Mokslo personifikacija akademiniame ir žiniasklaidos diskurse
Šeškaitė, Dovilė |
Šiame darbe nagrinėjamas leksinio gramatinio modelio negyvas subjektas + aktyvų veiksmą reiškiantis veiksmažodis (objektyvizmas aptaria, aiškinimas įžiūri, teorija užkariauja) (toliau NS+AVRV) realizacija akademiniame ir žiniasklaidos diskurse. Nustatomas modelio paplitimas su akademinius dalykus įvardijančiais daiktavardžiais – mokslas ir straipsnis CorALit, DLKT ir Sketch Engine tekstynuose, taip pat identifikuojami dažniausi kontekstiniai partneriai. Iškeliama darbo hipotezė, kad leksinis gramatinis modelis NS+AVRV (tyrimas teigia, straipsnis analizuoja) plinta ir įsigali lietuvių kalboje. Todėl šio darbo objektas yra leksinio gramatinio modelio NS¬+AVRV (straipsnis konstatuoja, teorija pripažįsta, statistika piešia) vartosenos ypatumai lietuvių kalboje. Iškeliamas darbo tikslas: nustatyti, ar leksiniai gramatiniai NS+AVRV modeliai yra vartojami su akademinius dalykus įvardijančiais daiktavardžiais už akademinio diskurso ribų, ištirti modelio paplitimą lyginant akademinį ir neakademinį diskursą, bei pasižiūrėti leksinio gramatinio modelio NS+AVRV įsigalėjimą lietuvių kalbos akademiniame ir neakademiniame diskursuose. Darbo tikslui įgyvendinti naudojami kiekybiniai ir kokybiniai tyrimo metodai: leksinių gramatinių NS+AVRV modelių su akademinius dalykus įvardijančiais daiktavardžiais mokslas ir straipsnis buvo ieškoma CorALit, DLKT ir Sketch Engine tekstynuose, apskaičiuojami personifikacijų vartojimo atvejai ir jų dažnis tekstynuose 1000 žodžių, bei atliekamas surastų personifikacijų klasifikavimas. Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad leksinis gramatinis modelis NS+AVRV su akademinius dalykus įvardijančiais daiktavardžiais mokslas ir straipsnis yra vartojami ir įsigalėję tiek akademiniame, tiek žiniasklaidos diskurse. CorALit ir DLKT tekstynuose surastos personifikacijos buvo suskirstytos į grupes: ryškias personifikacijas (mokslas domisi, straipsnis pasakojo), tarpines personifikacijas (mokslas neša, straipsnis rodo), neryškias personifikacijas (mokslas merdi, straipsnis puikavosi) ir atmestas personifikacijas (mokslas apnarplioja, straipsnis aktualizuoja).
This study examines the realization of the lexical-grammatical pattern of the inanimate subject + active verb (the objectivism discusses, the interpretation sees, the theory conquers) (hereafter referred to as IS+AV) in academic and media discourse. The research hypothesis is set out: The lexical-grammatical IS+AV pattern (research claims, article analyses) is spreading and becoming established in the Lithuanian language. The subject of this research is the peculiarities of the lexical-grammatical IS+AV pattern (the study shows, the article states, the theory admits, statistics draws) in the Lithuanian language. The aim of this research is to determine whether the lexical-grammatical IS+AV pattern is used with nouns denoting academic subjects outside of academic discourse, to compare the prevalence of the pattern in academic and media discourse, and to examine the penetration of the lexical-grammatical IS+AV pattern in academic and media discourse in the Lithuanian language. To achieve the aim of the research, quantitative and qualitative research methods were employed: lexical-grammatical IS+AV patterns with academic nouns were identified in CorALit, DLKT and Sketch Engine corpora, personified occurrences and their frequency per 1,000 words were counted, semantic analysis was carried out, and the classification of the lexical-grammatical IS+AV patterns was performed. The study shows that the lexical-grammatical pattern IS+AV with nouns denoting academic subjects such as science and article is widely used and established in both academic and media discourse. The personifications found in the CorALit and DLKT corpora were divided into groups: strong personifications (the science is interested, the article told), mid personifications (the science is carrying, the article shows), blurred personifications (science languishes, the article flaunts), and rejected personifications (science tangles, the article actualises).