Išplėstinių pažyminių ir šalutinių pažyminio dėmenų skyrybos analizė
Zavedskaitė, Virginija |
Lietuvos bendrojo lavinimo programas vykdančiose mokyklose daug laiko yra skiriama lietuvių kalbos mokymuisi. Mokinių pasiekimai rodo, kad jiems sunkiai sekasi kalbos ugdymas. Pagrindinis sintaksės ir skyrybos mokymasis yra baigiamas 10 klasėje, nes 11 ir 12 klasių mokymosi turinį sudaro literatūrinis ugdymas. Ši priežastis paskatino analizuoti sudėtingus skyrybos atvejus ir šių klasių mokinių skyrybos žinias. Bakalauro baigiamajame darbe analizuojami du privalomosios skyrybos atvejai – išplėstinių pažyminių ir šalutinių pažyminio dėmenų. Analizuoti būtent šiuos skyrybos atvejus pasiūlė darbo vadovė, nes jos nuomone, tai sudėtingi ir tarpusavyje dažnai painiojami skyrybos atvejai. Darbo tikslas – išanalizuoti pasirinktų sudėtingų skyrybos atvejų (išplėstinių pažyminių ir šalutinių pažyminio sakinių) skyrybą. Šis tikslas įgyvendinamas naudojant aprašomąjį, kiekybinės ir kokybinės analizės metodus. Tyrimo objektas – sudėtingi skyrybos atvejai. Darbo šaltinis – interviu su mokytojais, gimnazijų 10, 11 ir 12 klasių mokinių apklausos anketos. Tiriamąją medžiagą sudaro 5 individualūs interviu su mokytojomis lituanistėmis ir 126 mokinių anketos: 10 klasės – 43 mokiniai, 11 klasės – 38 mokiniai, 12 klasės – 45 mokiniai. Darbo pradžioje buvo iškelta hipotezė, jog mokinių, besimokančių 10 klasėje, žinios apie skyrybą yra geresnės negu besimokančių aukštesnėse klasėse, nes 10 klasėje baigiamas visas kalbos kursas ir mokiniai būna geriausiai įsiminę kalbos taisykles. Atlikto kiekybinio tyrimo duomenys patvirtina šią iškeltą hipotezę – mažiausiai skyrybos klaidų padarė 10 klasės mokiniai. Apklausos rezultatai taip pat rodo, kad išplėstinius pažyminius ir šalutinius pažyminio dėmenis mokiniams skirti yra sunku. Taip pat paaiškėjo, kad mokiniams lengviau yra paaiškinti skyrybą, negu patiems surašyti skyrybos ženklus pateiktuose sakiniuose. Remiantis rezultatais galima teigti, kad 11 ir 12 klasių mokiniai yra labiau pasitikintys savimi, tačiau klaidų jie daro daugiau negu 10 klasės mokiniai. Tai gali būti ir dėl to, jog 10 klasėje yra baigiamas sintaksės ir skyrybos kursas, šių klasių mokiniams žinios yra pakankamai naujos, neužmirštos. Reikšminiai žodžiai: sintaksė, skyryba, išplėstinis pažyminys, šalutinis pažyminio dėmuo, lietuvių kalba, kalbos ugdymas.
In schools implementing Lithuanian general education programs, a lot of time is devoted to learning the Lithuanian language. The students' achievements show that they are struggling with language development. Basic learning of syntax and punctuation is completed in grade 10, as the content of learning in grades 11 and 12 consists of literary education. This reason prompted the analysis of complex punctuation cases and the punctuation knowledge of students in these classes. This bachelor's thesis analyzes two cases of mandatory punctuation - extended attributes and attributive clauses. The supervisor of the bachelor thesis suggested to analyze these punctuation cases, according to her opinion, these are complex and often confused punctuation cases. The aim of the work is to analyze the punctuation of selected complex punctuation cases (extended attributes and attributive clauses). This goal is implemented using descriptive, quantitative, qualitative analysis methods. Research object is complex punctuation cases. The source of the work is interviews with teachers, survey questionnaires of 10th, 11th and 12th grade students of gymnasiums. The research material consists of 5 individual interviews with Lithuanian teachers and 126 students’ questionnaires: 10th grade - 43 students, 11th grade - 38 students, 12th grade - 45 students. At the beginning of the work, it was hypothesized that students studying in the 10th grade have better knowledge of punctuation than those studying in higher grades, because the entire language course is completed in the 10th grade and students are memorized the language rules the best. The data of the conducted quantitative research confirm this hypothesis - the lowest percentage of errors belongs to 10th grade students. The results of the survey also show that it is difficult to assign extended attributes and attributive clauses to students. It also revealed that it is easier for students to explain punctuation than to write down the punctuation marks in the given sentences themselves. Based on the results, it can be said that 11th and 12th graders are more self-confident, but they make more mistakes than 10th graders. This may also be due to the fact that the syntax and punctuation course is completed in the 10th grade, the knowledge is new enough for the students of these grades, and not forgotten, and in the 11th and 12th grades Lithuanian language lessons are based on literary education, as a result of which punctuation rules are forgotten. Key words: syntax, punctuation, extended attribute, attributive clause, the Lithuanian language, language education.