Pagrindinės mokyklos 7–8 klasių mokinių kūrybiškumo raiška muzikos pamokoje
Podolski, Erik |
Nūdienoje kūrybiškos asmenybės ugdymo tema nepraranda savo aktualumo. Pasauliui dabar reikia kūrybingų, atvirų pokyčiams žmonių, kurie galėtų tai aktyviai panaudoti siekdami individualių ir grupinių tikslų. Todėl kūrybiškumu pasižymintį žmogų reikėtų ugdyti nuo mažens, pradedant nuo darželio, mokyklos. Kūrybiškumas reikalingas tiek atliekant mokytojo pateikiamas kūrybines užduotis, tiek ir kasdieniame gyvenime. Galima teigti, kad kūrybiškumas turėtų būti įtrauktas į mokymo programas, mokytojų muzikines veiklas pamokose. Pagrindinėje mokykloje atsiranda mokinių pokyčiai: mokiniai patiria emocijų ir jausmų karuselę, išgyvena vidines ir išorines transformacijas, vieni labiau užsiskleidžia savyje, kiti labiau reiškiasi išoriškai. Šis mokinių amžiaus laikotarpis yra sunkiau motyvuojamas, todėl mokytojui aktualu pateikti įvairias kūrybines užduotis leidžiančias mokiniams aktyviai dalyvauti motyvuojančiose muzikinėse veiklose. Tyrimo problema apibrėžiama klausimu: kaip skatinti mokinių kūrybiškumą muzikos pamokoje? Tyrimo objektas: 7–8 klasių mokinių kūrybiškumo raiška muzikos pamokose. Tyrimo tikslas: atskleisti pagrindinio muzikinio ugdymo ypatumus, analizuojant 7–8 klasių mokinių kūrybiškumo raišką muzikos pamokose. Uždaviniai:
- Apžvelgti metodinius šaltinius analizuojančius mokinių kūrybiškumo ugdymą muzikinėje veikloje.
- Stebėti pagrindinio ugdymo 7–8 klasių mokinių muzikos pamokas apibendrinant muzikines veiklas ir kūrybiškumo raiškos ypatumus.
- Aptarti mokymo(si) sąlygas mokinių kūrybiškumo skatinimui 7–8 klasių muzikos pamokose. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros ir švietimo dokumentų analizė; pamokų stebėjimas ir aprašymas; pusiau struktūruotas interviu su muzikos mokytojais; apklausa raštu mokiniams. Išvados:
- Švietimo dokumentų, mokslinės ir metodinės literatūros kūrybiškumo ir jo raiškos požiūriu analizė atskleidė, kad kūrybiškumas yra žmogaus polinkis į naują, originalų ar novatorišką mąstymą bei kūrimą. Kūrybiškumas yra vienas svarbiausių veiksnių mokomojo dalyko (muzikos) pamokoje. Ugdant mokinių kūrybiškumą muzikos pamokoje, skatinama saviraiška, savarankiškumas, pasitikėjimas savo jėgomis ir sukurtais darbais. Kuriant ką nors naujo, šis kūrimo procesas įtraukia vaizduotės ir mąstymo operacijas. Šio proceso dėka, galima pasiekti originalių rezultatų tuo atveju, jeigu pasikliausime vaizduote, mąstymu ir turima patirtimi. Jungiant šiuos gebėjimus į visumą, yra tikimybė atsirasti netikėtiems deriniams.
- Išanalizavus pedagogo vaidmenį ugdant mokinių kūrybiškumą ir saviraišką muzikos pamokoje, galima teigti, jog mokytojo vaidmuo, jo paties humanistinės nuostatos ir kūrybiškumas yra labai svarbūs. Tam, kad mokiniai atskleistų savo kūrybinius gebėjimus muzikinėje veikloje (solfedžio, ritmiką, dainavimą, grojimą, muzikos klausymąsi, improvizavimą ir kūrybą), norėtų kūrybiškai veikti, atvirai dalintis savo pasiūlymais, idėjomis, mintimis klasėje turi vyrauti saugumo jausmas, pagarba, dėmesingumas, pozityvi aplinka, mikroaplinka. Mokinių kūrybiškumo raiškos pasireiškimas muzikiniame ugdyme pirmiausia priklauso nuo mokytojo, kuris stengiasi plėtoti mokinių kūrybiškumą. Į muzikos pamokas mokytojas turėtų integruoji intelektą, vaizduotę, valią, asmeninius potyrius. Tik tuo metu mokytojas ir mokinys atras vienijantį ryšį, kurio dėka atsirastų noras siekti bendrų tikslų ir kūrybiškai atsiskleisti.
