women and 50 men) took part in this research. In order to evaluate the parenting sense of competence, the Parenting Sense of Competence Scale (PSOC) (Johnston, Mash, 1989) was used. Other parameters such as participant’s subjectively perceived anger management, subjectively perceived evaluation of child’s behavior and subjectively perceived usefulness of the training were measured by asking one question per parameter. Questionnaires of sociodemographic data for participants and lecturers were also developed. The study found that participants subjectively perceived positive parenting trainings as effective. After the training parents experienced higher parenting sense of competence; were more able to manage their anger provoked by child’s behavior; noticed more proper behavior of the children; and assessed the training as very useful. The characteristics of the participants and their families were more strongly related to the subjective effectiveness of positive parenting trainings than the qualifications of the lecturers or the characteristics of the training itself.