- Išanalizavus 7–8 klasės mokinių veiklos bruožus lemiančius jų kūrybiškumo raišką galima teigti, kad asmeninės nuomonės išsakymas, nepriklausomas mąstymas ir pasitikėjimas savimi yra esminės savybės, kurios sudaro kūrybišką asmenybę. Empirinėje dalyje apklausos rezultatai parodė, kad didesnė mokinių dalis ne itin pasižymi šiomis savybėmis. 7–8 klasių mokinių atviri atsakymai leidžia suprasti, kad dažniausiai tai atsiranda dėl baimės būti išjuokintam, nesuprastam ir nepasitikėjimo savimi ar savo jėgomis. Todėl sutelkiant muzikos pamokoje daugiau dėmesio kūrybiškumui, kryptingai būtų ugdoma savimi pasitikinti kūrybiška asmenybė. Reikšminiai žodžiai: kūrybiškumas, kūryba, lankstumas, jautrumas, originalumas.
The theme of developing a creative personality is not losing its relevance today. The world now needs people who are creative, open to changes, and who can actively use this for achieving individual and group goals. Therefore, creativity should be nurtured from early age, starting in kindergarten and school. Young people need creativity both to perform creative tasks assigned by the teacher and in their daily life. It can be stated that creativity should be incorporated into school curriculum and musical activities used by teachers in the classroom. Pupils undergo significant changes in a basic school: they experience a carousel of emotions and feelings, internal and external transformations, some more inwardly and others more outwardly. In this developmental period is more difficult to motivate pupils, so it is important for the teacher to provide a variety of creative tasks that enable pupils to actively participate in motivating musical activities. The research problem is formulated as the following question: how to stimulate pupils' creativity during music lessons? The research object: expressing creativity in music lessons for pupils in grades 7–8. The research aim: to reveal the peculiarities of basic music education by analysing the expression of creativity in music lessons for pupils in grades 7–8. The research objectives:
- To overview the methodological sources that analyse the development of students' creativity in musical activities.
- To observe music lessons of pupils in grades 7–8 in basic education, summarising the musical activities and particularities of creativity expression.
- To discuss the teaching/learning conditions for fostering pupils' creativity in music lessons in grades 7–8. The research methods: analysis of scientific literature and educational documents; observation and description of lessons; semi–structured interviews with music teachers; written questionnaire for pupils. Conclusions:
- An analysis of educational documents, scientific and methodological literature on creativity and its expression revealed that creativity is an individual's disposition towards new, original or innovative thinking and creation. Creativity is one of the most important factors in the lesson of a subject (music). Developing students' creativity in the music lesson encourages self–expression, independence, self–confidence, and confidence in their own creation. When something new is crated, the very process of creation involves imagination and thinking operations. Through this process, original results can be achieved if imagination, thinking, and experience are relied upon. When these abilities combine, unexpected combinations are likely to occur.
- An analysis of the role of the teacher in the development of students' creativity and self–expression in the music classroom suggests that the teacher's role and his/her personal humanistic attitudes as well as creativity are particularly important. For pupils to develop their creative abilities in musical activities (solfege, rhythm, singing, playing, listening, improvising and creating), to be willing to be creative, to openly share their suggestions, ideas, thoughts, there must be a sense of security, respect, attention, a positive environment, and a microenvironment in class. The expression of students' creativity in music education depends primarily on the teacher's efforts to develop students' creativity. The teacher should integrate the intellect, imagination, will and personal experiences into the music classroom. Only then will the teacher and the pupil discover a unifying bond that will lead to the desire to achieve common goals and to express themselves creatively.
- An analysis of the characteristics of the activities of pupils in grades 7–8 that contribute to their creative expression suggests that expressing personal opinions, independent thinking and self–confidence are the essential qualities that make up a creative personality. The results of the empirical part of the survey showed that a higher proportion of students do not have these qualities. The open answers of pupils in grades 7–8 suggest that it is mostly due to a fear of being mocked at, misunderstood, and due to a lack of confidence in themselves or in their own strengths. Therefore, focusing on creativity in the music classroom would contribute to the development of a self–confident creative personality. Keywords: creativity, creation, flexibility, sensitivity, originality.